تبیان، دستیار زندگی
عربستان که مدتی است حال و هوای بیداری را به خود گرفته است، موج هایی در گوشه و اطراف این کشور که خود در سرکوب بیداری اسلامی در سایر مناطق عربی به ویژه بحرین دست دارد، به پاخواسته است. چندی پیش نیروهای سعودی، روحانی شیعه سرشناس مناطق شرقی این شکور از جمل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزات شاگرد خمینی ادامه می یابد!


عربستان که مدتی است حال و هوای بیداری را به خود گرفته است، موج هایی در گوشه و اطراف این کشور که خود در سرکوب بیداری اسلامی در سایر مناطق عربی  به ویژه بحرین دست دارد، به پاخواسته است. چندی پیش نیروهای سعودی، روحانی شیعه سرشناس مناطق شرقی این کشور از جمله قطیف را در اقدامی ربودند که باعث شد موج تظاهرات مردم این منطقه حالتی خاص تر به خود گیرد.


 آیت الله النمر

اما شیخ نمر در یکی از سخنرانی های خود در اعتراض به رفتارهای آل سعود و آل خلیفه در بحرین در سخنرانی‌ای در مسجدش در شهر قطیف انجام داد، انتقادهای شدیدی را علیه حکومت عربستان ایراد کرد و گفت: «خوب می‌دانم که دستگیری یا قتل من توسط نیروهای امنیتی باعث تحریک حرکت‌های مردمی خواهد شد و نیروهای امنیتی نیز به بهانه سرکوب فتنه داخلی مردم را قلع و قمع خواهند کرد ولی مردم شما از حق خود نگذرید و به حرکت خود ادامه دهید.»

حال این آنچه به چشم می آید با دستگیری وی نه تنها این اعتراضات و خواسته های مردم کاسته نشده بلکه جان تازه ای به خود گرفته و راه وی ادامه خواهد یافت.

اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که در نبود آیت الله النمر، قرار است برادر حجة الإسلام و المسلمین شیخ «تیسیر النمر» نماز جمعه مسجد امام حسین (ع) در شهر "العوامیه" را برگزار کند. در همین راستا خبرنگار صفحه عربی تابناک در تماس تلفنی با شیخ «تیسیر النمر» جدید ترین تحولات جاری در این کشور و برنامه های آتی انقلابیون عربستان را جویا شد.

شیخ «تیسیر النمر» گفت: قضیه حکومت سعودی با آیت الله النمر، قضیه ای شخصی نیست بلکه موضوع "آزادی و عدالت ملت" در میان است اما دولت با تلاش برای ترور و بازداشت وی، رفتاری امنیتی از خود نشان داد.

شیخ النمر افزود: حکومت سعودی اگر فکر می کند که ملت از اعتراضات خود دست نگه می دارد، سخت در اشتباه است زیرا ملت روز به روز بر اعتراضات خود می افزاید تا به حقوق قانونی و مسلم خود دست یابد. حکومت هیچ گزینه ای برای ملت جهت دستیابی به حقوقش نگذاشته جز اینکه به اعتراضات مردمی و تظاهرات روی بیاورد.

حجة الإسلام «تیسیر النمر» در ادامه از مؤسسات و سازمان های بین المللی دعوت کرد که تحرکاتی را آغاز کنند تا از سلامت آیت الله النمر مطلع شوند و او را هر چه سریع تر آزاد کنند.

حکومت سعودی اگر فکر می کند که ملت از اعتراضات خود دست نگه می دارد، سخت در اشتباه است زیرا ملت روز به روز بر اعتراضات خود می افزاید تا به حقوق قانونی و مسلم خود دست یابد. حکومت هیچ گزینه ای برای ملت جهت دستیابی به حقوقش نگذاشته جز اینکه به اعتراضات مردمی و تظاهرات روی بیاورد.

شیخ النمر در پایان گفت: ما قصد داریم به انقلاب خود علیه رژیم آل سعود ادامه دهیم بر همین اساس بعد از نماز جمعه امروز در مناطق مختلف شهرهای گوناگون اعتراضات و تظاهراتی برگزار خواهد شد. بنده نیز به جای آیت الله النمر در مسجد امام حسین (ع) در شهر العوامیه نماز جمعه را اقامه خواهم کرد. این کار تا آزادی کامل زندانیان و دستیابی ملت به حقوق ادامه خواهد یافت.

قابل ذکر ات که  نیروهای امنیتی آل سعود، ساعاتی پیش در عملیاتی خونین به شیخ نمر باقر آل نمر، خطیب جمعه عوامیه عربستان و یکی از روحانیون انقلابی برجسته این کشور تیراندازی کرده و او را در حالتی فجیع به مکان نامعلومی منتقل کردند.

منابع خبری عربستان اظهار داشتند که ده ها تن از نیروهای امنیتی به سمت خودروی شیخ نمر تیراندازی کرده و بر اثر اصابت این گلوله ها به شدت زخمی شده است.

نیروهای امنیتی عربستان پس از گلوله باران کردن خودرو و زخمی کردن شدید شیخ نمر، وی را در حالتی زننده و در حالی که خون از وی جاری بود از ماشین بیرون کشیده و به مکان نامعلومی بردند.

فرآوری: امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع:تابناک / رسا /دیپلماسی ایرانی