تبیان، دستیار زندگی
شکلات سیاه، شکلات شیری، شکلات فندقی و غیره. هر چه باشد بچه‌ها عاشقش هستند. البته عشق به شکلات بزرگ و کوچک نمی‌شناسند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکلات بخورم یا نخورم!؟


شکلات سیاه، شکلات شیری، شکلات فندقی و غیره. هر چه باشد بچه‌ها عاشقش هستند. البته عشق به شکلات بزرگ و کوچک نمی‌شناسند.

شکلات

شکلات همه را وسوسه می‌کند. اما در مورد شکلات سیاه حرف و حدیث زیاد است. شاید شما هم بارها این جمله‌ها را برای فرزندانتان تکرار کرده‌اید: اگر شکلات بخوری جوش می‌زنی، دندان‌هایت می‌پوسد، آلرژی می‌گیری و غیره. برخی‌ها معتقدند که شکلات سیاه کلسترول خون را نیز بالا می‌برد. اما آیا این باورها درست هستند یا غلط؟ این اغوا کننده‌ی کوچک چه خواص یا فوایدی برای کودکان دارد؟ اصلاً چه نوع شکلاتی برای بچه‌ها مناسب است!؟ با ما همراه باشید تا شما را با جایگاه شکلات در برنامه‌ی غذایی کودکان آشنا کنیم.

شکلات نخور جوش می‌زنی!

حتماً شما خودتان بارها و بارها این حرف را شنیده‌اید و یا شاید خودتان هم یکی از افرادی هستید که این نهیب را به دیگران می‌زنید. اما آیا واقعاً شکلات باعث جوش‌های پوستی می‌شود؟ واقعیت این است که تاکنون هیچ پژوهش علمی ارتباطی بین جوش و مصرف شکلات سیاه را به اثبات نرسانده است. انجمن پزشکی آمریکا تاکید می‌کند که جوش و آکنه‌ی دوران نوجوانی به خاطر عوامل هورمونی ایجاد می‌شود نه به دلیل مصرف شکلات.

اگر تصور می‌کنید که شکلات سیاه، آلرژی زا است باید بگوییم که این ماده‌ی غذایی در بین طبقه بندی مواد غذایی آلرژی زا در رتبه های آخر قرار دارد یعنی بعد از ماهی، تخم مرغ، شیر گاو، توت فرنگی و غیره. یافته‌های علمی نشان می‌دهند که کمتر از 2 درصد افراد آلرژیک به شکلات حساسیت دارند.

شکلات نخور دندان‌هایت می‌پوسد

خیالتان راحت مصرف شکلات دندان‌ها را خراب نمی‌کند حتی می‌توان گفت ترکیبات شکلات با پوسیدگی دندان‌ها نیز مقابله می‌کند. در واقع ثابت شده است که پودر کاکائو حاوی ترکیباتی به نام‌های «تانین»، «فلور» و «فسفات» می‌باشد که به آن قدرت مقابله با پوسیدگی را می‌دهند. تانین جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و فسفات با اسیدهای تشکیل شده از سوخت و ساز قندها مقابله می‌کند. با این حال توجه داشته باشید که شکلات نیز حاوی قند است که عامل اصلی پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم بعد از این که به کودک دلبندتان شکلات دادید از او بخواهید تا دندان‌هایش را مسواک بزند.

محققان معتقدند اگر شکلات سیاه به اندازه‌ی معقولی مصرف شود یعنی در مصرف آن زیاده‌روی نشود مشکلات گوارشی، اضافه وزن و یا جوش ایجاد نمی‌کند

شکلات بخور خوش به حالت به شه

کاملاً درست است. شکلات افسردگی و کسالت را از بین می‌برد زیرا حاوی «آندورفین» است. این ترکیبات با درد مقابله کرده و احساس نشاط ایجاد می‌کنند.

همچنین باید بدانید که شکلات باعث تولید «سروتونین» نیز می‌شود که باعث آرامش و خوش اخلاقی می‌شود.

شکلات نخور سنگین می‌شوی

برخی‌ها تصور می‌کنند که شکلات دیر هضم است و باعث ایجاد احساس سنگینی می‌کند. اما این باور اشتباه است. کاملاً برعکس، شکلات جزو خوردنی‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که 200 گرم شکلات در معده دوام چندانی ندارد و زود هضم می‌شود به خصوص اگر شکلات شیری باشد.

انواع شکلات

انواع مختلف شکلات

انواع و اقسام مختلف شکلات در بازار وجود دارد و میزان کاکائوی آن‌ها نیز متفاوت است. در نهایت شکلات ترکیبی است از شکر و کاکائو که در برخی از انواع آن کره‌ی کاکائو، شیر، عسل، ترکیبات معطر، چربی‌ها، میوه های خشک و غیره نیز وجود دارد.

در بین انبوه شکلات‌هایی که وجود دارد؛ شکلات شیری (با حداقل 30 درصد کاکائو) شکلات سیاه، شکلات تلخ (با 70 درصد کاکائو)، شکلات تلخ بهتر است. توجه داشته باشید که شکلات سفید یک شکلات واقعی و مفید محسوب نمی‌شود به خاطر اینکه کاکائو ندارد و فقط از کره‌ی کاکائو تهیه شده است.

خطر واقعی کجاست؟

تا اینجا که مشاهده کردید مصرف شکلات خطری برای سلامتی فرزندتان ندارد. محققان معتقدند اگر شکلات سیاه به اندازه‌ی معقولی مصرف شود یعنی در مصرف آن زیاده‌روی نشود مشکلات گوارشی، اضافه وزن و یا جوش ایجاد نمی‌کند. جای شکی نیست کودک یا حتی بزرگسالی که هر روز یک تخته کامل شکلات می‌خورد در معرض چاقی نیز قرار می‌گیرد. اما اگر روزانه و یا هر چند روز یک‌بار مقداری شکلات سیاه به فرزندتان بدهید هم او را خوشحال کرده‌اید و هم اینکه قدمی در سلامتی او برداشته‌اید.

توصیه می‌کنیم بعد از 2 یا 3 سالگی شکلات را به میزان معقول وارد برنامه‌ی غذایی کودکانتان بکنید. باز هم تاکید می‌کنیم مشکل زمانی ایجاد می‌شود که در مصرف یک ماده‌ی غذایی افراط می‌شود حالا هر چیزی که باشد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

شکلات مانند ورزش!؟

کاکائو: از گفته‌ها تا واقعیت

شکلات؛ هوس یا یک غذای سالم!؟

خوبی‌ها و بدی‌های کاکائو

شکلات آن قدرها هم مضر نیست

شکلات تلخ برای کبد مفید است

شکلات؛ هرچه تیره تر، بهتر

شکلات تیره فشار خون را پایین می آورد

کاکائوی تلخ برای قلب مفیده

کاکائوی تلخ از پوست محافظت می‌کند

کاکائو از بروز حملات قلبی پیشگیری می‌کند

کاکائو؛ غذای خدایان!

کاکائو و چای، قدرت ذهن را افزایش می‌دهند

مصرف کاکائو گردش خون را در مغز تسهیل می‌کند

تئوبرومین موجود در شکلات می‌تواند سرفه را متوقف کند

آیا شکلات موجب پوسیدگی دندان می‌شود؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.