تبیان، دستیار زندگی
فصل نقل و انتقالات دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که در روز آخر اتفاقات عجیبی از جمله فسخ قرارداد ایمان مبعلی و پیوستن او به پیکان رخ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی نقل و انتقالات لیگ دوازدهم


فصل نقل و انتقالات دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که در روز آخر اتفاقات عجیبی از جمله فسخ قرارداد ایمان مبعلی و پیوستن او به پیکان رخ داد.


در زیر اسامی بازیکنانی که تیم‌های لیگ برتری جذب کردند را مشاهده می کنید:

پرسپولیس

پرسپولیس:

سرخپوشان پایتخت جنجالی‌ترین تیم در نقل و انتقالات بودند و این تیم را می‌توان به عنوان كهشكانی این فصل ملقب كرد. محمد رویانیان در حالی كه هنوز سرمربی تیمش را انتخاب نكرده بود به دنبال اصلی‌ترین گزینه‌های نقل انتقالات رفت و اغلب در جذب آنها موفق بود. او بازیكنانی را جذب كرد كه از قرارداد اغلب آنها به عنوان قرارداد‌های میلیاردی نام برده می‌شود اما خود رویانیان این مساله را قبول ندارد و این بازیكنان هم معمولا در مصاحبه‌هایشان، هواداران و خود رویانیان را دلیل پیوستنشان به پرسپولیس می‌دانستند.

مهم‌ترین خرید پرسپولیس كریم انصاری‌فرد بود كه خیلی‌ها از جمله استقلال به دنبال او بودند و سرانجام به پرسپولیس پیوست. محسن بنگر، سید جلال حسینی، محمد قاضی و حسین ماهینی هم از بازیكنانی بودند كه رویانیان با جذب آنها هواداران پرسپولیس را به داشتن تیمی مقتدر در فصل دوازدهم امیدوار كرد. آنها همچنین با مهرداد پولادی كه فصل گذشته به عنوان بازیكن كمكی در لیگ قهرمانان برایشان به میدان می‌رفت نیز قرارداد بستند. روبرتو سوسای برزیلی نیز خرید خارجی پرسپولیس است كه سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی امید برزیل را در كارنامه خود دارد.

شهاب گردان نیز به عنوان سنگربان سرخپوشان انتخاب شد تا شاید در فصل جدید با بودن این بازیكن درون دروازه بتوانند شكست‌های 4 گله را فراموش كنند. ایمون زاید هم كه در فصل گذشته با گلزنی‌های متعددش - به ویژه در داربی - به «آقای هت‌تریك» معروف شده بود، در این تیم ماندنی شد. محمد خانزاده از راه‌آهن و افشین اسماعیل‌زاده نیز به عنوان سهمیه زیر 23 سال پرسپولیس جذب شدند.

اما این عملكرد موفق پایان، نگرانی‌های پرسپولیسی‌ها نبود تا اینكه سرانجام فرآیند طولانی انتخاب سرمربی پرسپولیس با انتخاب مانوئل ژوزه پرتغالی به پایان رسید.

فتح الله زاده و جانواریو

استقلال:

علی فتح‌الله‌زاده كه آوازه بلندی در نقل و انتقالات دارد هر چند كه نتوانست بازیكنانی مانند كریم انصاری‌فرد را جذب كند اما با توجه به یارگیری فصل گذشته عملكرد نسبتا خوبی را از خود به جا گذاشت.

مدیر‌عامل باشگاه استقلال بیشتر تمركزش را روی این مساله گذاشت كه با ستاره‌های فصل گذشته‌اش تمدید كند. او قرارداد تمام بازیكنان فصل گذشته تیم را كه به قول قلعه نویی در چارچوب تیم بودند تمدید كرد و تنها از پس آندرانیك تیموریان بر نیامد كه با قرارداد چند میلیاردی راهی لیگ قطر شد.

استقلالی‌ها علاوه بر تمدید بازیكنان فصل گذشته چند بازیكن دیگر را هم جذب كردند.آنها محمد محمدی را به عنوان ذخیره مهدی رحمتی به جمعشان اضافه كردند تا دیگر مانند سال گذشته دغدغه پست دروازه‌بانی را نداشته باشند، اما پس از اینکه دیدند فابیو جان‌واریو با سپاهان به مشکل خورده است تصمیم گرفتند که این لقمه حاضر و آماده را از دست ندهند. از آنجایی که سهمیه لیگ برتری استقلال پر شده بود، آنها باید یک نفر را از لیست خود خارج می کردند و در نهایت محمد محمدی با راه آهن تهران به توافق رسید تا این فصل را در جمع شاگردان علی دایی بگذراند.

