تبیان، دستیار زندگی
- جلسه هفتم اضافه كردن برنامه ها به زیر مجموعه Programs : اگر بخواهیم برنامه خاصی را در مجموعه Programs در منوی Start اضافه كنیم كافیست از مسیر زیر، برگه start Menu Porgrams را باز كنیم: Start > Setting > Taskbar and S...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ویندوز 98 - جلسه هفتم

اضافه كردن برنامه ها به زیر مجموعه Programs :

اگر بخواهیم برنامه خاصی را در مجموعه Programs در منوی Start اضافه كنیم كافیست از مسیر زیر، برگه start Menu Porgrams را باز كنیم:

Start > Setting > Taskbar and Starts Menu

در پنجره باز شده روی Add كلیك می كنیم، با استفاده از كلید Browse مسیر قرار گرفتن فایل اجرایی مورد نظر را پیدا كرده و ok می كنیم. سپس روی Next كلیك می كنیم. در پنجره باز شده لیست برنامه های داخل زیر مجموعه Programs وجود دارد. اگر در همان قسمتهای موجود بخواهیم كپی كنیم كه روی فولدر مورد نظر كلیك كرده و Next را می زنیم، و گرنه با استفاده از New Folder ، فولدر جدیدی ایجاد می كنیم ونامی برای آن مشخص می كنیم، سپس next را می زنیم. در این پنجره نام فایل اجرایی مورد نظر را در صورت نیاز وارد می كنیم (كه البته می توان از اسامی فارسی نیز استفاده كرد) سپس Next و در نهایت از پنجره taskbar properties خارج می شویم.

حذف یك گزینه از زیر مجموعه Programs :

روی گزینه مورد نظر كلیك راست كرده و Delete را انتخاب می كنیم. روش دیگر با استفاده از همین پنجره taskbar and start Menu كه در بالا به آن اشاره شد می باشد. این بار از گزینه Remove كه در كنار Add قرار دارد استفاده می كنیم تا گزینه مورد نظر را حذف كنیم.

روش دوم اضافه كردن برنامه ای به Programs :

فایل مورد نظر را با استفاده از كلیك راست به سمت منوی start، سپس فولدر Programs می كشیم و در محل مورد نظر كلیك ماوس را رها می كنیم. در پنجره كوچك باز شده یكی از دو گزینه Copy Here یا Create shortcut را انتخاب می كنیم.

برنامه ماشین حساب : (Calculator) :

ماشین حساب یكی از برنامه های ویندوز است كه برای انجام محاسبات ساده و پیچیده كاربرد خوبی دارد. فایل اجرایی آن Calc.exe نام دارد كه با تایپ آن در پنجره Run از منوی Start (شروع)، اجرا خواهد شد. روش دیگر اجرای آن، از مسیر زیر می باشد :

Start > Programs > Accessories > Calculator

پس از اجرای آن، از منوی View می توان نوع ساده (Standard) یا علمی بودن (Scientific) ماشین حساب را تعیین كرد.

تغییر نام برچسب Drive :

در برنامه My Computer یا Windows Explorer روی درایو مورد نظر كلید سمت راست ماوس را زده و روی Properties كلیك می كنیم. در قسمت Lable، نام مورد نظر را می توان به آن درایو نسبت داد.مثلا می توان به درایو C: نامی مثل Win98 یا هرچیز دیگری را نسبت داد.

كلیدهای میانبر (ShortCut) :

برای دسترسی راحت تر به فایل، فولدر یا درایو مورد نظر می توانیم برای آنها كلید میان بر بسازیم. برای این كار با كلیك سمت راست آیكن مورد نظر را به محل دلخواه (معمولاًdesktop) می كشیم و روی گزینه Shortcut Here كلیك می كنیم. در اینصورت فایل كم حجم و كوچكی در محل مورد نظر ساخته می شود كه ما را بسرعت و راحت به فایل اصلی می رساند و آن را اجرا می كند.

گاهی لازم است آیكن برنامه یا فایل خاصی را به این دلیل كه زیاد با آن سروكار داریم روی Desktop قرار دهیم تا سریعتر قابل دستیابی باشد. برای این كار، براحتی روی آیكن موردنظر در هر جایی كه هست كلیك راست كرده، به Send To اشاره كرده و از داخل آن Desktop را انتخاب می كنیم. با این عمل، یك Shortcut از برنامه دلخواه ما روی Desktop ساخته می شود.

Games :

در صورت پیش فرض، اگر ویندوز شما به طور كامل نصب شده باشد چند برنامه بازی در آن قرار دارد كه از مسیر زیر قابل اجرا هستند. كه توضیحات مربوط به آنها در قسمت Help آن برنامه ها وجود دارد. Free cell، Hearts، MineSweeper و Solitaire

Start > Programs > Accessories > Games