تبیان، دستیار زندگی
افزایش بهای مرغ در ماه‌های اخیر و پاسخگو نبودن سیاست‌های دولت در مهار این افزایش قیمت، همچنان موجب می‌شود که دولت دست به کارهای یکباره و بعضا شگفت‌انگیز بزند..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استمداد قیمت مرغ از یارانه؟!!


افزایش بهای مرغ در ماه‌های اخیر و پاسخگو نبودن سیاست‌های دولت در مهار این افزایش قیمت، همچنان موجب می‌شود که دولت دست به کارهای یکباره و بعضا شگفت‌انگیز بزند..
گرانی مرغ

پس از آنکه در مسأله گرانی نان و روانه شدن سیل انتقادات از این امر، دولت مجبور شد، مستقیم و در قالبی متفاوت، اقدام به اختصاص یارانه برای جبران این افزایش قیمت کند، گویا، گرانی مرغ و ناتوانی دولت برای کنترل آن نیز اکنون منجر به آن می‌شود که دولت برای مرغ هم یارانه در نظر بگیرد.

افزایش بهای مرغ در ماه‌های اخیر و پاسخگو نبودن سیاست‌های دولت در مهار این افزایش قیمت، همچنان موجب می‌شود که دولت دست به کارهای یکباره و بعضا شگفت‌انگیز بزند.

پس از آنکه اعلام شد دولت نرخ مصوب 4700 تومانی برای این کالا در نظر گرفته و قرار است، با در اختیار گذاشتن نهاده‌های تولید ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان، ریشه‌ای گرانی قیمت مرغ را کنترل کند، اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز نرخ این کالا در بازار بسیار بیشتر از آن چیزی است که دولت وعده داده است.

در این باره باید گفت، این رویکرد دولت ـ که رویکردی مبتنی بر یک اقدام ضرب‌الاجل و دستوری بود‌  از آنجا که با واقعیت افزایش قیمت نهاده‌های تولید و دسترسی نداشتن به آنها در تضاد بود، از‌‌ همان آغاز و در عمل اجرایی نبود و بار‌ها تولید کنندگان و فروشندگان این مطلب را یادآور می‌شدند.

در واقع با گذشت چند هفته از رویکرد دستوری دولت برای کنترل بهای مرغ، اکنون دولت با رویارویی با این واقعیت که یک کار ریشه‌ای انجام نداده، می‌خواهد، یک اقدام مسکن دیگر را تجربه کند. ناگفته نماند که تخصیص یارانه به تولید کنندگان به جای خوراک طیور در ازای ارائه کالای 4700 تومانی، می‌تواند به مانند عقب‌نشینی دولت از یک رویکرد دستوری به یک رویکرد تشویقی باشد؛ غافل از آنکه مشکل گرانی مرغ، نه یارانه است و نه تولید کننده.

در صنعتی که ماهیانه 600 هزارتن دان در سیستمش می آید، توزیع 50 هزارتن کنجاله سویا در طول 3 ماه اصلا معنی دار نیست

حسین مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به جلسه روز شنبه این اتحادیه با مسئولان استانداری تهران افزود: در این جلسه سه محور اساسی "بررسی تغییر روند ارسال مرغ از شهرستانهای همجوار استان تهران به این استان، بررسی کمی و کیفی توزیع نهاده ها بین اتحادیه ها و ارائه راهکار برای حل چالشهای بوجود آمده" مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

وی درخصوص پرداخت یارانه به تولیدکنندگان گفت: در این جلسه بر لزوم توقف هرگونه پرداخت پول به عنوان یارانه تاکید شد، چون این کار موجب عدم اثربخشی لازم، چندنرخی شدن مرغ در بازار، افت میزان تولید و بهم ریختگی چرخه اقتصادی کشور خواهد شد.

گرانی مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در ادامه درخصوص ارزان شدن مرغ در بازار گفت: هرگاه شرکت پشتیبانی امور دام نهاده ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان بگذارد، قیمت مرغ در بازار کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، درشرایط عادی روزانه 15 هزارتن دان باید وارد چرخه تولید مرغ شود تا 5 هزارتن گوشت تولید شود اما درحال حاضر که انبارها خالی است و تولید دچار مشکل شده باید سریعا تمهیدی از سوی وزارت صنعت اندیشیده شود که روزانه 10 هزارتن کنجاله سویا به به تولید کنندگان این صنعت تزریق شود تا قیمتها در بازار متعادل شود.

نکته دیگر آن که تا کنون گمان بر این بود که دولت با قرار دادن نهاده تولید ارزان قیمت و در دسترس، قرار است بازار مرغ را تنظیم کند، ولی سخنان محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ ، حاکی از آن است که دولت شرط در اختیار گذاشتن نهاده‌ها و خوراک طیور را تحویل مرغ به بهای 4700 تومان قرار داده است؛ این یعنی آن که تولید کننده به امید دریافت خوراک طیور، باید کالای خود را زیر قیمت تمام شده در بازار ارائه کند. درواقع اکنون نیز شرط دولت برای دادن یارانه به تولید کنندگان همین امر، یعنی تحویل مرغ 4700 تومانی است!

