تبیان، دستیار زندگی
کنث کازمن، تحلیلگر امور ایران در بخش تحقیقاتی کنگره می گوید، شواهدی حاکی از افزایش دقت و کشندگی موشک های ایران در دست است. این در حالی است که در گزارش های پیشین دولت آمریکا همواره اعلام شده بود که دقت و تاثیرگذاری موشک های ایران چندان زیاد نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش دقت و کشندگی موشک های ایران


کنث کازمن، تحلیلگر امور ایران در بخش تحقیقاتی کنگره می گوید، شواهدی حاکی از افزایش دقت و کشندگی موشک های ایران در دست است. این در حالی است که در گزارش های پیشین دولت آمریکا همواره اعلام شده بود که دقت و تاثیرگذاری موشک های ایران چندان زیاد نیست.


افزایش دقت و کشندگی موشک های ایران

دیپلماسی ایرانی: گزارش اخیر پنتاگون به کنگره آمریکا حاکی از آن است که ایران دقت و قدرت نابود کنندگی موشک های بالستیک دور برد و کوتاه برد خود شامل طراحی سلاحی برای هدف گرفتن کشتی ها را ارتقاء داده است.

بنا بر این گزارش که در تاریخ 29 جولای به امضاء لئون پانه تا ، وزیر دفاع آمریکا رسیده است، ایران قدرت کشندگی و تاثیرگذاری سیستم های کنونی خود را از طریق بالا بردن دقت آنها، افزایش داده است. این توسعه ها همزمان با برنامه های موشک بالستیک و ساخت کشتی ها و زیردریایی ها در ایران پیش می رود.

این گزارش که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری بلومبرگ قرار گرفته به کنگره ارائه شده است تا برآورد تازه ای از قدرت نظامی ایران در اختیار داشته باشد. همچنین در این گزارش به برنامه های هسته ای ایران، کمک جمهوری اسلامی به سوریه، لبنان، حماس و حزب الله و گروه های شیعه در عراق اشاره شده است. علاوه بر این در این گزارش خاطرنشان شده که ایران می تواند تا سال 2015 با کمک خارجی به توانایی تکنیکی برای آزمایش موشک های بین قاره ای دست یابد.

دو تحلیلگر زبده که توسعه نظامی ایران را زیر نظر دارند یادآور شده اند که گزارش اخیر اطلاعات جدیدی در مورد برنامه های موشکی ایران ارائه داده است.

کنث کازمن، تحلیلگر امور ایران در بخش تحقیقاتی کنگره می گوید، شواهدی حاکی از افزایش دقت و کشندگی موشک های ایران در دست است. این در حالی است که در گزارش های پیشین دولت آمریکا همواره اعلام شده بود که دقت و تاثیرگذاری موشک های ایران چندان زیاد نیست.

در بخش دیگری از گزارش پنتاگون آمده است که ایران در صورتی که بحث حفاظت از محدوده ارضی در میان باشد از نیروی سهمگینی استفاده می کند. از سوی دیگر ایران می تواند از طریق نیرو های نیابتی که در 30 سال گذشته با آنها ارتباط برقرار کرده، منافع آمریکا و اسرائیل را هدف قرار دهد. همچنین ایران در حال توسعه موشک های بالستیکی است که می توانند دشمنان منطقه ای را هدف قرار دهند. موشک شهاب 3 و موشک هایی با برد 2 هزار کیلومتر از جمله موشک هایی هستند که می توانند منافع دشمنان ایران را هدف قرار دهند.

3 مانور نظامی ایران که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون انجام شده نیز در گزارش پنتاگون مورد توجه قرار گرفته است. بنابر تحلیل پنتاگون، ایران این مانور ها را انجام داده تا بر قدرت دفاعی خود تاکید کند. به گزارش پنتاگون این مانورها ، نخستین مانور مهمی بوده که از سال 2008 تا کنون از سوی سپاه انجام شده است

این در حالی است که هم اکنون نیز دولت اوباما با توجه به تهدید موشکی ایران طرح هایی را برای ایجاد سپر دفاع موشکی در منطقه ارائه داده است. اما در گزارش پنتاگون آمده است ایران به دنبال توسعه نیروی بازدارندگی در مقابل طرح های دفاع موشکی آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس است و تهدید های جدیدی را علیه کشتیرانی در خلیج فارس مطرح می کند. از سوی دیگر ایران مانند چین بر این نکته تاکید دارد که موشک های کوتاه بردش می توانند بدون شناسایی شدن پرواز کرده و کشتی ها را هدف قرار دهند.

کازمن می گوید بخشی از گزارش که بر نیروی سهمگین ایران در محافظت از محدوده ارضی تاکید می کند در واقع اشاره ای به گروهی است که از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می کنند. اشاره ای به ریسک هایی که به دنبال حمله به ایران ایجاد می شود.

3 مانور نظامی ایران که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون انجام شده نیز در گزارش پنتاگون مورد توجه قرار گرفته است. بنابر تحلیل پنتاگون، ایران این مانور ها را انجام داده تا بر قدرت دفاعی خود تاکید کند. به گزارش پنتاگون این مانورها ، نخستین مانور مهمی بوده که از سال 2008 تا کنون از سوی سپاه انجام شده است.

بخش سیاست تبیان


منبع:تحریریه دیپلماسی ایرانی