تبیان، دستیار زندگی
- جلسه چهارم فایل و فولدر (File , Folder ) : فایل حاوی اطلاعاتی است كه در حافظه كامپیوتر نگهداری می شود. فایلها از اسم و پسوند تشكیل شده اند (مثلا Word.exe )، و معمولا پسوند ها معرف نوع فایل یا آن برنامه می باشند. فولدر یا پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ویندوز 98 - جلسه چهارم

فایل و فولدر (File , Folder ) :

فایل حاوی اطلاعاتی است كه در حافظه كامپیوتر نگهداری می شود. فایلها از اسم و پسوند تشكیل شده اند (مثلا Word.exe )، و معمولا پسوند ها معرف نوع فایل یا آن برنامه می باشند. فولدر یا پوشه، محلی است برای نگهداری فایلها، چه آنها كه بهم مربوطند و تشكیل یك برنامه می دهند و چه فایلهای مجزا از هم. در زیر، انواعی از فایلهای با پسوند مهم و معروف را آورده ایم:

پسوند فایلهای متنی: txt ، doc و...
پسوند فایلهای تصویری(عكس): jpg، bmp، gif و...
پسوند فایلهای صوتی: wav، mp3، mid و...
پسوند فایلهای فیلم: mpg، avi، dat و...
در ویندوز، برای انجام هر كاری با فایلها و فولدرها مثل copy ، حذف ، اجراء ، انتقال و … از دو برنامه زیر استفاده می شود:

الف) برنامهWindows Explorer كه در مسیر زیر قرار دارد:

Start > Programs > Windows Explorer

ب) برنامهMy Computer كه روی Desktop قرار دارد.

در این دو برنامه، ممكن است داخل فولدری شویم، در اینصورت اگر بخواهیم از آن فولدر خارج شویم و به یك مرحله بالاتر برگردیم از آیكن UP كه روی قسمت دكمه های استاندارد (زیر Menuها) قرار دارد استفاده می كنیم.

ایجاد فایل یا فولدر:

روی Desktop، My computer یا Windows Explorer كلیك راست كرده به New اشاره كرده، سپس Folder را انتخاب می كنیم. یك فولدر جدید روی آن مسیر به وجود می آید. روش دیگر ساختن فولدر جدید در ویندوز اكسپلورر یا My Computer، به این صورت است كه از منوی File به گزینه New اشاره كرده و روی Folder كلیك می كنیم.

برای تغییر نام فولدر جدید كه با نام New Folder ساخته می شود، كافیست یكی از سه كار زیر را انجام دهیم:

1. روی فایل یا فولدر یك بار كلیك كنیم تا اجازه تغییر نام را بدهد.
2. روی فایل یا فولدر كلیك راست كرده و Rename را انتخاب كنیم.
3. روی فایل یا فولدر، F2 بزنیم.

مرتب سازی آیكن ها (Arrange Icons):

هر وقت بخواهیم آیكن های فایل یا فولدر را روی desktop یا My Computer یا Windows Explorer مرتب كنیم در قسمت مورد نظر كلیك راست كرده، Arrange Icons را باز می كنیم و یكی از معیارهای مرتب سازی داخل آنرا انتخاب می كنیم. در این صورت آیكنها طبق آن معیار مرتب می شوند.
معیارهای مرتب سازی : می توانید این مرتب سازی را بر حسب اسم (Name)، نوع پسوند(Type)، سایز، تاریخ انجام داد. اگر گزینه Auto Arranges انتخاب شده باشد همیشه ترتیب قرار گیری فایلها یا فولدرها به طور منظم خواهند بود. یعنی نمی توان آنها را در جای دیگری قرار داد.

جستجوی فایلها (Find) :

: برای اینكه فایل یا فولدر خاصی را روی كامپیوتر خود جستجو كنیم می توان از گزینه Find استفاده كرد. برای این كار از مسیر زیر پیروی می كنیم:
Start > Find > Find files or folders
روشهای دیگر باز كردن پنجره Find :1. استفاده از كلیدهای Win + F
2. زدن كلید F3 روی desktop
برای اینكه فایلی را جستجو كنیم كافی است در پنجره Find جلوی Named اسم آنرا وارد كنیم. (می توانیم از * (ستاره) نیز استفاده كنیم.) مثلاً  txt .* یا jpg.* یا *.Ali  و ...

اگر هنگام جستجوی فایلهای متنی بخواهیم متنی را كه داخل آن فایل به كار رفته است را نیز جستجو كنیم كافی است كلمه مورد نظر را در قسمت Containing text وارد كنیم.