علاوه بر جان‌واریو، سیاوش اكبرپور، میثم بائو، هاشم بیگ‌زاده، امیرحسین صادقی و ایمان مبعلی نیز دیگر استقلالی‌هایی بودند كه دوباره به این تیم بازگشتند. هر چند که بازگشت مبعلی تنها چند روز طول کشید و در شرایطی که جباری در روز آخر قراردادش را ثبت کرده بود این بازیکن ترجیح داد قراردادش را فسخ کند و به تیم پیکان بپیوندد. همچنین رودریگو توسی كه در تراکتورسازی سابقه كار با قلعه‌نویی را داشت به جمع آبی پوشان پایتخت ملحق شد.

محمدرضا خلعتبری در سپاهان

سپاهان اصفهان:

این نماینده همیشه مدعی اصفهان در ابتدای نقل و انتقالات عملکرد خوبی نداشت و چند بازیکن خوب خود را از دست داد، امامسوولان این تیم در روزهای پایانی توانستند محمد رضا خلعتبری را که از الوصل امارات جدا شده بود و سرخآبی‌های پایتخت هم به دنبالش بودند جذب کند.

زردپوشان اصفهانی از موقعیت نه چندان مناسب همشهری‌شان، ذوب آهن نیز استفاده کردند و محمد باقر صادقی، علی احمدی و فرشید طالبی را از ذوب آهن به جمع خودشان اضافه کردند. سپاهانی‌ها میلاد زنیدپور،محمد غلامی را از داماش و عادل کلاه کج را از مس کرمان به اصفهان آوردند. محسن ایران نژاد نیز پس از سقوط شاهین بوشهر به درخواست مسوولان سپاهان پاسخ مثبت داد.

جلوویچ از امكار روسیه نیز بازیکن خارجی سپاهان در لیگ دوازدهم لقب گرفت.

ذوب آهن اصفهان:

در شرایطی دوباره سکان هدایت ذوب آهن به رسول کربکندی رسید که این تیم اوضاع مالی خوبی نداشت و مسوولان این تیم تلاش کردند تا بازیکنانی که در گذشته سابقه بازی در این تیم را داشتند به اصفهان بازگردند. ذوبی‌ها مهدی رجب‌زاده، محسن مسلمان، سپهر حیدری، قاسم حدادی فر، مسعود همامی و فرشاد بهادرانی را برای فصل آینده جذب کردند.

همچنین رسول کربکندی نیم‌نگاهی به بازیکنان جوان داشت و ابراهیم محمدی، احمد محمدپور، سعید عبدالله پور، آرش بارانی، و میلاد ترابی را به تیمش اضافه کرد. دارکو بوژوویچ نیز جزو بازیکنان خارجی است که این فصل به ذوب آهن پیوسته است.

سایپا:

تیم فوتبال سایپا که با سرمربی‌گری مجتبی تقوی وارد مسابقات لیگ می‌شود این بازیکنان را به خدمت گرفته است: جونیور تورتا - کاوه رضایی، ارزانی - شاه وراقی، سلیمان نژاد، لطف الله نژاد، ریاحی، رحمان احمدی، شکوری، منصور تنهایی، دقیقی ، محسن یوسفی، سعید نوروزی، وحید براتی، خوزه نارسیو، حسین اسلامی، کاظم برجلو، ابراهیم شکوری و سعید دقیقی.

پژمان نوری و هدایتی

ملوان انزلی:

فرهاد پورغلامی که حالا تیمش با داشتن حسین هدایتی به عنوان رییس هیات مدیره باشگاه از نظر مالی احساس کمبود نمی‌کند هم روندی مانند ذوب آهن را پیش گرفت و تعدادی از بازیکنان قدیمی ملوان از جمله پژمان نوری، جواد شیرزاد و مازیار زارع را به این تیم برگرداند.

حسین بادامکی و سیامک کوروشی هم دیگر خریدهای ملوان در این فصل بودند و سرگئی پاشینکو، دروازه‌ان مولداویایی هم خرید خارجی ملوان در این فصل بود.

صبای قم:

پس از اینکه هدایت این تیم به یحیی گل‌محمدی سپرده شد مسوولان باشگاه با حفظ استخوان‌بندی اصلی تیم با اضافه کردن چند بازیکن تلاش کردند تا همچنان ترکیبی از جوانان با انگیزه و بازیکنان با تجربه را در تیم خود داشته باشند.

