تبیان، دستیار زندگی
از نظر مقام معظم رهبری جایگاه بلند پایه نماز هنوز برای بسیاری از مردم، حتی آنان كه نماز را فریضه می‌دانند و به جای می‌آورند، بدرستی شناخته نیست.در کلام رهبر، نماز اولین قدم سلوك الی الله است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز، در آینه کلام رهبری

مقام معظم رهبری

از نظر مقام معظم رهبری جایگاه بلند پایه نماز هنوز برای بسیاری از مردم، حتی آنان كه نماز را فریضه می‌دانند و به جای می‌آورند، بدرستی شناخته نیست.در کلام رهبر، نماز اولین قدم سلوك الی الله است.

وظیفه آگاهان جوامع اسلامی برای ادای حق معرفت نماز

مقام معظم رهبری درباره وظیفه آگاهان جامعه در قبال حق نماز می‌فرمایند:

اگر چه درباره نماز سخنان گزیده و پرمغز از ائمه معصومین علیهم السلام) و نیز از متفكران و صاحب نظران دینی، دلهای هدایت ویژه را روشن ساخته و به حقیقت و حكمت این فریضه بزرگ الهی آشنا كرده است، با این همه باید گفت؛ جایگاه بلند پایه نماز هنوز برای بسیاری از مردم، حتی آنان كه نماز را فریضه می‌دانند و به جای می‌آورند، بدرستی شناخته نیست.

بی شك آگاهان جوامع اسلامی در این باب وظیفه‌ای سنگین بر عهده دارند و جای آن است كه همه روشهای تبیین و روشنگری برای ادای حق معرفت نماز به كار گرفته شود.

 

نماز، اولین قدم سلوك الی الله

رهبر انقلاب نماز را اولین قدم سلوک إلی الله دانسته تأکید می‌کنند:

نماز، معبر اصلی برای سلوك انسان در راهی است كه ادیان الهی در برابر آدمی نهاده‌اند تا بتوانند از آن به هدف و غایت اصلی حیات؛ یعنی رستگاری و خوشبختی دنیا و آخرت دست یابد.

نماز، اولین قدم سلوك الی الله است ولی ظرفیت این عامل الهی به اندازه‌ای است كه در اوج كمال بشری نیز می‌تواند بال پرواز انسان عرشی شود، تا آن جا كه برترین انسان تاریخ؛ یعنی پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید:

«نماز نور چشم من است» و در هنگام فرا رسیدن وقت نماز از مۆذن خود می‌خواهد كه با سر دادن بانگ اذان، جان او را كامیاب و سرشار از راحت و امنیت سازد.

نماز، یكی از عوامل مهم انضباط و انتظام اجتماعی

ایشان برای نماز تأثیرات اجتماعی نیز قائلند و در اینباره می‌فرمایند:

شاید بتوان گفت هیچ عامل عبادی دیگری اینگونه در همه مراحل تكامل معنوی انسان، برای او كارگشا و نیروبخش و پیش برنده نیست.

نماز از آنجا كه اولا سلامت و تعالی اخلاقی و معنوی به افراد جامعه می‌بخشد، و ثانیا از آن رو كه با شكل و محتوای ویژه خود، نمازگذار را به انضباط می‌كشاند و از بیهودگی و ولنگاری نجات می‌دهد، بحق باید یكی از عوامل مهم انضباط و انتظام اجتماعی شناخته شود.

شرایط تحقق فوائد نماز

آیت الله العظمی خامنه‌ای برای تحقق فوائد نماز شرایطی ذکر می‌کنند. ایشان معتقدند:

اگر نماز با حضور و از سر شوق و در هنگام فضیلت در میان مردم رواج پیدا كند، اینها دستاوردهای قطعی آن مردم خواهد بود. بدیهی است كه نماز از سر كسالت و بی‌حضور یا خود نمایانه هیچ یك از این فوائد را نخواهد داشت.


منابع:

سید علی خامنه‌ای، اخلاق و معنویت در آینه مقام معظم رهبری، ص 157-158، تهران: مۆسسه فرهنگی قدر ولایت، 1380

تهیه و تنظیم : وحید حق دوست ، گروه حوزه علمیه تبیان