تبیان، دستیار زندگی
رودلف والتر ریچارد هِس26آوریل 1895در اسکندریه مصر متولد شد. رودلف هس یکی از چهرههای موثر حزب نازی و معاون آدولف هیتلر به شمار می رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبر معاون هیتلر ویران شد


رودلف والتر ریچارد هِس26آوریل 1895در اسکندریه مصر متولد شد. رودلف هس یکی از چهرههای موثر حزب نازی و معاون آدولف هیتلر به شمار می رفت.
قبل از حمله آلمان نازی به شوروی هس در پروازی انفرادی به سوی اسکاتلند تلاش هایی را برای برقراری صلح با انگلستان انجام داد، اما قبل از آنکه موفق شود هواپیمای وی توسط انگلیسیها مورد هدف قرار گرفت و هس مجبور به فرود با چترنجات شد. وی دستگیر
معاون هیتلر

شد و پس از جنگ در دادگاه نورنبرگ به حبس ابد محکوم شد و تا پایان زندگی خویش در زندان بسر برد. تئوریهای مختلفی در خصوص پرواز هس به بریتانیا وجود دارد از جمله خیانت به هیتلر و مذاکرات پنهانی، اما نازیها در آن زمان و نئونازیها بر این نکته اصرار دارند که رودلف هس برای مذاکره صلح و از طرف حزب نازی به سوی انگلستان پرواز کرد. هس نزد نئونازی ها از احترام خاصی برخوردار است.

زندگینامه

هس در اسکندریه مصر از والدینی آلمانی، یونانی متولد شد. رودلف فرزند بزرگ خانواده شش نفری بود، پدر رودلف فریدز اچ هس اهل آلمان و ایالت باواریا بود و مادر رودلف از اهالی یونان بود. خانواده رودلف هس در سال 1908 از اسکندریه به آلمان مهاجرت کرد. رودلف در مدرسه شبانه روزی ثبت نام کرد و به ستاره شناسی علاقه داشت اما به اجبار پدرش مجبور شد برای کسب و کار به سوئیس برود. در زمان وقوع جنگ جهانی اول او داوطلب خدمت سربازی در هنگ هفتم باواریا شد و موفق شد صلیب آهنی درجه دو نیز دریافت کند. وی چند بار به شدت مجروح شد از جمله یک بار که به شدت از ناحیه قفسه سینه مجروح شد و دیگر نتوانست به عنوان سرباز پیاده به جبهه بازگردد بنابراین به نیروی هوایی منتقل شد و آموزشهای هوانوردی و خدمت در اسکادران عملیاتی را با رتبه ستوان در 16 اکتبر 1918 گذراند.

هس توانست از این قدرت به دست آورده نهایت استفاده را بکند وی در سرکوب مخالفان حزب و دولت نازی نقش برجسته ای، همچنین در تدوین و تهیه قوانین نورنبرگ نیز رودلف هس نقش پررنگی را ایفا کرد

معاون هیتلر

پس از جنگ جهانی اول هس به مونیخ بازگشت، وی در دانشگاه مونیخ ثبت نام کرد و در آنجا به مطالعه علوم سیاسی، تاریخ، اقتصاد و جغرافیای سیاسی پرداخت. هس سپس به حزب تازه تاسیس نازی و آدولف هیتلر پیوست و در کودتای آبجوفروشی مونیخ شرکت کرد، هس دستگیر شد و به مدت هفت و نیم ماه به زندان افتاد. هس پس از آزادی به عنوان منشی خصوص هیتلر برگزیده شد او رونویسی و تا حدی ویرایش کتاب نبرد من را نیز به عهده داشت هس پس از مدتی توانست به سومین شخصیت حزب نازی پس از هیتلر و هرمان گورینگ تبدیل شود. هیتلر برای پاسخ به افکار عمومی و همچنین انحراف مردم از یک حکومت دیکتاتوری رودلف هس را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. هس توانست از این قدرت به دست آورده نهایت استفاده را بکند وی در سرکوب مخالفان حزب و دولت نازی نقش برجسته ای، همچنین در تدوین و تهیه قوانین نورنبرگ نیز رودلف هس نقش پررنگی را ایفا کرد. در دهه 1930 افکار هیتلر بیشتر به سمت یوزف گوبلز، هاینریش هیملر و هرمان گورینگ جلب شد و هس در حاشیه قرار گرفت. پس از حمله آلمان نازی به لهستان هیتلر اعلام کرد در صورتی که اتفاقی برای من بیوفتد هس و گورینگ مسئول کنترل وضعیت کشور هستند.

