تبیان، دستیار زندگی
فرایند یکپارچه رشنال(Rational Unified Process) که مخفف آن RUP است ،فرایند توسعه مهندسی نرم افزار می باشد. اگر شما میخواهید با فرآیند یکپارچه رشنال(RUP)بیشتر آشنا شوید با خواندن ادامه این مطلب می توانید پاسخ این سوال را بیابید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرایند یکپارچه رشنال (RUP) چیست؟


فرایند یکپارچه رشنال (Rational Unified Process) که مخفف آن RUP است ،فرایند توسعه مهندسی نرم افزار می باشد. اگر شما میخواهید با فرآیند یکپارچه رشنال(RUP) بیشتر آشنا شوید با خواندن ادامه این مطلب می توانید پاسخ این سوال را بیابید.

فرایند یکپارچه رشنال (rup) چیست؟

به طورخلاصه(RUP)  ارائه دهنده مجموعه‌ای از روشها برای کمک به مدیریت دقیق بر روی مراحل طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای رایانه‌ای است. این فرآیند بستر مناسبی برای تولید و توسعه نرم‌افزار دراختیار تحلیل‌گران و طراحان سیستم‌های رایانه‌ای قرار می‌دهد.

استفاده از این فرآیند در مورد چک کردن مدیریت پروژه موثر بوده و به تولید نرم افزار با کیفیت بالا کمک می کند.در اینجا به تجزیه و تحلیل ساده تمام جنبه های مربوط به این مفهوم می پردازیم تا برای شما درک مختصری از فرآیند یکپارچه رشنال (RUP) را فراهم کنیم.

مراحل توسعه فرآیند یکپارچه رشنال در چهار مرحله رخ می دهد که با انتشار در RUP به نتیجه می رسد.

در اینجا به بررسی کوتاهی از تمام این مراحل چهار گانه یا چرخه می پردازیم.

مرحله آغاز به کار یا آغازین(Inception)

پایه پروژه و ابعاد آن در این مرحله مشخص می‌شوند. در مرحله آغاز به کار هدف ما این است که چشم اندازی از توسعه ایده اولیه محصول، با تعریف دامنه آن درکسب و کار را نشان دهیم.در این مرحله پروژه به طور کلی بررسی شده و هزینه و درآمد ناشی از آن محاسبه می‌گردد. در این مرحله برداشتی اجمالی از ابعاد پروژه بدست می‌آید. در انتهای این مرحله تصمیم برای انجام یا عدم انجام پروژه اتخاذ خواهد شد و تعهد لازم از کارفرما تهیه می‌شود.

در فرهنگ مهندسی نرم‌افزار، فرآیند یکپارچه رشنال(RUP) نام یک فرآیند توسعه‌ی نرم‌افزار است که شرکت رشنالIBM آن را تدوین کرده‌ است. IBM این شرکت را درسال 2003 خرید و هم‌اکنون توسعهء این فرایند و ابزارهای آن را به‌عهده دارد

در مورد کسب و کار می توانیم: زمینه های کسب و کار ، عوامل مۆثر بر موفقیت ، ارزیابی ریسک و پیش بینی های مالی را در نظر بگیریم. این به این معنا است که برای به دست آوردن درک درستی از روش کسب و کار باید علت راه اندازی این پروژه را توجیه کنیم.

مرحله بسط یا تحلیل پیچیدگی(Elaboration)

عواملی که در این مرحله مطرح می شوند: پایه و اساس معماری، برنامه ریزی پروژه و در معرض خطر قرار گرفتن پروژه می باشد که با این روش به تجزیه و تحلیل حوزه مشکل و تعیین میزان مشکل می پردازند. برای رسیدن به این اهداف،داشتن دانش در این زمینه و استفاده از این سیستم ضروری است. به عبارت دیگر در این مرحله جزئیات بیشتری از نیازهای سیستم جمع‌آوری شده و درک بهتری از پروژه صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب تحلیل و طراحی سطح بالایی ازسیستم صورت گرفته و پایه معماری اولیه سیستم بنا می‌شود. دراین مرحله نقشه ساخت سیستم تولید شده‌ است.

