تبیان، دستیار زندگی
در طی دوران یائسگی، ترشح کم هورمون استروژن بر دمای بدن اثر می گذارد و باعث گرگرفتگی خانم های یائسه می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خانم‌های یائسه خیلی عرق می‌کنند؟


در طی دوران یائسگی، ترشح کم هورمون استروژن بر دمای بدن اثر می گذارد و باعث گرگرفتگی خانم های یائسه می شود. لذا برای دفع گرمای اضافی بدن، رگ های خونی پوست گشاد می شوند و غدد عرق را وادار به فعالیت می کنند. با این کار احساس برافروختگی در فرد کم می شود.


عرق کردن در خانم ها

گرگرفتگی و تجربه کردن چنین شرایطی در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی فرد عرق کرده و صورتی برافروخته و قرمز پیدا می‌کند.

اگرچه شرایط هورمونی خاصی می‌تواند باعث بروز این حالت شود، اما معمولاً یائسگی علت اصلی آن است. این مشکل کاملاً رایج و متداول بوده و 3 نفر از هر 4 زن در دوران یائسگی، این شرایط را تجربه می‌کنند.

چنانچه به خوبی بتوانید این شرایط را تحمل کنید، نیازی به درمان نخواهد بود، اما اگر گرگرفتگی باعث اذیت و آزار شما شود، باید گزینه‌های مختلفی را برای درمان در نظر داشت. البته به یاد داشته باشید که یافتن شیوه درمانی مناسب و موثر به زمان کافی نیاز دارد.

علائم و نشانه‌های گرگرفتگی

هنگامی که فرد دچار گرگرفتگی می‌شود ممکن است علائم خاصی را تجربه کند از جمله: احساس فشار در ناحیه سر، احساس گرمای خفیف تا بسیار شدید که در بدن و به خصوص صورت پخش می‌شود، قرمز شدن رنگ پوست صورت، گردن و قسمت‌های بالای قفسه سینه، افزایش سرعت ضربان قلب، ‌تعریق زیاد و احساس سرما پس از اتمام حالت گرگرفتگی.

البته در کنار این علائم و نشانه‌ها، به‌ندرت ممکن است فرد احساس ضعف، خستگی و سرگیجه نیز داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که شرایط و علائم گرگرفتگی متغیر است. ممکن است شما چندین بار در طول روز این شرایط را تجربه کنید، یا فقط یک بار در چند هفته متوالی. ممکن است تمام ساعت‌های روز و شب عرق کرده و از گرما آزار ببینید و یا این‌که تنها کمی احساس گرما کنید

بااین‌که این حالت‌ می‌تواند حتی تا نیم ساعت نیز ادامه پیدا کند، اما اغلب پس از چند دقیقه برطرف می‌شود.

مشکلات خواب نیز یکی از عوارض ناخوشایند گرگرفتگی است. به طوری که بروز این حالت در طول شب می‌تواند فرد را از خواب بیدار کرده و در نتیجه به مرور زمان، وی را دچار بی‌خوابی کند. این اختلالات خواب همچنین می‌توانند سبب افسردگی و اضطراب فرد نیز بشوند.

عوامل افزایش‌دهنده خطر گرگرفتگی

همه زنان در دوران یائسگی چنین شرایطی را تجربه نخواهند کرد. البته هنوز مشخص نیست که چرا تنها برخی افراد دچار این حالت شده و دیگران مشکلی در این زمینه ندارند. اما طبق نظر متخصصان، عواملی وجود دارند که احتمال بروز این حالت را افزایش می‌دهند.

سیگار کشیدن یکی از این عوامل است. به طوری که زنان سیگاری بیشتر از دیگران با این حالت روبه‌رو هستند.

افراد چاق نیز بیشتر از سایرین این شرایط را تجربه می‌کنند.

در این زمینه فعالیت بدنی نیز مهم بوده و کسانی که تحرک کافی نداشته باشند، در دوران یائسگی بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند.

اقداماتی برای بهبود گرگرفتگی

اگر این حالت‌ها خفیف باشند، خود فرد نیز می‌تواند با تغییراتی ساده برای بهبود آنها اقدام نماید. بنابراین بهتر است در این شرایط دمای محیط را کنترل کرده و فضایی خنک ایجاد نمایید.

همچنین می‌توانید هنگامی که احساس گرما شروع می‌شود، مقداری مایعات خنک بنوشید.

علاوه بر این باید به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نیز دقت داشته و از خوردن مواد غذایی تند و دیگر موادی که سبب بروز این حالت می‌شوند، خودداری کنید.

سیگار را نیز ترک کرده و با این کار نه تنها علائم گرگرفتگی را کاهش دهید، بلکه احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های جدی و مهم را نیز به حداقل برسانید.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم - نیلوفر اسعدی‌بیگی

مطالب مرتبط:

یائسگی؛ تعریف، علائم و علل

مراحل و عوارض دوران یائسگی

مشکلات خانم‌ها در یائسگی

تاثیر ورزش بر مشکلات یائسگی

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.