تبیان، دستیار زندگی
ما آدم‌ها هنگام بروز اختلاف‌نظر شیوه‌های مختلفی را در کنار آمدن با خشم خودمان به کار می‌گیریم و به روش‌های گوناگونی به آن پاسخ می‌دهیم. مثلا وقتی با نامزدتان یا خانواده او اختلاف عقیده دارید، یا احساس می کنید آنها زیادی شما را در منگنه قرار می دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اختلافات چطور رفتار می کنید؟


ما آدم‌ها هنگام بروز اختلاف‌نظر شیوه‌های مختلفی را در کنار آمدن با خشم خودمان به کار می‌گیریم و به روش‌های گوناگونی به آن پاسخ می‌دهیم. مثلا وقتی با نامزدتان یا خانواده او اختلاف عقیده دارید، یا احساس می کنید آنها زیادی شما را در منگنه قرار می دهند، چطور خشم و مخالفت خود را ابراز می کنید؟ سعی می کنید حرفی نزنید تا اختلاف به وجود نیاید؟ خب در این صورت باید بدانید که جزو شخصیت های منفعل قرار دارید. برای بیشتر آشنا شدن با این وجه شخصیتی مطلب زیر را بخوانید.

در اختلافات چطور رفتار می کنید؟

رفتارهایی که افراد در زمان خشم بروز می‌دهند به سه دسته تقسیم می‌شود؛ برخی منفعلانه برخورد می‌کنند، برخی پرخاشگرانه برخورد می‌کنند و برخی دیگر نیز قاطعانه یا جرات‌مندانه.

رفتاری که هدفش صرفا اجتناب از درگیری و اختلاف است رفتار منفعلانه گفته می شود. بسیاری از اشخاص در بخش اعظم زندگی خود رفتار غیرقاطعانه دارند. آنها اغلب دیگران را به خاطر مسایل موجود شماتت می‌کنند. مسوولیتی در قبال کیفیت زندگی خود به عهده نمی‌گیرند و گاهی همه تقصیرها را خودشان به گردن می‌گیرند و در زندگی‌شان آن‌قدر به دیگران اهمیت می‌دهند که اصل را، دیدگاه دیگران نسبت به خودشان می‌دانند.

از این رو ناخودآگاه برای جلب‌نظر دیگران خود را به کلی از یاد می‌برند و تمام انرژی و وقت‌شان، صرف برآورده کردن خواسته‌های دیگران می‌شود.

این را هم بگوییم که فرد در رفتار منفعلانه بنا به دلایل زیادی، از جمله اعتماد به نفس پایین، فراموش کردن عزت نفس، فراموش کردن جایگاه و مرتبه خودش و ضعف در خودشناسی یا عدم جرأت‌مندی و ترس از قضاوت دیگران به طور اجبار دست به این رفتار می‌زند اما احساس خوشایندی به او دست نمی‌دهد و بعد از این رفتار که ظاهرا شبیه گذشت و فداکاری است، پریشانی ذهنی پیدا می‌کند. ضمن این که اگر این حالت در او زیاد تکرار شود، باعث از دست رفتن حرمت نفس، رفتارهای پرخاشگرانه، بدبینی و اختلال‌ها و ناراحتی‌های درونی می‌شود.

11 ویژگی آدم‌های منفعل

**بارها و بارها از حرف‌هایی که می‌زنند عذرخواهی می‌کنند.

**همیشه نگران، مضطرب و در حال سرزنش خود هستند.

**بیشتر اوقات از دیگران گله‌مند هستند.

**خودشان را از دیگران جدا می‌بینند.

**خودشان را خیلی دست کم می‌گیرند.

**در صحبت‌ها و بیان خواسته‌هایشان زیادی من و من می‌کنند و زیاد حاشیه می‌روند.

**نمی‌دانند چگونه ناراحتی خود را به طور مستقیم و صحیح ابراز کنند.

**مطابق میل و خواسته‌ دیگران رفتار می‌کنند.

**در بین صحبت‌هایشان مدام و بی‌جهت برای دیگران دلیل می‌آورند.

در ارایه نظرات‌شان متکی به سخن و رای دیگران هستند و بسیار این عبارات در جملاتشان شنیده می‌شود: «نظر شما چیست؟ به نظر شما چه کاری باید انجام داد؟»

از آنجا که این افراد در مواقع ناراحتی و عصبانیت، خشم خود را به صورت منفعلانه بروز داده‌اند، گاه بر سر موضوع دیگری با افرادی که با آنها احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند یا نسبت به آنها احساس قدرت بیشتری می‌کنند، خشم خود را خالی می‌کنند که در این حالت باز هم نتوانسته‌اند ناراحتی‌شان را به روش صحیح ابراز کنند.

4 باور آدم‌های منفعل

**اگر من نظرم را اعلام کنم ممکن است دیگران از من برنجند.

**من مسوولم تا در ارتباط با اطرافیانم پیوسته به بهترین نحوی رضایت آنها را جلب کنم و آنها را خوشحال و راضی نگه دارم.

**اگر نظرم را واضح و صریح بیان کنم، دیگران درمورد هم چه فکر می‌کنند؟ نکند از جایگاهی که در ذهن آنها دارم، نزول کنم.

**با بیان خواسته‌هایم احتمال درگیری وجوود دارد. پس باید با خواسته‌های اطرافیانم کنار بیایم.

فرد در رفتار منفعلانه بنا به دلایل زیادی، از جمله اعتماد به نفس پایین، فراموش کردن عزت نفس، فراموش کردن جایگاه و مرتبه خودش و ضعف در خودشناسی یا عدم جرأت‌مندی و ترس از قضاوت دیگران به طور اجبار دست به این رفتار می‌زند اما احساس خوشایندی به او دست نمی‌دهد

چه وقت انفعال خوب است؟

البته گاهی اوقات، انفعال رفتاری انتخابی است؛ یعنی شرایطی پیش می‌آید که رفتار منفعلانه به بهبود اوضاع کمک می‌کند. به‌طور مثال گاهی به خاطر برخی ویژگی‌های رفتاری مثلا در مورد اعضای خانواده نامزدتان که همیشه سعی دارند از همه چیز سردرآورند و حد و مرز خودشان را نمی‌شناسند، بهتر است که منفعلانه برخورد کنید تا از این طریق به نوعی کمک کنید تا جایگاهشان را بهتر بشناسند.

اما مورادی هم هستند که شما نباید درباره آن منفعل باشید. مثلا فرض کنید خواهرزاده نامزد شما گاهی از شما می خواهد که به جای او کاردستی یا ماکت درسی را درست کنید. شما هم گاهی چنین می کنید. اما بعد از مدتی می بینید که این مساله بارها و بارها تکرار می شود و نه تنها به وظیفه شما تبدیل شده، بلکه کسی هم از شما به خاطر انجام این کار قدردانی نمی کند.

چنین رفتاری قطعا زمینه ناراحتی و عصبانیت شما را فراهم می کند و چون شما در برخورد با خانواده همسرتان رفتار منفعلانه‌ای دارید، نمی‌توانید ناراحتی خود را به آنها بگویید. اما به محض این که یکی دیگر از اقوام به دلایلی از خواهر نامزد شما یا خانواده او بدگویی می کند، شما هم ناخودآگاه با او همراه می‌شوید و شروع به غیبت کردن از آن ها می‌کنید. در این مورد کاملا معلوم است که علت اصلی غیبت کردن شما رفتار منفعلانه خودتان است و ناتوانی خودتان در ابراز صحیح ناراحتی اصلی‌تان.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.