تبیان، دستیار زندگی
این بار تحت سیستم عامل ویندوز 7 که این روزها طرفداران و کاربران زیادی دارد، به مقایسه‌ی عملکرد مرورگرها می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه‌ی تخصصی مرورگر‌ها در ویندوز 7


این بار تحت سیستم عامل ویندوز 7 که این روزها طرفداران و کاربران زیادی دارد، به مقایسه‌ی عملکرد مرورگرها می‌پردازیم.

از توضیحات اضافه دوری می‌کنیم و تنها نکات مهم را یادآور می‌شویم. بررسی کاملاً تخصصی صورت می‌گیرد و مجموعه‌ای از بنچ‌مارک‌های مختلف برای بررسی جنبه‌های مختلف کارایی یک مرورگر ارائه شده و نتیجه‌ی تست‌ها در نمودارهای مختلف نشان داده می‌شود.

مقایسه‌ی تخصصی مرورگر‌ها در ویندوز 7

از ذکر جزئیات خودداری کرده و توضیحات مربوط به هر تست را نیز حذف می‌کنیم . البته برخی تست‌ها و بنچ‌مارک‌ها دارای تغییراتی بوده‌اند ولی آنچه برای خوانندگان مهم است، نتیجه‌ی کلی مقایسه می‌باشد. بنچ مارک جاوا اسکریپت Google V8 JavaScript Benchmark و تست GUIMARK2 HTML5 Vector Charting test که برای بررسی سرعت مرتب سازی و جدول کردن وکتور به کار میرفت، حذف شده است. تست جدید اجرای جاوا اسکریپت با نام JSGameBench که توسط Facebook عرضه شده است را اضافه کرده ایم. همچنین بررسی مقدار مصرف باتری و تست قابلیت اطمینان و پایداری نیز در WBGP5 صورت می گیرد.

همان طور که ذکر شد یک تست جدید به WBGP اضافه شده است که میزان مصرف باتری را نشان میدهد. به این منظور یک نِت بوک مورد استفاده قرار میگیرد که مشخصات دقیق آن در جدول زیر ذکر شده است. در WBGP5 از مدل نسل اول Inspiron Mini 10v محصول کمپانی Dell استفاده شده است.

برای اجرای تست بارگذاری صفحات وب و همچنین تست جاوا اسکریپ فیس بوک که از نوع سرور و کلاینتی هستند، نیاز به سرور داریم. به همین منظور یکی از سیستم های قدیمی خود را انتخاب کردیم و سیستم عامل اوبونتو، نسخه مخصوص سرور را نصب کردیم، یعنی Ubuntu 10.04 LTS را به عنوان سیستم عامل سرور انتخاب و سپس از طریق LAN به سیستم تست متصل کردیم. مشخصات سیستمی که به عنوان سرور مورد استفاده قرار میگیرد در جدول زیر ذکر شده است

سایت تخصصی بنچ مارک و تست سخت افزار TomsHardware چند ماه یک بار به بررسی تخصصی مرورگرها میپردازد. این مسابقه بارها و بارها انجام شده است. مسابقه‌ی Web Browser Grand Prix یا به صورت مخفف WBGP که در واقع مسابقه‌ی اسب دوانی مشهوری است که شرکت‌کنندگان آن مرورگرها هستند.

هر بار یکی از مرورگرها قهرمان مسابقه شده است که در جدول زیر می‌توانید نتیجه‌ی 8 دور مسابقات را مشاهده کنید:

مقایسه‌ی تخصصی مرورگر‌ها در ویندوز 7

شرکت‌کنندگان این دور، مرورگرهای Google Chrome 20، Opera 12، Mozilla Firefox 13 ، Internet Explorer 9 و در نهایت Safari 5.1.7 هستند. دقت کنید که این مقایسه در ویندوز 7 صورت می‌گیرد. در آخرین بررسی تحت XP مرورگر Opera مقام قهرمانی را به دست آورده است.

سایت تخصصی بنچ مارک و تست سخت افزار TomsHardware چند ماه یک بار به بررسی تخصصی مرورگرها میپردازد

تاکنون مرورگر Chrome با 3 بار قهرمانی تحت Windows 7 و 5بار قهرمانی کلی رتبه اول را در اختیار دارد. Firefox با 3 بار قهرمانی در ویندوز 7 و 2 بار در سایر سیستم عامل‌ها رتبه دوم را برگزیده است و مکان‌های بعدی در اختیار IE ، Opera و نهایتاً Safari است.

از ذکر نتیجه‌ی یکایک بنچ‌مارک‌ها خودداری می‌شود و تنها نتیجه‌ی کلی ذکر می‌گردد.

در جدول زیر در بخش‌های مختلف مرورگرها مقایسه شده‌اند و نام قوی‌ترین مرورگر در هر زمینه‌ی خاص، در سمت چپ ذکر شده و بالعکس.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل در بخش Essential ذکر شده، در بخش Important مسائل مهم مطرح شده و دو بخش آخر مسائلی هستند که اهمیت کمتری داشته و یا مهم نیستند. البته در آینده‌ی نزدیک مسئله‌ی شتاب‌دهی گرافیکی توسط پردازنده‌ی گرافیکی، بسیار مهم خواهد بود.

مقایسه‌ی تخصصی مرورگر‌ها در ویندوز 7

با توجه به جدول فوق باید نمره‌ی نهایی را به هر مرورگر داد. اگر مرورگری در یک موضوع اساسی رتبه اول را به دست آورد 2.5 نمره دریافت می‌کند. اگر در همین مبحث ضعیف باشد نیز 2 نمره‌ی منفی به آن داده می‌شود.

مطابق جدول زیر تمام حالات مورد ارزیابی قرار گرفته و نمره‌ی مناسب داده می‌شود.

مقایسه‌ی تخصصی مرورگر‌ها در ویندوز 7

اما نمره‌ی نهایی و برنده طبق جدول زیر مشخص می‌شود:

مقایسه‌ی تخصصی مرورگر‌ها در ویندوز 7

مرورگر Chrome با کمی اختلاف Firefox را پشت سر گذاشته است. در واقع اضافه شدن شتاب‌دهی گرافیکی که از نسخه‌ی 18 به بعد شاهد آن هستیم، باعث جلو افتادن گوگل شده است.

به زودی یک مقایسه‌ی تخصصی بین نسخه‌های همراه این مرورگرها خواهیم داشت. نسخه‌هایی که برای سیستم عامل‌های همراه یعنی Android و iOS عرضه می‌شوند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از Gooyait