تبیان، دستیار زندگی
بحران لاینحل سوریه، ‌همسایه استراتژیك ایران،‌ كوفی عنان،‌ نماینده ویژه سازمان ملل درباره سوریه را برای دومین بار طی چهار ماه اخیر به تهران كشاند. هدف از این سفر غیر مترقبه به تهران گفت‌وگو ورایزنی با مقامات ارشد کشورمان درباره آخرین تحولات سوریه بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضع ایران در قبال آینده سوریه


بحران لاینحل سوریه، ‌همسایه استراتژیك ایران،‌ كوفی عنان،‌ نماینده ویژه سازمان ملل درباره سوریه را برای دومین بار طی چهار ماه اخیر به تهران كشاند. هدف از این سفر غیر مترقبه به تهران گفت‌وگو ورایزنی با مقامات ارشد کشورمان درباره آخرین تحولات سوریه بود


موضع ایران در قبال آینده سوریه

عنان در حالی وارد تهران شد كه پیش از آن،‌ در سفر به سوریه آخرین راههای برقراری آتش بس در این كشور را با رئیس جمهور سوریه مورد بحث و بررسی قرار داده بود. پس از آن وی راهی تهران شد و در نشست خبری‌ای كه با وزیر امور خارجه كشورمان برگزار كرد بارها بر نقش تاثیرگذار تهران در حل مشكلات داخلی سوریه تاكید كرد. وی با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار كرد. این درحالی است كه علی اكبر صالحی، وزیر امورخارجه كشورمان نیز در دیدار با عنان، راههای بی‌نتیجه كشورهای خارجی برای حل و فصل مناقشات درونی سوریه را ناشی از مداخلات هدفمند كشورهای غربی دانست كه با هدف سرنگونی دولت قانونی بشار اسد، صورت می گیرد.

نقش مهمی برای ایران قائلم

كوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با بیان اینكه در ملاقاتش با علی‌اكبر صالحی وزیر امور خارجه گفت‌وگو‌های خوبی انجام شد، به نشست ژنو درباره موضوع سوریه اشاره كرد و گفت: این سفر را برای رسیدن به راه‌حلی درباره بحران سوریه انجام دادم. وی با بیان اینكه باید گفت‌وگوهای سیاسی بین سوری‌ها انجام شود تا خودشان در مورد آینده‌شان تصمیم‌گیری كنند گفت: تجربه من نشان می‌دهد كه ایران می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد. وی در ادامه بر این موضوع تاكید كرد كه به رویكرد‌ دیگر كشورها اعتقادی ندارد. عنان گفت: ما به دنبال حمایت و همكاری ایران هستیم تا در تلاش‌های خود موفق باشم و بتوانیم این بحران را به صورت صلح‌میز حل كنیم و همیشه در این مسئولیت مورد تشویق و همكاری وزیر خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام و امیدوارم بتوانم همكاری‌ها را ادامه دهم تا بتوانیم مشكل را حل كنیم.

جلیلی: سابقه برخی دولت‌ها مثل آمریكا در حمایت از دیكتاتورها و رفتارهای غیردموكراتیك نشان می‌دهد این دولت‌ها نمی‌توانند بخشی از راه‌حل برای سوریه باشند و مردم منطقه دولت آمریكا را بخش مهم مشكلات منطقه می‌دانند نه راه‌حل آن

با بشار اسد توافق كردیم

عنان دررابطه با دیدار اخیرش با بشار اسد گفت: من نمی‌توانم جزئیات خاصی را بگویم فقط می‌توان گفت كه بحث اصلی پایان خشونتها بود. بشار اسد اعلام كرد كه می‌خواهد در برخی مناطق كارهایی را انجام دهد تا خشونت‌ها كنترل شود و بعد گام به گام ن را به كل كشور توسعه داده تا در نهایت خشونت‌ها كاهش یابد. وی تاكید كرد كه درباره این موضوع با بشاراسد توافق شده است كه باید در همین راستا با گروه‌های مخالف هم گفت‌وگو كرد.

دخالت‌های نابجا سوریه را بحرانی كرده است

اما در سوی دیگر این نشست خبری، وزیر امور خارجه كشورمان با تاكید بر اینكه ایران همواره جزئی از راه‌حل بحران سوریه بوده است،‌ گفت: امیدواریم برخی كشورهایی كه از این موضوع ناراحت هستند نیز به واقع جزئی از راه‌حل باشند. برخی كشورها نسبت به روند مثبتی كه در پیش گرفته شده است، ناراحت هستند.

موضع ایران در قبال آینده سوریه

موضع ایران درباره سوریه كاملا روشن است. مردم سوریه مانند هر ملت دیگری حق برخورداری از حقوق اساسی و مدنی در یك جامعه را دارند، حق انتخابات زاد، حق تعدد احزاب و زادی، دموكراسی و استقلال از حقوق مردم سوریه است. صالحی با تأكید بر اینكه نباید اجازه داد برخی اقدامات و دخالت‌های ناعادلانه و یكجانبه شرایط را به سمت تشدید خشونت سوق دهد، اظهار كرد: كشورهای منطقه و تأثیرگذار در این راستا بـاید با رویكرد واقع‌گرایانه، از دخالت خارجی در سوریه كه شرایط را قطعاً بحرانی‌تر و بغرنج‌تر می‌كند، جلوگیری كنند. او با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از طرح 6 ماده‌ ای كوفی عنان در جهت برون رفت از این مشكل، واقع‌گرایی، بی‌طرفی، جدیت و بردباری را از عوامل مهم موفقیت هر طرحی برای حل و فصل این مشكل دانست. صالحی همچنین از اخبار یكسویه و جانب‌دارانه رسانه‌های مغرض با هدف انحراف افكار عمومی از واقعیات صحنه و ایجاد فضای مسموم و یكطرفه انتقاد كرد. وی موضع جمهوری اسلامی ایران را احترام به حق برخورداری مردم سوریه از حقوق اساسی خود، اصلاحات در حال اجرای رئیس‌جمهور بشار اسد در این راستا، دخالت ‌‌نكردن دولت ‌های خارجی در امور داخلی سوریه و نیز نقش مهم سوریه در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بیان كرد.

