تبیان، دستیار زندگی
یك دادگاه در آلمان طی حكمی با اعلام اینكه ختنه كردن پسر بچه‌ها موجب آسیب دیدن جسم آنها خواهد شد، این سنت را كه در میان مسلمانان و یهودیان رواج دارد، ممنوع اعلام كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم ممنوعیت ختنه پسربچه‌ها در آلمان!


یك دادگاه در آلمان طی حكمی با اعلام اینكه ختنه كردن پسر بچه‌ها موجب آسیب دیدن جسم آنها خواهد شد، این سنت را كه در میان مسلمانان و یهودیان رواج دارد، ممنوع اعلام كرد.


ختنه

دادگاه شهركلن به دنبال مراجعه یك پسربچه‌ به پزشك به علت خونریزی در نتیجه انجام عمل ختنه اعلام كرد كه ختنه كودكان تا زمان رسیدن آنها به سن قانونی ممنوع است و انجام آن جرم محسوب می‌شود، اما خود فرد پس از سن قانونی در صورت رضایت می‌تواند این كار را انجام دهد.

قضات این دادگاه معتقدند كه ختنه عملی ماندگار و برگشت ناپذیر در جسم انسان است و از این رو غیر قانونی است. حكم دادگاه كلن موجب بروز مخالفت‌های شدید در میان یهودیان و مسلمانان در آلمان شده است چون در این ادیان عدم ختنه كودك در سنین قبل از بلوغ غیر قابل پذیرش است.

شورای هماهنگی مسلمانان آلمان ضمن انتقاد شدید از این حكم، آنرا با اصل آزادی ادیان كه در قانون اساسی این كشور از آن دفاع شده مغایر دانستند و هشدار دادند كه در صورتی كه این حكم به یك قانون تبدیل و فراگیر شود، همگرایی و نزدیكی مسلمانان و دیگر ادیان را در آلمان دشوار خواهد كرد.

یهودیان نیز در همایش روز پنج شنبه خود در شهر برلین از حكم دادگاه كلن انتقاد كردند و نسبت به رسمیت شناختن ختنه پسران به عنوان عملی خلاف قانون هشدار دادند.

قضات این دادگاه معتقدند كه ختنه عملی ماندگار و برگشت ناپذیر در جسم انسان است و از این رو غیر قانونی است. حكم دادگاه كلن موجب بروز مخالفت‌های شدید در میان یهودیان و مسلمانان در آلمان شده است چون در این ادیان عدم ختنه كودك در سنین قبل از بلوغ غیر قابل پذیرش است

همچنین اسقف‌های كاتولیك در این كشور هم حكم منع ختنه پسران را موجب به مخاطره انداختن آزادی دینی یهودیان و مسلمانان ارزیابی كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان محل زندگی بیش از 12 هزار یهودی و 4 میلیون مسلمان است كه اغلب آنها حكم اخیر این دادگاه را محكوم كرده‌اند، این در حالی است كه سخنگوی صدراعظم آلمان وعده داد كه یهودیان و مسلمانان در كشور علیرغم ممنوعیت ختنه در یك دادگاه محلی می‌تواند این عمل را روی پسر بچه‌های خود انجام دهند.

بخش حقوق تبیان


منبع : ایسنا