تبیان، دستیار زندگی
- جلسه پنجم Copy و Move : كپی و انتقال (Move) از مهمترین و پركاربردترین كارهای تحت ویندوز است كه در هر برنامه ای از آن استفاده می شود. در ابتدا لازم است كه فرق این دو توضیح داده شود. كپی، وقتی بكار می رود كه بخواهیم مثلا از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ویندوز 98 - جلسه پنجم

Copy و Move :

كپی و انتقال (Move) از مهمترین و پركاربردترین كارهای تحت ویندوز است كه در هر برنامه ای از آن استفاده می شود. در ابتدا لازم است كه فرق این دو توضیح داده شود. كپی، وقتی بكار می رود كه بخواهیم مثلا از فایلی كه موجود است، نسخه دیگری در جای دیگری داشته باشیم طوریكه فایل اولی دست نخورده بماند. ولی انتقال یا Move به این صورت است كه فایل اول را از جای خود به محل دیگری منتقل كنیم.یعنی فقط با یك فایل و جابجایی آن سر و كار داریم، اما در كپی با دو فایل.عمل كپی و انتقال مراحلی را به دنبال دارد كه با رعایت آنها، این كار ساده و پركاربرد براحتی انجام می شود.

روش و مراحل كپی (Copy) و انتقال (Move) :

1. انتخاب آیتم مورد نظر (مثلا فایل، فولدر، عكس یا متن و...)
2. تعیین هدف، یعنی اینكه می خواهیم مثلا از این فایل در جای دیگری كپی بگیریم یا آن را منتقل كنیم.

الف:كپی (Copy)

فرض می كنیم ابتدا می خواهیم عمل كپی را انجام دهیم.
برای این كار در مرحله اول ابتدا عمل كپی گرفتن از فایل را به یكی از چهار روش زیر انجام می دهیم:

- فشردن دكمه copy روی نوار ابزار هر برنامه ای
- انتخاب گزینه كپی از منوی Edit
- فشردن همزمان كلیدهای Ctrl+ c
- كلیك راست روی فایل مورد نظر و انتخاب copy
3. تعیین محل جدید برای چسباندن كپی فایل
4. عمل چسباندن كه به یكی از چهار روش زیر صورت می گیرد.
- دكمه Paste كه روی نوار ابزار اكثر برنامه ها وجود دارد.
- انتخاب گزینه Paste از منوی Edit
- فشردن همزمان كلیدهای Ctrl+ v
- كلیك راست روی مكان جدید و انتخاب Paste
با انجام این مراحل توانستیم از فایل یا هر چیز دیگری در ویندوز یك كپی تهیه كرده و در محل جدیدی قرار دهیم. حالا مراحل روش انتقال یا Move را بررسی می كنیم.

انتقال (Move ) :

برای منتقل كردن هر آیتمی مثل فایل یا فولدر، ابتدا باید آن را از محل فعلی حذف كرد و به حافظه موقت كامپیوتر سپرد. سپس در مكان جدید اضافه كرد. این كارها بطور كامل و ساده در ادامه توضیح داده شده است.ابتدا برای Cut كردن (برش، حذف) فایل یكی از چهار روش زیر را بكار می بریم:

- فشردن دكمه Cut روی نوار ابزار برنامه ها
- انتخاب گزینه Cut از منوی Edit
- فشردن همزمان كلیدهای Ctrl+ X
- كلیك راست روی فایل و انتخاب Cut
حالا محل جدید فایل Cut شده را مشخص می كنیم.
در پایان عمل چسباندن را انجام می دهیم كه به یكی از چار روش زیر صورت می گیرد:
- دكمه Paste روی نوار ابزار برنامه ها
- انتخاب گزینه Paste از منوی Edit
- فشردن همزمان كلیدهای Ctrl+ v
- كلیك راست و انتخاب Paste

حذف فایل یا فولدر (پاك كردن) (Delete) :

