تبیان، دستیار زندگی
- جلسه ششم تایپ در ویندوز : در ویندوز، دو برنامه ساده برای رفع نیازهای اولیه تایپ به نامهای Notepad و Wordpad وجود دارد، كه دومی امكانات تایپی بیشتری دارد. مثل تعویض رنگ ، بزرگ و كوچك كردن متن، تغییر Font (نوع قلم) وغیره. ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ویندوز 98 - جلسه ششم

تایپ در ویندوز:

در ویندوز، دو برنامه ساده برای رفع نیازهای اولیه تایپ به نامهای Notepad و Wordpad وجود دارد، كه دومی امكانات تایپی بیشتری دارد. مثل تعویض رنگ ، بزرگ و كوچك كردن متن، تغییر Font (نوع قلم) وغیره. این دو برنامه در مسیر زیر قرار دارند.
Start > programs > Accessories > Notepad
Start > programs > Accessories >Wordpad

1) Notepad :

یك برنامه ساده برای انجام كارهای متنی است. پسوند فایلهای تایپ شده با این برنامه TXT می باشد. برای اجرای این برنامه به روش دیگری غیر از آنچه در بالا گفته شد می توان از منوی Start گزینه Run را اجرا كرده و در قسمت Open كلمه Notepad را كه نام این برنامه می باشد تایپ كرد و سپس Ok. در زیر، منوهای این برنامه بطور مختصر توضیح داده شده اند:

منوی File :

1. New : یك فایل متنی جدید ایجاد می كند.
2. open : فایلهای متنی از قبل موجود در كامپیوتر را باز می كند. (آماده برای خواندن یا ویرایش)
3.Save : پس از اینكه فایلی را ایجاد كردیم در آخر باید آنرا Save یا ذخیره كنیم تا برای مراجعات بعدی قابل استفاده باشد.
4.Save as : فایل باز شده موجود را تحت نام دیگری ذخیره می كند.

برای ایجاد یك فایل متنی جدید خارج از محیط Notepad كافیست در هرجا كه هستیم كلیك راست كرده، به New اشاره كنیم و Text Document را كلیك كنیم. در این صورت یك فایل جدید ایجاد خواهد شد.

منوی Edit :

1. Undo : آخرین عمل انجام شده را یك حركت به عقب بر می گرداند. مثلاً اگر اشتباهی كرده باشیم با این كار جبران می شود و اطلاعات خراب شده دوباره بر می گردد.
2. Cut : قسمتی از متن را كه انتخاب كرده ایم حذف كرده و در حافظه موقت برای استفاده های بعدی كپی می كند.
3. Copy : قسمتی از متن را كه انتخاب كرده ایم در حافظه موقت كپی می كند.
4. Paste : قسمتهای انتخاب شده توسط Cut یا Copy را كه در حافظه وجود دارند، در جای مورد نظر می چسباند.
برای جستجوی كلمه ای در متن مورد نظر، در منوی Search روی Find كلیك كرده و كلمه مورد نظر را در Find what نوشته وگزینه Find Next را كلیك می كنیم.

منوی Search :

برای جستجوی كلمه ای در متن مورد نظر، در منوی Search روی Find كلیك كرده و كلمه مورد نظر را در Find what نوشته وگزینه Find Next را كلیك می كنیم. در این پنجره جهت جستجو را با Up یا Down كردن Direction می توان تعیین كرد.

منوی Help :

این گزینه كه در تمام برنامه های ویندوز وجود دارد بعنوان راهنما و كمكی برای كاربران استفاده می شود. با كلیك روی گزینه Help Topics، راهنمای كاربران مربوط به آن برنامه اجرا خواهد شد

روش انتخاب متن :

گاهی لازم است چند سطری از یك متن را انتخاب كنیم تا مثلا از آن كپی بگیریم، برای انتخاب آن قسمت از متن دو روش بیشتر استفاده می شود.

روش اول كه با ماوس انجام می شود به این صورت است كه از ابتدای قسمت موردنظر دكمه چپ ماوس را كلیك كرده و تا انتهای آن قسمت رها نمی كنیم. با این كار سطر یا متن مورد نظر آبی می شود كه بیانگر انتخاب شدن آن است.

