تبیان، دستیار زندگی
انتخابات و تحولات اخیر لیبی پس از بیداری اسلامی، در مقاله تحلیلی « دوران جدید لیبی » در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بررسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران جدید لیبی از نگاه تبیان

لیبی

انتخابات و تحولات اخیر لیبی پس از بیداری اسلامی، در مقاله تحلیلی « دوران جدید لیبی » در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی اوضاع كنونی لیبی پرداخت.

هاتف پوررشیدی در این مقاله می نویسد:«پس از گذشت 9 ماه از سرنگونی نظام دیكتاتوری معمر قذافی مردم این كشور، برای اولین بار بعد از 40 سال به پای صندوق‌های رای رفتند تا بتوانند در انتخاباتی كه در نوع خود اولین انتخابات آزاد این كشور است، سرنوشت كشورشان را تعیین كنند. مردم لیبی به پای صندوق‌های رای رفتند نه فقط به این خاطر كه نمایندگان خود را در پارلمان جدید كشور انتخاب كنند بلكه به این خاطر كه بتوانند تاریخ جدیدی را كه درها را به سوی روند سیاسی جدید در این كشور می‌گشاید، رقم بزنند. این روند سیاسی جدید ریه‌های لیبی را پس از چهار دهه و نیم استنشاق هوای مسموم مملو از هوایی پاك و سرشار از آزادی و دموكراسی خواهد كرد. شاید انتخابات پارلمانی كه انتظار می‌رود دولت جدیدی را در لیبی روی كار آورد، گامی است در ابتدای مسیر هزاران مایلی كه مردم لیبی با افكار و گرایش‌های مختلف خود انتظارش را می‌كشند. لیبیایی‌ها امروزه راهی جز توافق و كنار گذاشتن منافع شخصی و حزبی خود ندارند، چرا كه در مرحله‌ای قرار دارند كه مرحله ساختن كشور است. كشوری كه به تازگی توانسته از طریق انقلابی كه بخش‌های عظیمی از زیربناهای كشور را نابود كرده، دوران طولانی كه در آن هیچ یك از خواسته‌ها و آرزوهایش محقق نمی‌شد، پشت سر بگذارد. شاید چالش‌هایی كه سر راه سیاستمداران لیبیایی وجود دارد فراوان باشد كه یكی از آنها این است كه لیبیایی‌ها اصرار دارند خواسته‌های خود را محقق سازند و در این بین گاهی پیش می آید كه خواسته‌های فردی بر خواسته‌های ملی ارجحیت داده شود، از دیگر چالش‌های پیش روی سیاستمداران لیبیایی جمع‌آوری سلاح‌های منتشر شده در دست مردم این كشور است كه خطری بزرگ برای امنیت داخلی و ملی لیبی و چه بسا همه منطقه به شمار می‌رود.»

گفتنی است برگزاری انتخابات در لیبی بهانه نگاشته شدن این مقاله است.

تنظیم: هومن بهلولی