اگر بخواهیم فایل، فولدر یا هرچیز دیگری را پاك كنیم، باید یكی از سه روش زیر را انجام دهیم:

1. فشردن كلید Delete روی صفحه كلید (KeyBoard)
2. راست كلیك روی فایل یا فولدر و انتخاب Delete
3. فشردن دكمه Delete روی نوار ابزار برنامه ها
4. Drag كردن فایل موردنظر روی سطل آشغال (Recycle Bin)

كشیدن (Drag) فایل مورد نظر برای پاك كردن به روی آیكن Recycle Bin

قفل شدن ویندوز:

هر وقت ویندوز قفل شد (Hang كرد) یعنی هیچ كدام از برنامه های دیگر كار نمی كرد در این صورت سه كلید Alt+ctrl+Del را همزمان یكبار فشار دهید.با این كار احتمالا اگر فقط ویندوز قفل شده باشد نه كامپیوتر، پنجره ای به نام Close program باز می شود. در اینجا لیست برنامه های در حال اجرا نمایش داده می شود، روی نام برنامه ای كه پیغام Not Responding داده است كلیك كرده و دكمه End task را فشار دهید. پس از چند لحظه پنجره ای باز می شود كه دوباره باید برای تایید End task را فشار دهید، پس از این، مشكل قفل شدن برطرف می شود. ولی اگر با این كار مشكل برطرف نشد دكمه Reset روی Case كامپیوتر را فشار دهید.

Restart سریع:

برای اینكه در بعضی مواقع لازم است فقط ویندوز Restart شود نه كل كامپیوتر، می توان پس از انتخاب گزینه Restart از قسمت Shut Down همزمان با Ok كردن، كلید Shift را پایین نگه داشته و پس از چند لحظه رها كنیم. در این صورت پیغام Windows is now Restarting در صفحه نمایش ظاهر می شود و ویندوز به صورت سریع از اول اجراء خواهد شد.

Scheduled Task :

اگر بخواهیم كاری را در فاصله زمانی دلخواه و یا در زمان مشخصی در آینده اجرا كنیم از برنامه Scheduled task استفاده می كنیم. فرض كنید كه بخواهیم برنامه ای مثل ویروسیاب، مثلا هر هفته دوشنبه ها ساعت 12 ظهر كل كامپیوتر را بطور اتوماتیك ویروسیابی كند. این برنامه از دو مسیر زیر قابل دستیابی است:
1. Start>Programs>Accessories>System tools>scheduled task
2. My computer > scheduled task
پس از باز كردن این برنامه، با دابل كلیك روی Add Scheduled tasks پنجره ای باز می شود، Next می زنیم. از لیست برنامه های داده شده گزینه مورد نظر خود را انتخاب می كنیم . مثلاً ( ویروس یابی یا Scan disk ). در پنجره بعدی زمان تناوب آن را مشخص می كنیم (روزانه، هفتگی و ...) سپس در پنجره بعد ساعت، روز یا ماه آن را مشخص كرده و در نهایت Finish می كنیم.

برای متوقف كردن اجرای یك كار زمان بندی شده در Scheduled task روی گزینه مورد نظر كلیك راست كرده و Properties را انتخاب می كنیم. در پنجره باز شده تیك گزینه Enabled را كه در پایین آن پنجره قرار دارد برمی داریم، در ایصورت موقتا این عمل، غیر فعال می شود.. در صورتی كه بخواهیم دوباره آن را فعال كنیم دوباره تیك آنرا می گذاریم (برای متوقف كردن دائمی یك كار، آیكن آن را حذف می كنیم، یعنی كلیك راست كرده و Delete را می زنیم.)

نكته :

اگر بخواهیم آیكن این برنامه از قسمت SysTray در Taskbar برای همیشه برداشته شود، كافیست در برنامه Schedules Tasks از منوی Advanced گزینه Stop Using Task Scheduler را كلیك كنیم.