در قسمت Look in مسیر جستجو را مشخص می كنیم. (مثلاً در كدام درایو جستجو را انجام دهد.)

اگر بخواهیم فایل مورد نظر را در تمام Hard مورد جستجو قرار دهد گزینه Local Hard drives را از این قسمت انتخاب می كنیم.

اهیم تمام درایو ها حتی Floppy یا :A و CD Rom نیز جستجو شوند، گزینه My cmputer را انتخاب می كنیم. اگر گزینه Include subfolders تیك خورده باشد مسیر تعیین شده و تمام زیر شاخه های آن جستجو خواهد شد.

با استفاده از كلید Browse می توان زیر مجموعه خاصی را جهت جستجو مشخص نمود، تا محدوده جستجو محدودتر شود. برای شروع جستجو روی كلید Find now كلیك می كنیم.

در قسمت Date و Advanced می توانیم محدوده جستجو را كوچكتر كنیم. مثلاً دنبال فایلهایی با سایز مشخص ، تاریخ مشخص و ... باشیم.

مشخصات فایلها: (File properties)

برای دیدن و تغییردادن خصوصیات یك فایل روی آن، كلیك راست كرده، روی properties كلیك می كنیم. مشخصات یا خصوصیات فایل شامل نام، سایز، محل قرار گیری و صفاتش می باشد. یك فایل یا فولدر در ویندوز 98 چهار صفت (Attribute) دارد: Read only، Hidden، Archive و System
صفت Read only باعث می شود محتویات فایل قابل خواندن باشد و نتوان محتویاتش را تغییر داد.

پنهان كردن فایل یا فولدر :

روی آیتم مورد نظر كلیك راست می كنیم و گزینه properties را انتخاب می كنیم، بعد گزینه Hidden را تیك می زنیم وسپس ok. شاید پس از این كار آن فایل هنوز مخفی نشده باشد، پس لازم است كلید F5 را بزنیم ویا كلیك راست كرده و Refresh را كلیك كنیم.اگر باز هم فایل مخفی شده قابل دیدن بود به منوی View رفته و روی Foler Options كلیك می كنیم.در آین پنجره، برگه View را كه در بالای آن قرار دارد كلیك كرده و در قسمت Hidden Files گزینه دوم یعنی Do not show hidden files or System files را انتخاب می كنیم. این بار حتما فایل مخفی خواهد شد.

روش دیگر درست كردن ShortCut این است كه روی هر فایل، فولدر ویا آیكنی در ویندوز، كلیك راست كنیم، با انتخاب Create ShortCut این كار انجام می شود و در سمت چپ و پایین آن آیكن، یك علامت فلش دیده می شود كه آن را از فایل اصلی متمایز می كند.

منوی View در My Computer یا Windows Explorer :

در اكثر برنامه های تحت ویندوز در قسمت منوها، گزینه ای به نام View وجود دارد كه نحوه نمایش اجزای داخل آن برنامه مثل لیست فایلها را تعیین می كند. و یا می توان سایر نوارهای ابزار آن برنامه را فعال یا غیرفعال كرد. در زیر، برخی از مقادیر مهم این منو آورده شده اند:

Toolbars

: نوارهای ابزار برنامه را پنهان می كند و یا نمایش می دهد.این میله های ابزار عبارتند از
ا‌لف)Standard Buttons :اگر تیك خورده باشد، كلید های استاندارد بالای پنجره نشان داده می شوند.
ب)Address Bar :مسیر فولدر فعلی را نشان خواهد داد.
ج)Links :كلیدهایی را برای اتصال به سایتهای اینترنتی در بالای پنجره قرار می دهد كه البته نیازی به آنها نیست.
د)Text Tables :در صورت فعال بودن كلیدهای استاندارد، اگر این گزینه تیك خورده باشد، عنوان هر كلید را پایین آن می نویسد.
ه)Status Bar‌ سطر توضیحات پایین پنجره ها را پنهان می كند یا نمایش می دهد.

As web page‌

: باعث می شود در حالت كلاسیك در سمت چپ فولدر فعلی ستون توضیحاتی اضافه شود كه با قرار گرفتن روی هر فایل توضیحات آن در این قسمت نمایش داده می شود.

چهار گزینه بعد یعنی Large Icons، Small Icons، List و Details، برای تعیین نوع نمایش آیكنها در پنجره فعلی به كار می رود.

زیر مجموعهArrange Icons برای مرتب كردن لیست فایلها یا فولدرها براساس نام، پسوند، سایز یا تاریخ ایجاد و ... به كار می رود. اگر گزینه Auto Arrange فعال باشد آیكنها همیشه مرتب خواهند بود.