كلیسای لوتری محلی كه اداره قبرستان محل دفن هس را بر عهده داشت، در آن زمان مجوز خاك‌سپاری او را با این توجیه كه نباید درخواست مرده مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد، صادر كرد. اما بعد از گذشت چند سال مقام‌های كلیسا و مردم محلی از افزایش شمار اعضای گروه‌های راست افراطی كه برای بازدید این مقبره در كنار آن تجمع می‌كردند، نگران شدند

پرواز به اسکاتلند هس امیدوار بود آلمان نازی و انگلستان با هم صلح کنند و جنگ در اروپا تمام شود وی تلاش های بسیاری برای جلب نظر هیتلر انجام داد و سرانجام توانست در تاریخ 10 مه 1941 ساعت 6:00 صبح از آوگسبورگ برای مذاکره با طرف انگلیسی به سمت اسکاتلند پرواز کند اما بر بالای اسکاتلند با پدافند شدید نیروهای متفقین مواجه شد و مجبور شد با چترنجات از هواپیمای در حال سقوطش خارج شود، هس پس از فرود دچار شکستگی مچ پا شد. هس پس از دستگیری به دستور وینستون چرچیل به برج لندن منتقل شد . به دستور چرچیل ، هس به عنوان آخرین نفر در گروه زندانیان سیاسی قرار گرفت تا در در 900 ساله قرار بگیرد. چرچیل دستور داد هس در انفرادی نگه داشته شود ، هس تا 20 مه 1941 در برج لندن زندانی بود.

معاون هیتلر

پس از اینکه هس مدتی در سربازخانه ی مری هیل نگه داشته شد به مکانی در نزدیکی آلدرشات منتقل شد.در آن خانه میکروفن ها و تجهیزات ضبط صدای زیادی وجود داشت. فرنک فولی و دو افسر ام آی شش، مامور بازجویی از هس- که آن روزها با نام جاناتان شناخته می شد- شدند. چرچیل دستور داد تا هس در انفرادی نگه داشته شود و هر اطلاعاتی که می تواند مفید باشد از هس دریافت شود. کارکنان سرویس اطلاعاتی بریتانیا به خصوص لن فلمینگ پیشنهاد داد که الیستر کرولی، هس را در مورد علاقه ی حزب نازی به سری بودن، مورد بازجویی قرار دهد.

رودلف هس در دادگاه نورنبرگ که در سال 1946 برگزار شد به خاطر جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی به حبس ابد محکوم شد.سرانجام او در سال 1987 در سن 93 سالگی در زندانی در برلین خودكشی كرد.

رودلف هس وصیت كرد كه در شهر كوچك وونزدیل – محل دفن پدر و مادرش و جایی كه تعطیلات خانوادگی شان را در آن می‌گذراندند – دفن شود.

كلیسای لوتری محلی كه اداره قبرستان محل دفن هس را بر عهده داشت، در آن زمان مجوز خاك‌سپاری او را با این توجیه كه نباید درخواست مرده مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد، صادر كرد. اما بعد از گذشت چند سال مقام‌های كلیسا و مردم محلی از افزایش شمار اعضای گروه‌های راست افراطی كه برای بازدید این مقبره در كنار آن تجمع می‌كردند، نگران شدند.

هر سال در سالگرد مرگ هس، نئونازی‌ها neo-Nazi برای ادای احترام به او و گذاشتن حلقه‌های گل بر سر قبرش، به سوی این قبرستان راهپیمایی می كردند.

در سال 2005 دادگاهی در آلمان حكم به توقف برگزاری این تجمعات داد، اما این حكم تاثیر چندانی در پایان دادن به این مراسم نداشت و در پی آن كلیسا تصمیم گرفت اجاره‌نامه این آرامگاه را تمدید نكند و با نبش قبر هس موافقت كند.

فراوری : طاهره رشیدی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منابع: 1-فورم / 2- نازی سنتر / 3- انتخاب