راه‌حل سوریه دموكراسی است نه ارسال سلاح

كوفی‌عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، همچنین با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی درخصوص مسائل سوریه دیدار و گفت‌وگو كرد. سعید جلیلی در این دیدار تاكید كرد كه راه‌حل سوریه یك راه حل سوری است كه باید بدون دخالت خارجی و توسط مردم و دولت سوریه دنبال شود. وی گفت: سابقه برخی دولت‌ها مثل آمریكا در حمایت از دیكتاتورها و رفتارهای غیردموكراتیك نشان می‌دهد این دولت‌ها نمی‌توانند بخشی از راه‌حل برای سوریه باشند و مردم منطقه دولت مریكا را بخش مهم مشكلات منطقه می‌دانند نه راه‌حل آ ن. جلیلی افزود: راه‌حل سوریه دموكراسی است نه ارسال سلاح و رفتارهای تروریستی. نماینده مقام معظم رهبری اظهار داشت: گفت‌وگوی سیاسی در سوریه باید همزمان با تلاش برای آتش بس دنبال شود و پیشنهاد كرد ناظران سازمان ملل مانع ورود سلاح و عناصر مسلح به سوریه شوند .

عنان دررابطه با دیدار اخیرش با بشار اسد گفت: من نمی‌توانم جزئیات خاصی را بگویم فقط می‌توان گفت كه بحث اصلی پایان خشونتها بود. بشار اسد اعلام كرد كه می‌خواهد در برخی مناطق كارهایی را انجام دهد تا خشونت‌ها كنترل شود و بعد گام به گام آن را به كل كشور توسعه داده تا در نهایت خشونت‌ها كاهش یابد

ایران شاه كلید حل بحران سوریه است

درباره اهداف سفر كوفی عنان به تهران محمد صادق الحسینی،‌ كارشناس مسائل سیاسی درگفت و گو با تهران امروز عنوان كرد كه كوفی عنان اكنون نگران 2 مسئله است؛‌ یك آنكه آمریكایی ها همراه با عربستان و قطر نظام سوریه را دلیل شكست طرح عنان می دانند و اعلام می كنند كه بشار اسد برخی از بندهای 6 ماده ای عنان را عملی نكرده است بنابراین این امكان وجود دارد كه طرحش را به زباله دان تاریخ بیندازند. دوم،‌ نگرانی دیگر عنان آن است كه توافقی به صورت زیرمیزی بین روسیه و آمریكا انجام شود و طرح عنان را بی اثر كند و چارچوب آن را از بین ببرد. این دو نگرانی همراه با مشاجرات علنی و شفافی كه در كنفرانس ژنو بین روسها و آمریكایی ها صورت گرفت عنان را به وحشت انداخت تا ابتدا به دمشق برود و مطمئن شود كه سوریه با وی همكاری می كند.

موضع ایران در قبال آینده سوریه

از طرفی نظرش هم دراین باره شبیه روسیه است كه معتقد است ایران جزئی از راه حل است و نه مشكل. بنابراین دوباره به ایران آمد تا پشتوانه كامل ایران را داشته باشد تا با روحیه تازه برنامه ششگانه خود را دنبال كند. وی افزود: ایران هم تكلیف كرده است كه با 3 شرط با این طرح همراهی خواهد كرد:‌1‌- طرفین اختلاف اجازه دهند كه تغییرات سوریه درچارچوب دموكراتیك و قانونی و با اراده مردم سوریه و نه دخالت قدرتهای خارجی انجام شود. 2‌- از طرف حامی معارضان مسلح سوری تعهد گرفته شود كه از مسلح كردن و سرمایه گذاری‌ روی گروههای تروریستی از خارج از منطقه خودداری كنند. 3‌- غرب و در رأس آنها آمریكا متوجه این واقعیت شوند كه ایران در برابر تهدیدات اخیر آنها مبنی بر اینكه روسیه و چین با مقاومت در برابر اراده مردم سوریه بهای سنگینی خواهند پرداخت، ایستادگی خواهد كرد چنانكه ایران اعلام كرد كه ما از سوریه به عنوان قلعه مقاومت دفاع می كنیمآ نچنان كه از حزب الله حمایت كردیم. كوفی عنان در واقع با این سفر از نگرانی خارج شد و با خیال راحت از پشتیبانی تهران بازگشت.

البته وی قبل پیش از ورود به تهران دردیداری كه با بشار اسد انجام داد اعلام كرد كه از وی وعده گرفته است كه با طرحش همكاری بیشتری داشته باشد. به این ترتیب مكانیزم همكاری سوریه و كوفی عنان وارد دوره جدیدی خواهد شد. عنان وارد جزئیات مذاكراتش با اسد نشد اما با ذكر كلیات این دیدار تهران را امیدوار كرد كه طرحش پیش خواهد رفت. بنابراین وی طی روزهای اخیر تاكید كرده است كه ایران،‌شاه كلید حل مسائل سوریه است.

بخش سیاست تبیان


منابع: تهران امروز