تبیان، دستیار زندگی
کم آبی بدن هنگامی رخ می دهد که میزان مایعات بدن یا به علت از دست دادن زیاد مایعات، یا به علت ننوشیدن کافی مایعات، کاهش یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائم هشداردهنده کم‌آبی بدن در گرما


کم آبی بدن هنگامی رخ می دهد که میزان مایعات بدن یا به علت از دست دادن زیاد مایعات، یا به علت ننوشیدن کافی مایعات، کاهش یابد.


کم آبی بدن

70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. اگر این میزان کاهش پیدا کند، حتی به مقدار خیلی کم، دچار کم آبی می شویم.

اکثر مردم نمی‌دانند که بدنشان به چه مقدار آب نیاز دارد، در واقع بسیاری از مردم به‌طور عادی در وضعیت کم آبی بدن زندگی می‌کنند.

کم آبی بدن پدیده‌ای است که در آن آب و املاح بدن مثل سدیم، کلر و پتاسیم از دست می‌روند یا از حجم آنها کاسته می‌شود.

مهم‌ترین علت کم آبی بدن، عدم ‌نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی است. لذا به طور متوسط مصرف هشت لیوان آب در روز برای یک فرد بالغ در شرایط عادی توصیه می‌شود.

کم آبی بدن سبب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و عدم تعادل مواد شیمیایی بدن می شود.

کم آبی بدن را نباید دست کم گرفت و در صورتی که شما یا کودک تان هریک از علائم زیر را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

کاهش میزان ادرار یکی از علایم کم آبی است که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. سعی کنید روزانه 6 تا 8 لیوان آب در روز مصرف کنید

علائم کم آبی بدن

ـ ادارار نکردن یا بسیار کم ادرار کردن

ـ ادراری که بسیار غلیظ و به رنگ زرد تیره است

ـ خشکی چشم ها و تولید نشدن اشک

ـ فرورفتگی چشم ها در حدقه

- پوست و لب های خشک

- احساس سبکی سر و سردرد

ـ فرورفتگی ملاج ها (یا بخش های نرم و استخوانی نشده جمجمه) در نوزادان

ـ خواب آلودگی، سیاهی رفتن چشم ها و سرگیجه

- احساس خالی بودن معده

پیشگیری از کم آبی بدن

* اگر تشنه اید آب بنوشید. اگر احساس تشنگی کردید، یعنی بدنتان کم آب شده است. کم آبی خفیف به راحتی با جایگزین کردن مایعات درمان می شود. برای رفع تشنگی، آب بهترین انتخاب است.

نوشیدن آب

* اگر احساس بی حالی می کنید هم آب بنوشید. اگر روزانه حدود دو و نیم لیتر آب از طریق فرآیندهایی مثل تعریق از دست می دهید، اما باید در تابستان بیشتر آب بنوشید.

* محققان توصیه می کنند از مصرف مواد کافئین دار مثل قهوه برای جلوگیری از کم آبی خودداری کنید، زیرا دفع آب از بدن را بیشتر می کنند.

* نوشیدن مایعات کافی از ایجاد سردرد و احساس سبکی سر پیشگیری می کند. ما دو سوم از مایعات دریافتی را از راه نوشیدن تامین می کنیم. سایر نیازهای بدن به مایعات از طریق میوه و سبزی، ماهی و مرغ و غذاها تامین می شود.

* کاهش میزان ادرار یکی از علایم کم آبی است که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. همچنین لازم است میزان قند و نمک خون از دست رفته تان را هم جبران کنید. مصرف آب میوه و خوردن مایعات، کمبود املاح بدن را تامین می کند.

* سعی کنید روزانه 6 تا 8 لیوان آب در روز مصرف کنید تا آب بدن تامین شود. همچنین وقتی دمای بدنتان افزایش پیدا کرد، بیشتر آب بنوشید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

عصر ایران

مجله شهر ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.