این مرحله با پرسش هایی نظیر: در حال ساخت چه سیستمی هستیم؟ چه چیزهایی پروژه را به مخاطره می‌اندازد و چه ریسکهایی برای انجام آن وجود دارد؟ شروع می شود. هر چه ریسکها بیشتر و بزرگ‌تر باشند، دقت بیشتری در انجام پروژه باید صورت گیرد.

این مرحله یک مرحله بسیار مهم است. از آن جهت که پس از این مرحله پروژه در سطحی قرار می گیرد که هر گونه تغییراتی در آن ممکن است باعث نتیجه فاجعه باری برای کل عملیات گردد.

فرایند یکپارچه رشنال (rup) چیست؟

مرحله ساخت  (Construction)

همانگونه که از اسم مرحله ساخت مشخص است، این مرحله به ساخت سیستم نرم افزار و یا پروژه می پردازد.در اینجا توسعه اجزای باقی مانده و ویژگی های نرم افزار انجام می شود. پس از این مرحله آنها به محصول تبدیل می شوندکه پایه های معماری یک سیستم تکمیل شده یکپارچه می باشند.

به طور خلاصه کد منبع و طراحی نرم افزار برای انتقال به جامعه کاربران ایجاد شده است. مرحله ساخت برای اولین بار آزادی های خارجی نرم افزار را با کیفیت مناسب و بهینه سازی منابع به شما ارائه می دهد که به سرعت در حال انجام است.بطورخلاصه نتیجه این مرحله کدنویسی و ایجاد نرم‌افزار است.

مرحله انتقال  (Transition)

مرحله انتقال نشانه توسعه یک پروژه به منظور تولید را به شما ارائه می دهد. این مرحله برای اطمینان کاربر،از اینکه پروژه موردنظر به نتیجه دلخواه خواهد رسید یا نه موردنیاز است و این امکان را برای کاربر فراهم می نماید که محصول قابل ارائه را زودتر مشاهد کند و از نتیجه ی کار راضی باشد .این ابتکار عمل برای تست محصول قبل از انتشار است، که به عنوان نسخه بتا ارائه می شود.

فرایند یکپارچه رشنال (rup) چیست؟

ثبت در نسخه بتا

اشکالات تثبیت می شوند، سایت آماده سازی شده، کتابچه راهنمای کاربر تکمیل می گردد، نقص و بهبود عملکرد شناسایی شده و قابلیت استفاده افزایش می یابد.

اهداف دیگری نیز در نظرگرفته خواهد شد که عبارتند از:

آموزش کاربران برای موفقیت در عملیات نگهداری از سیستم

خریدسخت افزار

تبدیل اطلاعات از سیستم های قدیمی به جدید

برگزاری فعالیت های مربوط به راه اندازی موفقیت آمیز محصول

برگزاری جلسات آموزشی برای بهبود فرایند های آینده و ابزار محیط زیست.

فرایند یکپارچه رشنال به چهار مرحله ی بهترین شیوه طراحی هر نرم افزار که در ذهن تان وجود دارد اشاره می کند. این شیوه به جلوگیری از نقص در توسعه پروژه و ایجاد دامنه بیشتری برای بهره وری موثر کمک می نماید.

برای تولید هرقطعه تمام این چهار مرحله انجام شده است! این نکته مهمی درRUP است و می‌توان اینگونه در نظرگرفت که محصول نهایی به شکلی یک پیاز بوده و دارای لایه‌های است که هم برای تولید هر لایه و هم برای تولیدکل پیاز این مراحل چهارگانه صورت گرفته‌اند.

فرایند یکپارچه رشنال (rup) چیست؟

نتایجRUP

کاهش هزینه های فناوری اطلاعات ، بهبود فناوری اطلاعات کسب و کار ، کیفیت بالاتر ، خدمات با سطح بالاتر و سازگاری بیشتر ، و مهمتر از همه ROI(بازگشت سرمایه) بالاتر و بسیاری از مزایای دیگر است.

 بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : استاد ای تی