تبیان، دستیار زندگی
اولویت امروز چیست؟نظریه پردازی رییس جمهور در امور دینی یا مبارزه با تورم فزاینده؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظریه ندهید،گرانی را حل کنید


اولویت امروز چیست؟نظریه پردازی رییس جمهور در امور دینی یا مبارزه با تورم فزاینده؟


احمدی نژاد

رییس جمهور در مقام اسلام شناس؟

در روزهایی که گذشت همایش بین المللی زنان بیداری اسلامی به میزبانی کشورمان برگزار شد و رییس جمهور محترم  به عنوان رییس قوه مجریه در این همایش به ایراد سخن پرداخت. اگر چه نفس حضور رییس قوه مجریه در این گونه همایشها و سخنرانی های افتتاحیه می تواند نشانگر تمرکز نظام بر دیپلماسی عمومی و تلاش برای ارتباط گیری با بدنه نخبگان و مشارکت کنندگان بیداری اسلامی باشد و فی نفسه امر قابل تقدیری است، اما به نظر می رسد طرح برخی مسائل کلامی- دینی مناقشه برانگیز که اصولا ارتباط زیادی با وظایف رییس جمهور ندارد، می تواند کارکردهای مثبت این گونه حضورها را به حداقل برساند و حتی به ضد خود تبدیل کند.

آقای رییس جمهور  احتمالا با توجه آیه شریفه "إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ " این چنین گفتند:

‌تمام پیامبران اولی‌العزم آمده‌اند تا جهان را اصلاح کنند. عزیزان من اسلام یک دین جهانی است و خداوند یک دین بیشتر نفرستاده است. خداوند دینی به نام مسیحیت و یهودیت نفرستاده است. حضرت ابراهیم(ع) منادی اسلام بود، حضرت موسی و حضرت عیسی نیز منادی دین اسلام بودند.رئیس‌جمهور ادامه داد: خداوند یک دین بیشتر نفرستاده است و آن اسلام است، پیامبر عزیز ما متعلق به تمام جهان است که پیامبر خاتم است. ایشان پیامبر مردم آمریکا، اروپا و آسیا نیز است. پیامبر بودایی‌ها نیز است و آمده است تا همه را نجات دهد.

حال سوال اینجاست که طبق قانون اساسی وظیفه اصلی رییس جمهور چیست؟  اگرچه طبق قانون اساسی رییس جمهور باید از رجال سیاسی و دینی باشد اما آیا این بدان معناست که نظریه پردازی در حوزه دین جزو وظایف رییس جمهور است؟

چه کسی در نظام ما نظریه پرداز است؟چه کسی مجری است؟

ما در این نوشتار به دنبال نقد این سخنان نیستیم و خود بر این باوریم که سلسله انبیا با بینات ارسال شد و هر کدام یک حقیقت و یک دین را تبلیغ می کرده اند و به دنبال ایجاد قسط بوده اند و  اکمل و اتم این پیام را خاتم انبیا محمد مصطفی(ص) به گوش جهانیان رسید. این سخنی جدید نیست، اما سوال اینجاست که نحوه  بیان آقای رییس جمهور  چگونه بوده است ؟ با توجه به حساسیتی که رسانه های غربی به ایشان و احتمال انحراف و معوج سازی سخنان ایشان وجود دارد بهتر نیست درباره بیان آنها درنگ کنند؟

امام خمینی (ره) به عنوان یک مرجع فکری ، عقیدتی و رهبر ایدوئولوژیک که اسلام شناسی و فقاهتش برای همه آشکار بود زمانی فرمودند اسراییل باید حذف شود. جایگاه و مرجعیت فکری امام به گونه ای بود که این اصل یعنی لزوم فروپاشی دولت اسراییل و تشکیل دولتی با خواست همه مردم سرزمینهای اشغالی به عنوان یک اصل درسیاست خارجی پذیرفته شد و غربی ها هم می دانستند که منظور رهبر معنوی و نظریه پرداز انقلاب چیست. اما هنگامی که در شرایط فعلی مجددا این سخن حق نه زبان یک اسلام شناس، نه رهبر معنوی و نه فقیه عالیقدری چون امام راحل(ره) بلکه از زبان رییس قوه مجریه به شکل اسراییل از روی نقشه باید حذف شود، به شکلی سوتعبیر و سو استفاده شد که احمدی نژاد به دنبال قتل عام یهودیان با سلاح هسته ای است!!

در تاریخ انقلاب نقل شده است که  امام خمینی(ره) به دیپلماتها و مسوولین سیاست خارجی سفارش می کردند که لزومی ندارد شما با همان ادبیات من تعامل کنید و مصالح را رعایت نمایید.