قمی‌ها علاوه بر محسن خلیلی که جایگزین عنایتی شد، میثم خداشناس، سعید لطفی، فرشاد قدیری، مهرداد طهماسبی، بهمن طهماسبی، ابوالفضل ابراهیمی، مسعود حق‌جو، محمد آرام طبع، مهدی مومنی، فرید بهزاد‌کریمی و دیوید کالدروم را به جمع خود اضافه کردند.

آلومینیوم هرمزگان:

آلومینیوم هرمزگان که با اکبر میثاقیان برای نخستین‌بار به لیگ برتر صعود کرده است، برای تقویت تیم خود توجه زیادی به بازیکنان تیم‌های سقوط کننده فصل گذشته داشت و از همین رو رضا ناصحی، امجد شکوه‌مقام و محسن حمیدی را از تیم شاهین بوشهر و بهنام داداشوند، مهدی محمدزاده، جعفر بذری و رسول پیرزاده را از شهرداری تبریز به این تیم هرمزگانی اضافه کردند. داوود دانش‌دوست نیز پس از جدایی از جمع تراکتورسازان تبریزی به هرمزگان سفر کرد. محمد استانبولی مدافع تیم ملی سوریه بازیکن خارجی فصل آینده آلومینیوم خواهد بود.

فجر سپاسی شیراز: محمود یاوری هم با توجه به شرایط تیمش بیشتر به بازیکنان لیگ یکی و تیم‌های سقوط کرده به لیگ یك توجه کرد و ترشیز و محمد خزایی را از مس سرچشمه به تیمش اضافه کرد. بابک لطیفی را هم از شاهین بوشهر گرفت. جابر انصاری و عباس محمد رضایی از سایپا به فجر اضافه شدند. رضا جلالی، علی لطیفی، جلال علی محمدی، حسین خسروی، هادی دغاغله، فرشید اسماعیلی، علی مولایی، دیه‌گو ماکسیمو دیگر بازیکنان این تیم هستند.

تیم فوتبال راه‌آهن نیز وضعیت عجیب و غریبی داشت و دوباره این باشگاه فروخته شد و در این میان، تنها زمان بود که برای این تیم از دست رفت و همه تا روزهای آخر در بلاتکلیفی بودند. اما سرانجام این باشگاه فروخته شد و علی دایی دوباره سکان هدایت راه آهن را بر عهده گرفت.

تراکتورسازی تبریز:

تراکتورسازی تبریز که یکی دیگر از تیم هایی است که از مربی پرتغالی استفاده می کند قبل از آمدن تونی به عنوان سرمربی به دنبال جذب بازیکن رفت و با آنسلمو گنزالس، ژائو ویلا، ایران پوریان، محمد نصرتی، سید مهدی سید صالحی، قریشی، عبادزاده، مهدی کریمیان، قاسم دهنوی و علی رضا جلیلی به توافق رسید.

داماش گیلان:

مدیر عامل این تیم امسال با تمام مشکلاتی که داشت توانست با هرندی به عنوان سرمربی توافق کند و پس از آن به دنبال جذب بازیکن رفت و افرادی همچون مهدی کیانی، دنی اولروم، امین متوسل زاده، ابوالفضل حاجی پور، مر تضی ابراهیم و هادی سهرابی را به تیم اضافه کرد.

گهر دورود:

مسولان تیم فوتبال گهر که این روزها بر سر نوع میزبانی بازی‌هایش بحث‌های زیادی وجود دارد ابتدا با مهدی تارتار به عنوان سرمربی به توافق رسیدند و پس از آن به دنبال جذب بازیکنان مورد نیازشان رفتند که نیکبخت واحدی را می توان از جمله مهم ترین آنها دانست. حمید فتحی، مجید باجلان، علی رضا محمد، امین ترکاشوند، هادی رکابی، فرید عابدی، محمد فعال و علیرضا بیرانوند نیز سایر بازیکنانی هستند که این نماینده لرستانی برای حضور در لیگ آنها را جذب کرده است.

مس کرمان:

مسوولان مس کرمان تصمیم گرفتند که فصل جدید را با ابراهیم قاسم‌پور ادامه دهند و پس از ماندن او در کرمان، آنها تصمیم گرفتند که تیم قدرتمندی را ببندند در میان گزینه‌های این تیم کرمانی نام‌هایی همچون رحمتی، مجیدی و جباری دیده می‌شد. اما آنها در نهایت توانستند غلام‌رضا عنایتی و حسین کاظمی را جذب کنند و در کنار آن نیز ایوان پتروویچ و مسعود نظرزاده را از شاهین بوشهر به جمع خود اضافه کردند. مهدی محمدی و شهرام گودرزی نیز از دیگر تیم سقوط کرده، یعنی شهرداری تبریز به کرمان آمدند.

