تبیان، دستیار زندگی
دکتر باقر ساروخانی گفت: بود و نبود یک سازمان وابستگی مستقیم به روابط‌عمومی دارد و این روابط‌عمومی است که به فعالیت‌های سازمان جهت می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر باقر ساروخانی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران:

هستی تولید ملی به روابط‌عمومی وابسته است

دکتر باقر ساروخانی

دکتر باقر ساروخانی گفت: بود و نبود یک سازمان وابستگی مستقیم به روابط‌عمومی دارد و این روابط‌عمومی است که به فعالیت‌های سازمان جهت می‌دهد.

استاد جامعه‌شناسی و ارتباطات دانشگاه تهران در نشستی با دبیر و دبیر اجرایی کنفرانس «روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی» افزود: روابط‌عمومی نقش هستی‌شناختی داشته و می‌تواند متضمن بقاء و دوام سازمان باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس «روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی» بر بعد هستی‌شناختی و رسالت اصلی روابط‌عمومی تکیه دارد و به همین دلیل اقدامی ارزشمند است، تصریح کرد: یک مجموعه تولیدی و صنعتی موفق تمام اطلاعات مورد نیاز بازار خود را از روابط‌عمومی کسب می‌کند و مقبولیت ملی بودن یک تولید رابطه مستقیم با فعالیت‌های روابط‌عمومی آن مجموعه تولیدی دارد.

ساروخانی گفت: روابط‌عمومی در یک مجموعه صنعتی به تولیدکننده کمک می‌کند واقعیت‌های جامعه را ببیند و استراتژیک فکر کند. این روابط‌عمومی است که با شناخت درست جامعه و اخذ بازخوردها به سازمان و مجموعه تولیدی و صنعتی کمک می‌کند تا استراتژی‌های افق 1400 خود را برای نفوذ بیشتر در جامعه ترسیم کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در فرآیند تولید، اهمیت نرم‌افزارها کمتر از سخت‌افزارها نیست، تأکید کرد: کار روابط‌عمومی نرم‌افزاری است که کلیه اطلاعات لازم را تولید و فروش محصول جمع‌آوری و پردازش کرده و در اختیار سازمان و مجموعه تولیدی قرار می‌دهد.

وی روابط‌عمومی در مجموعه‌های تولیدی و صنعتی را «تصمیم‌ساز» دانست و گفت: روابط‌عمومی برای همه این سۆالات که چرا یک کالا بر کالای دیگر ترجیح داده می‌شود، چرا در خرید برخی تولیدات دودلی و شک وجود دارد، چرا برخی کالاها مصارف ملی ندارند و... پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای دارد و نقش حائز اهمیت و غیرقابل انکار او در تولید ملی باید بیش از پیش مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست، غلامرضا کاظمی دینان، دبیر کنفرانس «روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی» نیز با بیان اینکه معتقدیم روابط‌عمومی‌ها با آموزش، یادگیری مستمر و ارتقای توانمندی‌های خود می‌توانند نقش بسیار پررنگ‌تری در تولید ملی داشته باشند، گفت: در حال حاضر تعامل اندکی میان دانشگاه و روابط‌عمومی‌های حوزه صنعت وجود دارد و این درحالیست که با عمیق شدن پیوند میان این دو بخش شاهد تحول عظیمی در روابط‌عمومی صنعتی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امروزه با تخصصی شدن همه حوزه‌ها، روابط‌عمومی نیز بی‌نیاز از تخصصی شدن نیست و لازم است الگوهای فعالیتی روابط‌عمومی در هر کدام از حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... تعریف شود.

کاظمی‌دینان شناخت کارفرمایان، تولیدکنندگان و حتی فعالان روابط‌عمومی در بخش صنعت را نسبت به نقش واقعی و ایده‌آل روابط‌عمومی صنعتی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس عنوان کرد.

در ادامه امیر لعلی، دبیر اجرایی این کنفرانس نیز بخشی از بی‌توجهی عمومی نسبت به تولیدات ملی و مصرف کالاهای ساخت داخل را ناشی از ویژگی‌های هویتی و فرهنگی جامعه ایرانی عنوان کرد و خواستار تعامل سه گروه متخصصان جامعه‌شناسی، تولیدکنندگان و صاحبنظران روابط‌عمومی برای رفع این مشکل شد.

کنفرانس «روابط‌عمومی، صنعت، تولیدملی» شهریورماه سال جاری با حضور کارشناسان، اساتید، مدیران و فعالان حوزه‌های روابط‌عمومی و صنعت در تهران برگزار می‌شود.

تنظیم: هومن بهلولی