تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب درباره گل‌مژه، شالازیون و التهاب لبه پلک ها برای شما صحبت کردیم. در این مطلب سایر مشکلات شایع پلک ها را بیان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل و درمان 8 مشکل شایع پلک (2)


در قسمت اول این مطلب درباره گل‌مژه، شالازیون و التهاب لبه پلک ها برای شما صحبت کردیم. در این مطلب سایر مشکلات شایع پلک ها را بیان می کنیم.


افتادگی پلک چشم

افتادگی پلک

افتادگی پلک به علت ضعف در عضلاتی ایجاد می‌شود که مسوول بالا بردن پلک فوقانی و باز نگه داشتن آن هستند. بعضی بچه‌ها با این حالت متولد می‌شوند. در این فرم مادرزادی معمولا فقط یک چشم مبتلاست. این نوع افتادگی پلک اغلب به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. در بزرگسالان گاهی افتادگی پلک، عارضه طبیعی کهولت سن است، چون عضلات پلک، قوام خود را از دست می‌دهند.

با شیوع کمتر، افتادگی پلک به دنبال صدمات یا بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته مغزی، تومور یا سرطان مغز و سایر حالت‌هایی که روی عملکرد عصب و عضله تاثیر می‌گذارند، ایجاد می‌شود.

اگر افتادگی پلک به طور ناگهانی ایجاد شود، به توجه فوری نیاز دارد چون ممکن است علامتی از سکته مغزی یا مشکل حاد دیگری در دستگاه عصبی باشد. اگر افتادگی پلک، در طی چند سال ایجاد شود، احتمالا به علت افزایش سن است.

اگر پلک‌های فرزندتان به میزان قابل‌توجهی غیرقرینه هستند، به ویژه اگر افتادگی پلک به حدی باشد که دید کودک را مختل کند، او را برای معاینه نزد پزشک ببرید.

اگر متوجه شده‌اید یک یا هر دو پلک‌تان به تدریج در حال افتادن هستند، در ملاقات بعدی با پزشک در این باره صحبت کنید.

گاهی برای تشخیص اینکه آیا عامل مهمی مسبب ایجاد این حالت است یا خیر، به یک معاینه کامل نیاز دارید.

اگر افتادگی پلک به طور ناگهانی ایجاد شده، فورا به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است علامتی از سکته مغزی یا مشکل حاد دیگری در دستگاه عصبی باشد

درمان افتادگی پلک

ممکن است در اطفال مبتلا به افتادگی پلک مادرزادی، به منظور پیشگیری از ضعف دید در چشم مبتلا، انجام عمل جراحی لازم باشد. در بزرگسالان، اگر افتادگی پلک ناشی از افزایش سن یا آسیب چشمی باشد، پزشک به بیمار پیشنهاد می‌کند به منظور کوتاه کردن عضله و بالا بردن پلک، تحت عمل جراحی قرار گیرد. اگر علت، مشکل مهم‌تری مثل سکته مغزی یا دیابت باشد، درمان اختلال زمینه‌ای به برطرف شدن مشکل پلک کمک می‌کند.

انتروپیون یا برگشت لبه پلک به داخل چشم

تورفتگی و بیرون‌زدگی لبه پلک

خراشیدگی چشم توسط مژه‌ها، اشک ریزش زیاد، آزردگی چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم پس از بیدار شدن از خواب از علایم و نشانه‌های تو رفتگی یا بیرون‌زدگی لبه پلک است.

در کل تورفتگی و بیرون‌زدگی لبه پلک به علت کهولت سن رخ می‌دهند.

در تورفتگی، پلک فوقانی یا تحتانی به سمت داخل می‌چرخد، در نتیجه مژه‌ها چشم را خراش می‌دهند و در موارد شدید باعث ایجاد زخم یا بافت ناشی از زخم در قرنیه می‌شود. یکی از اولین علایم تورفتگی پلک، آزردگی چشم و احساس وجود جسمی اضافه در چشم به هنگام صبح است. این حالت معمولا در طول روز بهتر می‌شود. با پیشرفت این اختلال، آزردگی چشم نیز مدت بیشتری ادامه یافته و یا دایمی می‌شود. همچنین ممکن است متوجه چرخش مژه‌ها به سمت چشم شوید.

اكتروپیون

بیرون‌زدگی پلک، حالتی عکس مشکل قبلی است و اغلب از ضعف عضلانی ناشی می‌شود. همچنین ممکن است این اختلال با حالت‌های مستعدکننده‌ای مثل التهاب پوست ناشی از آلرژی ارتباط داشته باشد. در این بیماری، پلک تحتانی به سمت خارج می‌چرخد و گاهی اوقات باعث می‌شود اشک به جای عبور از سیستم تخلیه اشکی، از لبه پلک به پایین سرازیر شود و روی گونه فرو آید.

درمان تورفتگی و بیرون‌زدگی لبه پلک

تورفتگی و بیرون‌زدگی لبه پلک، هر دو، به وسیله جراحی قابل اصلاح هستند. در این جراحی، عضلات نگه‌دارنده پلک‌ها مجددا در جای اصلی خود قرار داده می‌شوند. عمل معمولا به صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اگر علت این اختلال، یک بیماری زمینه‌ساز باشد، باید ابتدا عامل زمینه‌ای درمان شود.

پرش پلک چشم

پرش پلک

شاید گهگاه دچار پرش پلک شده باشید. این لرزش غیرارادی معمولا تنها چند ثانیه طول می‌کشد، اما گاهی مکرر و‌ آزاردهنده است و شما را به این فکر می‌اندازد که شاید مشکلی در چشم وجود دارد. پرش تقریبا همیشه بی‌خطر است.

پرش پلک شبیه حالت‌های شایعی از قبیل پرش گهگاهی عضلات دست، ساعد، ساق پا یا کف پاست. این حرکات ملایم و سریع عضله تنها چند ثانیه طول می‌کشند، اگرچه زیاد رخ می‌دهند.

درمان پرش پلک

کسی نمی‌داند عامل واقعی اکثر این پرش‌ها چیست، اما اینها اغلب همراه با خستگی و استرس دیده می‌شوند.

در موارد بسیار نادر، پرش پلک نشانه یک بیماری عصبی یا عضلانی است که البته علایم این بیماری فراتر از یک پرش پلک معمولی است.

شاید بتوانید پرش پلک را با ماساژ آرام پلک برطرف کنید.

حساسیت پلک چشم

خارش پلک

خارش اطراف چشم، اغلب همراه با آلرژی فصلی رخ می‌دهد، اما خارش پلک ممکن است تظاهری از یک التهاب تماسی پوست باشد.

وقتی انگشتان شما با مواد آلرژی‌زا یا محرک تماس پیدا کرده و سپس به چشم مالیده می‌شود، این التهاب پوستی ایجاد می‌شود. مواد آرایشی نیز می‌توانند روی پوست حساس پلک، حساسیت ایجاد کنند.

درمان خارش پلک

اگر دچار خارش پلک شده‌اید، آنها را بیش از حد نمالید و نخارانید.

مالش چشم می‌تواند در نهایت باعث اگزما، ضخیم شدن پوست و خارش مداوم شود.

اگر پلک‌های شما به مواد آرایشی یا مواد خاص دیگری حساس هستند از مصرف آنها بپرهیزید.

بخش سلامت تبیان


هفته نامه سلامت - دکتر جواد عموزاده، چشم‌پزشک

مطالب مرتبط:

مطالب درباره بیماری ها و سلامت چشم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.