بر مبنای سخنان دیروز رییس جمهور، متاسفانه خطی رسانه ای آغاز شده و بر تنور آن دمیده که بر مبنای آن تبلیغ می شود ایران نه تنها با ساکنان صهیونیست اسراییل خصومت و عداوت دارد که ادیان یهودیت و مسیحیت را هم حتی به رسمیت نمی شناسد!  در این تحلیلها سخنان  ناشیانه هفته گذشته آقای رحیمی معاون اول رییس جمهور افزوده می شود که ریشه اعتیاد و ... در تلمود کتاب فقهی یهودیان است!

در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)  با توجه به سابقه سیاسی، علمی، فرهنگی ، دینی و جایگاه  ولایت فقیه  ایشان به عنوان نظریه پرداز اصلی نظام و انقلاب مطرح گردیده و مسیر عمل نظام را در مفاطع مختلف تبیین کردند. ایشان با طرح راهبرد بنیادین " حکمت، عزت و مصلحت" نشان دادند که آرمان گرایی انقلابی چگونه با واقع بینی سیاسی و منافع و امنیت ملی گره خورده است.

تک جدید رسانه های غربی

بر مبنای سخنان دیروز رییس جمهور، متاسفانه خطی رسانه ای آغاز شده و بر تنور آن دمیده که بر مبنای آن تبلیغ می شود ایران نه تنها با ساکنان صهیونیست اسراییل خصومت و عداوت دارد که ادیان یهودیت و مسیحیت را هم حتی به رسمیت نمی شناسد!  در این تحلیلها سخنان  ناشیانه هفته گذشته آقای رحیمی معاون اول رییس جمهور افزوده می شود که ریشه اعتیاد و ... در تلمود کتاب فقهی یهودیان است! این خط خبری با موضع گیری درباره نقض حقوق بشر اقلیتهای دینی در ایران و مجازات مرتدین و خروج کنندگان از دین به حد نهایت می رسد!

رییس جمهور نظریه اسلام شناس و نظریه پرداز یا مسوول قوه مجریه؟

حال سوال اینجاست که طبق قانون اساسی وظیفه اصلی رییس جمهور چیست؟  اگرچه طبق  اصل ١١٥ قانون اساسی رییس جمهور باید از رجال سیاسی و دینی باشد اما آیا این بدان معناست که نظریه پردازی در حوزه دین جزو وظایف رییس جمهور است؟  رییس جمهور محترم اگرچه در جوانی به عنوان دانشجو فعالیتهای سیاسی درچارچوب انجمن اسلامی داشته است و بعهدها فعالیت اجرایی نیز در سطوح مختلف انجام داده اما نباید فراموش کرد که تخصص ایشان یعنی مهندسی و دکترای ایشان در رشته مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل با نظارت و مشاورت دکتر بهبانی بوده است. لذا ایشان نه تنها مطالعات تخصصی نظاممند فقهی، تاریخی و اسلام شناسانه به شکل رسمی نداشته است که حتی در رشته های علوم انسانی و اجتماعی نیز تحصیل نکرده اند.

در شرایط فعلی که به خاطر سیاستهای انبساطی دولت در سنوات گذشته حجم نقدینگی افزایش بسیاری یافته و به هر حال تحریمهای اقتصادی تاثیرات خود را در کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم نشان می دهند، افکار عمومی به دنبال اقدامات عملی دولت هستند.

مردم ایشان را به عنوان یک مدیر فعال و خلاق که در دوره کوتاه شهرداری تهران اقدامات موثری انجام داده بود می شناختند و رمز اعتماد مردمی نیز همین بود.

در شرایط فعلی که به خاطر سیاستهای انبساطی دولت در سنوات گذشته حجم نقدینگی افزایش بسیاری یافته و به هر حال تحریمهای اقتصادی تاثیرات خود را در کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم نشان می دهند، افکار عمومی به دنبال اقدامات عملی دولت هستند. در طی ماههای گذشته  نرخ دلار و طلا به شکل سرسام آوری بالا رفته و اگرچه مردم طلا نمی خورند! اما ارزش پولی که با آن نان و شیر و مرغ می خرند با همین نسبتها سنجیده می شود!! این تورم مهار گسیخته که با مشکلات تولیدی واحدهای صنعتی داخلی همراه شده است می بایست اولویت دولتمردان را تشکیل دهد. مردم انتظار دارند که برنامه های عملی و عینی رییس جمهور را برای حل مشکلات اقتصادی بشنوند و گرنه اسلام شناسان و نظریه پردازانی بسیار  دیگری در کشور وجود دارند که می توان بر منبر آنان نشست.

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان