تبیان، دستیار زندگی
همه ما می‌دانیم كه پس انداز كردن خوب است، اما بسیاری از ما، هنوز هم راه‌های پس‌انداز كردن را بلد نیستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهنمودهای پس‌انداز کردن


همه ما می‌دانیم كه پس انداز كردن خوب است، اما بسیاری از ما، هنوز هم راه‌های پس‌انداز كردن را بلد نیستیم.


پول

خریدهای بدون برنامه

مراقب خریدهای بدون برنامه باشید. فروشگاه‌های بزرگی که انواع محصولات را برای فروش عرضه می‌کنند، برای صرفه جویی در وقت بسیار مناسب هستند. رامسی، که در این مقوله صاحب نظر است، می‌گوید: با وجودی که این فروشگاه‌های بزرگ امتیازات فراوانی دارند، ولی مشکل اینجاست که وقتی در پی خرید مورد مشخص و از پیش تعیین شده خود هستید، ناخودآگاه چشمتان به انواع و اقسام محصولات، مثل تنقلات مختلف و خرت و پرت‌های غیر ضروری می‌خورد و تا بجنبید، می‌بینید چند تا از آنها را در چرخ خرید گذاشته‌اید و به طرف صندوق می‌روید. وی توصیه می‌کند قبل از خروج از خانه به قصد خرید، لیستی از مایحتاج ضروری خود را تهیه کنید.

فروش فوق العاده

از فرصت فروش فوق العاده فروشگاه‌ها استفاده کنید. خرید عمده به هنگام فروش فوق‌العاده فروشگاه‌ها که معمولاً در انتهای هر فصل تکرار می‌شود، به نفع شماست. اگر به این ترتیب بتوانید بیست درصد از مخارج خود را پس انداز کنید، در انتهای هر سال، پس انداز قابل توجهی خواهید داشت.

بقیه پول

بقیه پولتان را بگیرید. دفعه بعد که فروشنده بقیه پولتان را داد، حتماً آن را بگیرید. خیلی از ما بقیه پولمان را، بخصوص اگر ناچیز باشد، طلب نمی‌کنیم.

هزینه‌های جاری و روزمره خود را یادداشت کنید تا بتوانید روند هزینه‌ها را مقایسه و بررسی کنید.

تخمین جمع مبلغ خرید

جمع مبلغ خریدتان را پیشاپیش تخمین بزنید. قیمت آنچه که می‌خواهید بخرید را از پیش محاسبه و پیش بینی کنید؛ از فروشنده هم بخواهید روی یک کاغذ، مبلغ کلی را محاسبه کند. با این کار، اگر قیمت نهایی بالاتر از مبلغ پیش بینی شده باشد، می‌توانید از فروشنده بخواهید كه قیمت را پایین آورد.

هوشیار در موقعیت‌های مختلف

هوشیارانه از موقعیت‌های مختلف برای خرید استفاده کنید. فروشندگان تلفن، کابل و سایر خدمات کامپیوتری، اغلب برای جلب مشتریان جدید به آنها پیشنهادات ویژه می‌دهند، در حالی که این امتیاز را برای مشتریان قدیمی خود که سال‌هاست از آن‌ها خرید می‌کنند قائل نمی‌شوند.

بپرسید چرا؟

دانیل باتلر دریافت که مبلغ قبض گاز منزل او 100 دلار بیش از مبلغی است که همیشه می‌پرداخته است. او همان موقع در خانه گشتی زد و دید که لای پنجره ای که پشت پرده است باز مانده بوده و هوای سرد به داخل خانه نفوذ می‌کرده است. گاه یک غفلت خیلی ساده، مشکلی بوجود می‌آورد که مجبورید هزینه آن را بپردازید. اگر باتلر به آن اضافه مبلغ اهمیت نمی‌داد و به دنبال علت آن نمی‌گشت، شاید مجبور می‌شد مدت‌ها این پول اضافه و بیهوده را بپردازد.

پول

هزینه‌های جاری

هزینه‌های جاری و روزمره خود را یادداشت کنید. از ماه بعد همه هزینه‌ها را یادداشت کنید، از مبالغ سنگین تا کوچکترین هزینه‌های روزانه. بهتر است دفترچه‌ای را به این کار اختصاص دهید تا بتوانید روند هزینه‌ها را مقایسه و بررسی کنید. یادداشت هزینه‌ها و مخارج، گام اول در مسیر پس انداز و کنترل مخارج است.

حد و مرز در مخارج

برای مخارج خود حد و مرز قائل شوید. بودجه‌ای را برای یک ماه خود تعیین کنید. سپس این مبلغ را در یک پاکت بگذارید. وقتی پاکت خالی شد، باید خرج کردن را متوقف کنید. برنامه ریزی شما باید به گونه‌ای باشد که مبلغ مورد نظر در انتهای زمان تعیین شده تمام شود. توجه داشته باشید که اگر در انتهای زمان مذکور، پولی برایتان باقی مانده بود، می‌توانید آن را پس انداز کنید.

منبع: سیمرغ


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: esmael1350