تامین و ذخیره سازی نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدکننده مرغ و شیر به خوبی انجام شده است و دامداران و مرغداران می توانند برای دریافت سهمیه خود اقدام کنند.

مصیب محمدیان شمالی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام  هم در این باره به خبرنگاران گفت: در حال حاضر نیاز سه ماه آینده کشور به نهاده های دامی و همچنین طیور تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بر اساس تفاهم امضا شده، تولیدکنندگان باید یک کیلوگرم مرغ به ازای 2.5 کیلوگرم کنجاله دریافتی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهند.

محمدیان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان نباید دغدغه تامین نهاده داشته باشند، تصریح کرد: طی هفته جاری دو کشتی حاوی سویا با ظرفیت 150 هزار تن تخلیه و بر اساس نیاز استانها توزیع خواهد شد.

گرانی مرغ

موضوع تامین نهاده‌های خوراک دام هم اکنون مهمترین مشکل فعالان حوزه دام است که به افزایش قیمت مرغ، گوشت و شیر انجامیده است

مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درخصوص ادعاهای مطرح شده درباره فروش کنجاله دولتی با نرخ آزاد در بازاراظهارداشت: عده‌ای تصور می کنند این اتحادیه 50 هزارتن کنجاله سویا را از شرکت آوا تجارت صبا گرفته و برای سودجویی در بازار آزاد فروخته است درحالی که به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد و همه این 50 هزارتن طبق اسناد و مدارک موجود بین مرغداران سراسر کشور توزیع شده است.

وی با بیان اینکه برای نجات مرغ‌های مولدی که ضامن تولید یک میلیارد جوجه مرغ گوشتی در کشورهستند، این اقدام صورت گرفته است، گفت: علاوه بر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی سایر تشکلها و اتحادیه ها نیز در جلسه با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت پشتیبانی امور دام حضور داشتند و این نهاده تنها به این اتحادیه داده نشده است.

حتی فارغ از نگاه کارشناسی به نظر می رسد که دولت و نهادهای دولتی در کنترل بازار و به ویژه تعدیل قیمت مرغ دچار سرگردانی شده اند

مقدم نیا با اعلام اینکه این صنعت ماهیانه به 200 هزارتن نهاده ذرت و 100 هزارتن نهاده کنجاله سویا احتیاج دارد، گفت: برای نجات این صنعت درچندماه پیش از مسئولان خواستیم که شرایطی فراهم کنند تا روزانه 2 هزارتن کنجاله سویا از طریق این اتحادیه بین تولیدکنندگان توزیع شود که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: در همان مقطع تفاهم نامه ای با مسئولان امضا کردیم که طی آن، قرار شد دولت علاوه بر تامین نهاده ارزان قیمت اتحادیه، قیمت سقف و کف را تعیین و تضمین کند به طوری‌که اگر قیمت مرغ به دلیل تولید زیاد کاهش یافت، نسبت به جمع آوری مرغ و جلوگیری از ضرر وزیان مرغدار اقدام عاجل صورت گیرد درحالی که تا به امروز این قرارداد عملیاتی نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: عده ای فکر می کنند که این اتحادیه از دولت یک یارانه‌ای گرفته و بخشی از نهاده ها را در بازار آزاد به قیمت بالا فروخته است درحالی که اینطور نبوده است و دولت نه تنها کمکی در قالب دادن یارانه به تولیدکنندگان نکرده بلکه موجب وارد شدن ضرر و زیان در سال حمایت از تولید ملی به این صنعت نیز شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در صنعتی که ماهیانه 600 هزارتن دان در سیستمش می آید، توزیع 50 هزارتن کنجاله سویا در طول 3 ماه اصلا معنی دار نیست.

حتی فارغ از نگاه کارشناسی به نظر می رسد که دولت و نهادهای دولتی در کنترل بازار و به ویژه تعدیل قیمت مرغ دچار سرگردانی شده اند. گویا دولت تصمیمی ندارد که مشکل را ریشه‌ای حل و فصل کند و با جهش از سیاستی به سیاست دیگر، در پی آن است که به روند اقدامات مسکّن گونه خود در تنظیم بازار و کنترل گرانی‌ها ادامه دهد؛ رویکردی که سرانجام عقب‌نشینی‌های همیشگی دولت و سیاست‌های متناقض را در پی فشار انتقادات و گلایه‌ها در پی دارد. و در نهایت این مردم هستند که از تامین مواد غذایی مورد نیاز خود ناتوان می شوند.

شاید اگر در زمان مقتضی و ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها سهم یارانه متعلق به صنعت پرداخت می شد،اکنون شاهد چنین نابسامانی هایی نبودیم. اگر پیش از این سهم تولید را پرداخته بودیم،قیمت مرغ دست استمداد به پرداخت یارانه دراز نمی کرد که حالا بر سر پرداخت یا عدم پرداخت آن اختلاف نظر داشته باشیم.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : عصرایران/تابناک/خبرگزار مهر