روش دوم انتخاب متن، بكمك صفحه كلید (KeyBoard) است. به این صورت كه از ابتدای متن موردنظر كلید Shift را فشار داده و با كلیدهای مكان نما روی صفحه كلید به طرف پایین یا هر جهت دیگری حركت می كنیم و در آخر قسمت موردنظر كلید Shift را رها می كنیم.

2) Wordpad :

این برنامه نسبت به Notepad خیلی قویتر است و از امكانات زیادی برخوردار است. این برنامه نیز همانند تمام برنامه از چند ردیف تشكیل شده است، مثل Menu، Toolbar، Status bar و... . برای نمایش یا عدم نمایش این نوارها یا ردیفها، می توان از منوی View آنها را تیك زد و یا غیر فعال كرد.

ردیف اول این برنامه مثل سایر برنامه های تحت ویندوز، منو (Menu) نام دارد. در این ردیف، گزینه هایی مثل File، Edit، View و Help كه در اكثر برنامه ها وجود دارند دیده می شود.
ردیف دوم كه معمولا Toolbar نامیده می شود، مخصوص وظایف كلی برنامه می باشد، نظیرSave، Open، New و … كه جهت سرعت در دسترسی، آنها را روی صفحه اصلی قرار داده اند وگرنه از طریق منوها هم این كار انجام می شود
ردیف سوم Formatbar است كه شامل گزینه هایی است كه روی متن اعمال می شوند، مثل رنگ، فونت، سایز و غیره.
ردیف چهارم Ruler می باشد.
در پایین پنجره نیز سطری به نام status bar وجود دارد كه معمولا توضیحی در مورد جایی كه ماوس به آن اشاره می كند می دهد.

Recycle Bin :

Recycle Bin یا سطل بازیافت، نام آیكنی روی Desktop است كه شبیه سطل زباله عمل می كند.یعنی هر وقت كه فایلی را حذف می كنیم به آنجا منتقل می شود. مزیت این كار این است كه، در صورت حذف اشتباهی یا پشیمان شدن از پاك كردن، آن فایل قابل بازیابی مجدد است.

برای برگرداندن فایل یا فولدرهای پاك شده و منتقل شده روی Recycle Bin، روی آیكن آن كلیك راست كرده، open را می زنیم، فایل مورد نظر را انتخاب و روی آن كلیك راست كرده و Restore را كلیك می كنیم. اگر بخواهیم كلاً سطل بازیافت را خالی كنیم روی آن كلیك راست كرده و گزینه Empty Recycle Bin را كلیك می كنیم.

برای انجام تنظیمات Recycle Bin روی آن كلیك راست كرده Properties را انتخاب می كنیم. پنجره ای باز می شود، مهمترین گزینه این پنجره خط آخر آن است كه نوشته Display delete Confirmation، برای اینكه موقع حذف فایل پنجره ای باز شود و اطمینان كاربر را از حذف آن بپرسد همیشه باید این گزینه تیك خورده باشد.

گزینه مهم دیگری در این پنجره وجود دارد كه كار سطل بازیافت را بلا استفاده می كند، یعنی با تیك زدن آن، همیشه وقتی فایلی را Delete می كنیم بدون اینكه به Recycle Bin برود مستقیما از بین می رود و غیر قابل بازیابی می شود. پس بهتر است هیچ وقت این گزینه را تیك نزنید.(Do not move files to the Recycle Bin)

Start up:

نام فولدری در منوی استارت قسمت Programs می باشد كه ویژگی خاصی دارد، و آن این است كه، در این Folder هر برنامه ای گذاشته شود، هنگامی كه ویندوز اجرا می شود در همان ابتدا آن برنامه نیز اجراء خواهد شد. مثلا فرض كنید كسی همیشه با برنامه ماشین حساب كار می كند، پس بهتر است هنگامیكه ویندوز بالا می آید این برنامه بطور خودكار اجرا شود. روش كار به این صورت است:

آیكن فایل یا برنامه مورد نظر را به سمت داخل فولدر Start up می كشیم. به این صورت كه روی آن دكمه راست ماوس را كلیك می كنیم ولی رها نمی كنیم،آن را داخل فولدر Start up در حالیكه هنوز كلیك راست را رها نكرده ایم می كشیم و در آنجا رها می كنیم، پنجره كوچكی باز می شود، روی Copy here كلیك می كنیم.