مسی ها همچنین حمید کاظمی، محسن روشنگر، آرش روشنی‌پور و پوریا سیف‌پناهی را به عنوان سهمیه لیگ یکی جذب کردند. استفان بارتا، میلان میاتوویچ و میلاد جهانی هم دیگر بازیکنان این فصل مس کرمان هستند.

نقل و انتقالات لیگ برتر

فولاد خوزستان:

فولاد خوزستان امسال پس از مجید جلالی به حسین فرکی رسید که او برای تقویت تیمش بازیکنانی همچون مهدی امیرآبادی، اسماعیل شریفات، ارشاد یوسفی، عباس پورخسروانی، مهدی نوری، لئوناردو پاروانی، لوسیانو مندز، کلویو یونسکو و شهاب کرمی را به این تیم اضافه کرد.

نفت تهران:

نفتی‌ها نیز پس از اینکه با منصور ابراهیم زاده به توافق رسیدند و سکان هدایت تیم را به این مربی اصفهانی سپردند تا ثانیه‌های آخر فصل نقل و انتقالات بی کار ننشستند. وریا غفوری، ابوالفضل قربانی ، وحید حمدی‌نژاد، مهدی خیری، هادی شکوری ،مگنا باتیسیتا، سامان نریمان‌جهان، بهمن کاملی، حسین بابایی، مصطفی سیفی و علی واغب بازیکنانی هستند که این فصل به جمع نفتی‌های تهران پیوستند و احمد آل‌نعمه نیز در ساعات پایانی نقل و انتقالات، قراردادش را با این تیم ثبت کرد.

پیکان:

عبد الله ویسی پس از اینکه هدایت پیکان را بر عهده گرفت با همان روندی که در صبا پیش گرفته بود به جذب بازیکن پرداخت و با زیر نظر گرفتن لیگ‌های پایین‌تر سعی کرد که بازیکنان جوان مستعد را به تیمش بیاورد. هر چند که در کنار آنها از چند بازیکنان خارجی و با تجربه هم سود برد.

رضا طاهری، عیسی آل کثیر، نادر احمدی، علی میرشفیعیان، جلال کاملی مفرد، رضا معقولی، بهرام دباغ، مسعود میکائیلی، صادق گشنی، حسین شهبازی، مصطفی عامری، رضا یادگاری، ریکاردو کاروالیو و ایمان مبعلی افرادی هستند که برای فصل دوازدهم به جمع یاران ویسی پیوستند.

البته نکته جالب درباره ایمان مبعلی این است که او پیش از این از طرف پیکان پیشنهاد داشت اما با استقلال قرارداد بست و حتی این قرارداد در هیات فوتبال ثبت شد. اما این بازیکن در ساعات پایانی قراردادش را فسخ کرد و به تیم فوتبال پیکان پیوست.

صنعت نفت آبادان:

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان امسال هم با هدایت ژوزه آلبرتو کاستا پا به رقابت های لیگ می‌گذارد و آنها برای تقویت تیم خود این بازیکنان را به صنعت نفت آبادان اضافه کردند: مهدی دغاغله، ابوذر رحیمی، محمد الهایی، مارکو شیمیچ، دیگو مِلو، محمد مختاری، نبی الله باقری ها و الیاس شهنوازی‌پور.

راه آهن:

تیم فوتبال راه‌آهن نیز وضعیت عجیب و غریبی داشت و دوباره این باشگاه فروخته شد و در این میان، تنها زمان بود که برای این تیم از دست رفت و همه تا روزهای آخر در بلاتکلیفی بودند. اما سرانجام این باشگاه فروخته شد و علی دایی دوباره سکان هدایت راه آهن را بر عهده گرفت. او در چند روز پایانی لیگ سعی کرد که نقاط ضعف راه آهن رابپوشاند و از همین رو جهانگیر عسگری، فرزاد آشوبی، علی حسینی، محمد محمدی و قربانی را جذب کرد.

درباره محمد محمدی لازم به ذکر است که او با استقلال تهران قرارداد داشت و پس از اینکه نام او از لیست بازیکنان استقلال خارج شد تا آنها بتوانند فابیو جان‌واریو را جذب کنند این دروازه‌بان دوباره در سازمان لیگ حاضر شد تا این بار قراردادش را با راه آهن ثبت کند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا