تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که برخی از کشورهای غربی و عربی همچنان سلاح های پیشرفته را به مخالفان دولت سوریه تزریق می کنند، معترضان و حتی عده‌ای زیادی از شبه نظامیان سابق با رویکرد نظامی برای حل بحران این کشور مخالفند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت سه شورشی پشیمان سوری


در شرایطی که برخی از کشورهای غربی و عربی همچنان سلاح های پیشرفته را به مخالفان دولت سوریه تزریق می کنند، معترضان و حتی عده‌ای زیادی از شبه نظامیان سابق با رویکرد نظامی برای حل بحران این کشور مخالفند.


روایت سه شورشی پشیمان سوری

نیروهای شبه نظامی سوری بیش از آنکه به فکر تامین منافع مردم سوریه باشند اهداف برخی از کشورهای عربی منطقه را در دستور کار قرار داده اند، به گونه ای که با وجود اصرار برخی از مخالفان اسد به ترک مخاصمه، همچنان به عملیات تروریستی در این کشور ادامه می دهند.

به گزارش سرویس بین الملل جهان، روز گذشته یکی از مخالفان دولت سوریه در گفتگو با "گلوبال پست" آمریکا خود را فردی معرفی کرد که از اولین روزهای درگیری برضد حکومت بشار اسد شعار داده و مبارزه میدانی کرده است.

این فرد مدعی شد که از ترس ارتش آزاد سوریه از نام مستعار استفاده می کند.

او می گوید:  من یکی از اولین مبارزان در دانشگاه حلب بودم و با برخی از دوستانم در مجله "قلم ملت" کار می کردیم.

وی علت این رفتار خود را این طور بیان می کند که  شبه نظامی ها  نه تنها به مبارزه با اسد بلکه به جنگ با دیگر نیروهای مذهبی در داخل سوریه نیز مبادرت می ورزند و همین امر سبب شده وی هویت خود را مخفی نگه دارد.

درگیری ها فرقه ای شده

این شخص مدعی شده است که در ابتدا برای آزادی بیشتر مردم سوریه اقدام به اعتراض نموده است ولی هم اکنون با کمک خارجی به شبه نظامیان ارتش آزاد سوریه، درگیری های کشورش بیشتر جنبه فرقه ای پیدا کرده است.

این دانشجوی سوری در ادامه می گوید: نیروهای شبه نظامی مخالف دولت سوریه اکثرا دارای عقاید افراطی هستند و به اشتیاق از طرف دولت های مخالف سوریه سلاح و مهمات دریافت می کنند.

"نادر اجین" یکی دیگر از مخالفان نظام سوریه به "گلوبال پست" می گوید: نگران اوضاع سوریه هستم. کمک های مالی و بین المللی به گروه بسیار اندکی از مبارزان سوری که شبه نظامی هستند می رسد و این عده به شیوه های مختلف دیگران را وامی دارند که به آنها ملحق شوند.

وی اذعان کرد، رهبر یکی از این گروه ها به او پیشنهاد کرده است در ازای اسلحه و حجم زیادی پول به گروه او ملحق شود، ولی او این پیشنهاد را رد کرده است.

نظر می رسد با گذشت زمان و شفاف شدن توطئه های خارجی برای مردم سوریه، حتی گروه های سنتی مخالف اسد هم در حال تعدیل مواضع هستند و هر چه بیشتر حد و مرز بین خود و نیروهای وابسته به غرب روشن می کنند

اجین تاکید می کند،‌ بسیاری از مردم فقیر امروز در خطر تطمیع بوسیله گروه های افراطی مذهبی قرار دارند.

شورشیان برای همه خطرناکند

عبدالعزیز اجین برادر نادر هم در این باره گفته است: در زادگاهم تنها 15 نفر مبارز مسلح وجود دارد و اکثریت قریب به اتفاق معترضان معتقدند که باید از راه مسالمت آمیز خواسته های خود را مطرح کنند.

عبدالعزیز اجین همچنین می گوید: "این گروه های افراطی نه تنها برای سوریه بلکه برای تمام منطقه خاورمیانه خطرناک هستند."

روایت سه شورشی پشیمان سوری

رشد افراطی گری

صفوان رهبر یکی از احزاب سوسیالیستی سوریه هم در گفتگو با گلوبال پست با اشاره به خشونت نیروهای ضد نظام سوریه می گوید: افراطی گری به شدت در ارتش آزاد سوریه رشد کرده است.

به نوشت گلوبال پست وی پیش تر در یک گردهمایی در شهر اریحا نیز گفته است: مسلما اگر ما نتوانیم خواسته های خودمان را به صورت مسالمت آمیز به گوش دولت برسانیم افراطی گرایی توسط نیروهای خارجی رشد می کند.

صفوان می گوید ما دنبال جنگ مذهبی نبودیم و تنها می خواستیم جایگاه و کرامت انسانی مان بیشتر حفظ شود ولیکن عرب ها و وابستگان آنها در سوریه به دنبال ایجاد جنگ مذهبی هستند. نیروهای شبه نظامی تحت حمایت خارجی ها اعتراضات ما را به قلمرو خطرناکی وارد کرده اند که برای همه مردم مضر است.

آگاه شدن مردم سوریه

به نظر می رسد با گذشت زمان و شفاف شدن توطئه های خارجی برای مردم سوریه، حتی گروه های سنتی مخالف اسد هم در حال تعدیل مواضع هستند و هر چه بیشتر حد و مرز بین خود و نیروهای وابسته به غرب روشن می کنند.

آش کمک تسلیحاتی به شورشیان سوری آنقدر شور شده است که چندی پیش لئون پانته آ، وزیر دفاع آمریکا که خود از حامیان سرسخت شورشیان محسوب می شود،‌ از احتمال شکل گیری نیروهای القاعده در سوریه خبر داد و به دولت های عربی دخیل در بحران سوریه هشدار داد که در ارسال سلاح به شبه نظامیان جانب احتیاط را هم رعایت کنند. وی احتمال داد که در آینده ای نه چندان دور از سلاح های پیشرفته ارسال شده به سوریه به منظور عملیات تروریستی در سراسر جهان استفاده شود.

گفتنی است، ترکیه، عربستان و قطر از تامین کنندگان اصلی سلاح های پیشرفته شورشیان سوری محسوب می شوند. تسلیحات و کمک های مالی اهدایی از مرز ترکیه به شورشیان تحویل می شود و آنان آزادانه در حال رفت و آمد به ترکیه هستند.

بخش سیاست تبیان


منبع:جهان نیوز