تبیان، دستیار زندگی
در روابط زناشویی ، غیر ممکن است که همسران با خشم یکدیگر مواجه نگردند . اتفاقی است که اغلب در روابط صمیمانه در محدوده خانواده و حتی میان بستگان و عزیزان روی می دهد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی همسرم عصبانی است، ...


در روابط زناشویی ، غیر ممکن است که همسران با خشم یکدیگر مواجه نگردند . اتفاقی است که اغلب در روابط صمیمانه در محدوده خانواده و حتی میان بستگان و عزیزان روی می دهد .

خشم، عصبانیت

وقتی درگیر بحثی هستید که احساس می کنید بیش از اندازه مورد تهاجم واقع شده اید ، وقتی گفته های طرف مقابل را حق نمی دانید ، قبل از اینکه واکنشی نشان دهید ، به رفتار درستی که باید داشته باشید بیندیشید .

گاهی اوقات شما می دانید که خشم همسرتان به خاطر اعمال شما نیست و او از مسئله ی دیگری عصبانی است.

در این صورت وقتی احساس می کنید که مورد حمله ی بی تناسب قرار گرفته اید ، به کمک چند روش ساده زیر سعی کنید بحث را اصلاح نمایید:

**وقتی همسر شما حرفی می زند که برایتان بی مفهوم است ، دستتان را بالا ببرید . هیچ حرفی نزنید . آنقدر دست خود را بالا نگهدارید تا او متوقف شود . بعد بپرسید « آیا همه این حرفهایی که می زنی مشمول من قرار می گیرد ؟ آیا ممکن نیست از شخص دیگری ناراحت باشی ؟»

** منتظر موقعیتی بمانید تا تندی کلام تخفیف پیدا کند . و بعد دوباره با لحن دوستانه و توام با صمیمیت بگویید « به نظر می رسد که درباره من نباشد . از چه کسی براستی خشمگین هستی ؟» مراقب باشید که برای اجتناب از قبول مسئولیت در برابر همسرتان اینگونه واکنش نشان ندهید .

** می توانید بگویید « می دانم از کاری که کردم ناراحتی . اما شدت ابراز خشم تو به نظرم کهنه و ریشه دار می رسد . به نظر می رسد که از شخص دیگری ناراحت هستی . »

اگر مطمئن هستید که این شخص کیست ، می توانید مثلا بگویید « فکر می کنم از همکارت ناراحت هستی . وقتی از کار من ناراحت شدی ، ناراحتی قبلی ات بروز کرد . اگر می خواهی خشم از همکارت را ابراز کنی با کمال میل به حرف هایت گوش می دهم ، اما دلیلی نمی بینم که من هدف این حمله واقع شوم . توجه داشته باش که من در جانب تو هستم . »

در این زمان اگر همسرتان به احساسات کهنه و قدیمی خود اشاره کرد به سخنان او گوش دهید . از این روش باید با دقت و توجه زیاد استفاده کنید :

** زیرا باید از زندگی مخاطب خود اطلاع کافی داشته باشید .

** هرگز از این روش برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت خود استفاده نکنید .

** تحت تأثیر شدت خشم قرار نگیرید . از صحنه ها فاصله بگیرید و بگذارید که شرایط آرام تر شود . بعد سعی کنید که خشم را از خود متوجه جای دیگری بکنید .

وقتی شما مقصر هستید :

اگر شما به راستی مقصرید ومسبب اصلی خشم مخاطب خود به شمار می آئید نکات زیر را رعایت کنید :

** برای اثبات بی گناهی خود تلاش نکنید . این کار ، اجتناب شما از واقعیت را می رساند .

**  به ابراز ناراحتی مخاطب خود گوش دهید . لطف بزرگی است که در حق او می کنید .

** بگویید از اینکه او را ناراحت کرده اید متأسفید .

** و از گفتن عباراتی نظیر حق تو بود ، مبالغه می کنی ، و یا از توجیه کردن خودداری ورزید .

** ناراحتی مخاطب خود را واقعی قلمداد کنید . حتی اگر احساس می کنید که شدت ناراحتی او بی تناسب است ، بدانید که به حقایقی اشاره دارد .

به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد حرف هایی می شنوید که لزوما همه اش حقیقت ندارد . ممکن است سردرگم شوید . بی جهت بلافاصله در مقام اصلاح او را برنیایید . صرفا گوش دهید . توجه داشته باشید کسی که رنجش های خود را با شما در میان می گذارد ، احتمالا مدت ها این رنجش را در سینه ی خود حفظ کرده است

** از او به خاطر شجاعتی که از خود نشان داده و حرفش را با شما در میان گذاشته تشکر کنید . ابراز امیدواری کنید که بتوانید همیشه آزادانه حرفهای تان را با هم بزنید .

** به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد حرف هایی می شنوید که لزوما همه اش حقیقت ندارد . ممکن است سردرگم شوید . بی جهت بلافاصله در مقام اصلاح او را برنیایید . صرفا گوش دهید . توجه داشته باشید کسی که رنجش های خود را با شما در میان می گذارد ، احتمالا مدت ها این رنجش را در سینه ی خود حفظ کرده است .

** اگر حرف درستی می زند ، سخنش را بپذیرید . نظرتان را با او در میان بگذارید . مسئولیتی را که در قبال موضوع احساس می کنید تصدیق کنید . حقایق بیشتری ارائه دهید ، اما از آوردن عذر و بهانه خودداری نمائید . بار دیگر تأسف خود را با او در میان بگذارید . از فرصتی که برای صمیمیت بیشتر میان شما پدید آمده است ، به سود طرفین استفاده کنید.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

حل و فصل مناقشات خانگی به سادگی

انتظارات خارج از محدوده

من و تو مسئول این باهم بودنیم

گوش های آقایان سنگین است؟

سرزنش اینجا ممنوع است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.