تبیان، دستیار زندگی
آبشار نوژیان پس از دریاچه گهر و آبشار بیشه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی گردشگری استان لرستان است. این آبشار در 38 کیلومتری شرق جاده کمربندی خرم آباد قرار دارد. آبشار نوژیان 95 متر ارتفاع دارد و عرض آن بستگی به فصل متفاوت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبشار نوژیان
آبشار نوژیان


آبشار نوژیان پس از دریاچه گهر و آبشار بیشه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی گردشگری استان لرستان است. این آبشار در 38 کیلومتری شرق جاده کمربندی خرم آباد قرار دارد. آبشار نوژیان 95 متر ارتفاع دارد و عرض آن بستگی به فصل متفاوت است.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است. از آنجا که لازم است مسیر طولانی و پر پیچ و خمی را برای رسیدن به آبشار طی کرد، واکنش بازدیدکنندگان، پس از دیدن آبشار متفاوت است. آب آبشار از چشمه های بالادست تأمین می شود و در ابتدای فصل بهار طبیعتاً پر آب تر است. اما هرچه به اواخر تابستان نزدیک شویم (بخصوص در ایام خشکسالی)، آب آبشار کمتر شده و  از زیبایی آن کم می شود. پس تا دیر نشده فرصت را غنیمت بشمارید و راهی لرستان و نوژیانش شوید.

آبشار نوژیان

در سمت راست آبشار رودخانه کوچکی وجود دارد که آب آن از چشمه های متعدد که فاصله بسیار کوتاهی تا آبشار دارند تأمین می گردد. آب مجموعه حاصل، رودخانه کوچکی را تشکیل می دهد که پس از سیراب کردن نواحی پایین دست، نهایتاً به رودخانه سزار می ریزد.

در دامنه كوه و در پای آبشار هم بزرگترین جنگل بلوط جهان قرار گرفته است و در كنار آن باغ های انجیر و انگور را می توان دید. آب رودخانه خنک است و محل مناسبی برای پرورش ماهی های سردابی همچون قزل آلا است. از اینرو در پایین دست آبشار وجود حوضچه های پرورش ماهی، نشانی  از توسعه و زایندگی است که چشم را می نوازد.

نوژیان به معنای آب زندگی است كه هر جرعه آن انسان را نیز همانند طبیعت جانی تازه می بخشد.

هرچه به اواخر تابستان نزدیک شویم (بخصوص در ایام خشکسالی)، آب آبشار کمتر شده و از زیبایی آن کم می شود. پس تا دیر نشده فرصت را غنیمت بشمارید و راهی لرستان و نوژیانش شوید

نحوه دسترسی

فاصله آبشار از سه راهی پلیس راه خرم آباد – بروجرد  52 کیلومتر است. اگر از پلیس راه حدود 14 کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است. از این سه راهی به سمت مشرق ( دست چپ ) بپیچید.

جاده پس از طی چند کیلومتر کوهستانی می شود. این مسیر، طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط است. از ابتدای سه راهی تا آبشار دقیقاً 38 کیلومتر فاصله است. 32 کیلومتر مسیر آسفالت و 6 کیلومتر آخر خاکی ( شوسه) است. مسیر خاکی برای اتومبیل های معمولی قابل تحمل است. کل مسیرِ 38 کیلومتری فاقد علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گارد ریل است. مراقب پیچ های تند جاده باشید.

به خاطر داشته باشید که هدف مقصد نیست. خودِ مسیر از زیبایی های فراوانی برخوردار است. اگر با کمبود وقت مواجه نیستید، در میان راه بایستید و از جنگل های زیبای زاگرس لذت ببرید.

آبشار نوژیان

امکانات رفاهی

*جاذبه های طبیعی ایران معمولاً فاقد امکانات رفاهی مناسب هستند. آبشار نوژیان فاقد هرگونه امکانات رفاهی است.

*رستوران و فروشگاه وجود ندارد.

*نزدیکترین پمپ بنزین در فاصله 42 کیلومتری است. بنابراین برای یک مسیرِ کوهستانی (  رفت و برگشت حدود 80 کیلومتر ) بنزین داشته باشید.

*آب آبشار و رودخانه مجاور آن از چشمه های نزدیک تأمین می شود و آبی گوارا است. اما ترجیحاً آب آشامیدنی بهداشتی همراه داشته باشید.

*آنتن دهی تلفن همراه وجود ندارد.

*نزدیکترین روستا در فاصله دو کیلومتری است اما متاسفانه نمی توانند امکانات قابل توجهی به شما ارائه دهند.

*اگر قصد اطراق کردن دارید، می توانید فضاهای متعددی جهت استراحت در سایه پیدا کنید.

*اگر قصد اقامت شبانه دارید، احتمال وجود جانوران وحشی را مد نظر داشته باشید.

*اقامت طولانی در کوهستان ( بیش از چند ساعت ) باعث آفتاب سوختگی خواهد شد. از کلاه یا کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

*محلی برای دفع زباله وجود ندارد. زباله های طبیعی خود را دفن کنید و سایر زباله ها را با خود برگردانید. به حقوق آنهایی که پس از شما به طبیعت می آیند احترام بگذارید.

*اگر افرادی غیر از شما برای بازدید آمده اند، از آلودگی صوتی و عدم رعایت حقوق شهروندی بپرهیزید.

آبشار نوژیان

امنیت منطقه

تاکنون مواردی از عدم امنیت در منطقه گزارش نشده است. مردم منطقه عموماً انسان هایی محترم و قابل اعتمادند. حرکت شبانه در مسیر کوهستانی می تواند خطرات جاده ای برای شما ایجاد کند.

بهترین زمان بازدید

هرچه به اواخر تابستان نزدیکتر شویم، آب آبشار کمتر خواهد شد و در خشکسالی ها احتمال اینکه آبشار خشک شود وجود دارد. زمستان فصل مناسبی برای گردشگری در این منطقه نیست. بهترین زمان بازید ( از لحاظ زیبایی طبیعت، آبشار  و درجه حرارت) ماه های اردیبهشت و خرداد است.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: مهر، ایران ایرانی ها