تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری نکو داشت مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان در مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان برگزار گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری نکو داشت برگزار شد

حجت الاسلام حسین حائری

نشست خبری نکو داشت مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان در مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان برگزار گردید.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: متولیان مساجد با کمک خیرین، امسال نیز سنت خوب و مورد تأکید سفره افطار را احیا کنند.

حجت الاسلام حسین حائری، روز پنجشنبه 22/4/91 در نشست خبری در جمع خبرنگاران به اهمیت برنامه های مساجد در ایام ماه رمضان اشاره و تصریح کرد: صدای بلندگوهای مساجد در این ایام کنترل شود البته به عنوان مثال، مناجات خوانی در برخی مناطق و شهرها، رسم بوده و عموم مردم بر این امر اتفاق دارند، که در این صورت چند دقیقه‌ای، انجام این امر اشکالی ندارد.

وی با اشاره به این که در آستانه ماه مبارک رمضان و همزمان با دهه بهداشت و نکوداشت مساجد قرار داریم، ابرازداشت: به خاطر شرایط ویژه ماه رمضان، مساجد با اقبال خاصی مواجه می ‌شوند و به همین منظور از رسانه‌ها خواسته می‌شود تا علاوه بر اطلاع رسانی، بر اموری مانند توجه به اقامه نماز جماعت صبح تأکید ویژه و مطالبه کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی برای حضور در مساجد تأکید کرد و گفت: انتظار و توقع این است که در زمینه اقامه نماز صبح در مساجد، اهتمام بیشتری شود و ماه مبارک رمضان فرصت و مقدمه‌ای برای اقامه نماز صبح در تمام مساجد است.

وی با بیان اینکه برخی از مساجد به بهانه مجالس ترحیم، دارای فضایی حزن انگیز هستند از تدوین و ارسال آیین‌نامه‌ای در این خصوص به مساجد خراسان خبر داد.

حائری از رسانه های مختلف خواست در زمینه زیبایی مساجد به عنوان پیام رسان زندگی، شادابی و نشاط و نه به معنی تجمل اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان این که مسجد را تراز اسلام و زندگی دانسته‌اند، ابرازداشت: ائمه جماعات به عنوان مدیران مساجد، بالاترین مسئولیت را دارند و به همین جهت، تأکید می‌شود که تنها به عنوان پیش نماز نباشند، بلکه امام جماعت باشند، یعنی مردم منطقه را هدایت و در حل مشکلات مردم و تقویت بنیه دینی و فرهنگی برنامه ریزی و اقدام کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان افزود: اگر اینگونه باشد، مسجد تراز اخلاق، زندگی، هدایت، فرهنگ و  جامعه می‌شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با بیان این مطلب که مسجد به عنوان مهمترین مرکز آرامش روحی و دور کردن انسان از دغدغه‌های مختلف، مورد توجه جامعه است، گفت: یکی از اصلی ترین نیازهای مردم، امنیت خاطر و آرامش روح است که در فضایی مانند مسجد، به خاطر اتصال با خالق هستی بدست می آید.

وی با اشاره به اعتماد خانواده‌ها نسبت به تربیت فرزندانشان در مساجد، اظهارداشت: مسجد به عنوان مهمترین مرکز نشر معارف و اخلاق، می‌تواند همانند پل ارتباطی با مقوله‌های علمی، فکری، فرهنگی، تربیتی پاسخگوی نیازهای جامعه ‌باشد.

حجت الاسلام حائری با بیان اینکه ائمه جماعات مساجد باید به تقویت بنیه علمی و فکری بپردازند مساجد این استان را دارای میانگین سنی جوانترین ائمه جماعات اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به بهره مندی حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین حوزه علمیه جهان تشیع، ائمه جماعت این استان جزو باسوادترین ائمه جماعات محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به آموزش بیش از 5 هزار نفر از فعالان مساجد خراسان، گفت: بیش از 800 نفر از خدام، بیش از 1500 نفر از ائمه جماعات و بیش از 3 هزار نفر از اعضای هیئت امناء در دوره های آمورشی که سال گذشته برگزار شد،‌ شرکت کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: دوره های آموزشی تخصصی مانند آشنایی با مدیریت سایت و پورتال، ویژه ائمه جماعات برگزار شود.

وی با اشاره به این که با عنایت مجلس هشتم، انرژی مساجد رایگان تأمین می‌شود، از مسئولین مساجد خواست تا الگوی مصرف را رعایت کرده و مسجد را به عنوان مرکزی برای الگوسازی در مصرف انرژی مطرح کنند.

حجت الاسلام حائری با تأکید بر تقویت سامانه ارزیابی مساجد مختلف در مشهد،‌ تصریح کرد: مساجد باید به فضای بهداشتی و مرتب کردن این فضا برای استقبال از نمازگزاران به ویژه در ماه مبارک رمضان نگرش تازه‌ای داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که حضور در مسجد یعنی واکسینه شدن در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، از اصحاب رسانه دعوت کرد تا ضمن جدی گرفتن مقوله مسجد در گزارش‌های مختلف، برنامه‌های مساجد را به عنوان یک مطالبه، پیگیری  کنند و از مردم بپرسند که چه مطالبه‌ای و خواسته‌ای از مساجد دارند.

وی بر تنوع برنامه‌های فرهنگی-تربیتی از سوی مساجد برای نوجوانان و جوانان، تأکید کرد گفت: نباید فقط با کلاس‌داری به عنوان برنامه تابستانی، اکتفا کرد، بلکه لازم است تا به دنبال فضای اجرایی متنوع و جدیدی بود.

حجت الاسلام حائری از راه اندازی دو دفتر مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ضمن استقبال از همکاری با این مرکز در کمک به برنامه‌های مساجد، به منظور جلوگیری از موازی کاری و جلوگیری از برخی مواردی که در شأن مسجد نیست، نهادها و مراکز، با هماهنگی این مرکز، فعالیت می کنند.

محمدولی طاهری بنکدار- دفتر خراسان