تبیان، دستیار زندگی
در دهه‌های چهل و پنجاه، رادیو و تلوزیون از مهم‌ترین ابزارهای کنترل ذهن جمعی مردم آمریکا بوده است. بر اساس اسناد به دست آمده آشکار شده است بنیاد راکفلر سال‌های طولانی هزینه تحقیقاتی را تامین کرده است که هدف آنها دستیابی به تکنیک‌های شستشوی مغزی و القاء ترس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده رسانه‌های آمریکا کیست؟


در دهه‌های چهل و پنجاه، رادیو و تلوزیون از مهم‌ترین ابزارهای کنترل ذهن جمعی مردم آمریکا بوده است. بر اساس اسناد به دست آمده آشکار شده است بنیاد راکفلر سال‌های طولانی هزینه تحقیقاتی را تامین کرده است که هدف آنها دستیابی به تکنیک‌های شستشوی مغزی و القاء ترس در جوامع بوده است.

پشت پرده رسانه‌های آمریکا

شبکه ی HBO Home Box Office) ) یکی از بزرگترین پخش ‌کننده‌ های شبکه‌ های تلویزیونی کابلی آمریکایی است که زیرمجموعه ی "برادران وارنر" است. این شبکه در سال 1972 ایجاد شد. سریال جدید کانال "اچ بی او" با نام "اتاق خبر" (newsroom) به پشت صحنه شبکه های خبری آمریکا می پردازد.اولین قسمت از سریال اتاق خبر داستان خبرنگارانی را روایت می کند که در تلاش هستند تا رکن چهارم قدرت را به تلویزیون باز گرداند. با گفتن حقایق به صاحبان قدرت، شخصیت اصلی این سریال به نام ویل مکاوی در قسمتی از صحنه های آغازین فیلم می گوید: " زمانی که شما می پرسید که چه چیزی آمریکا را بزرگترین کشور در جهان کرده است، من نمی دانم که از چه چیزی سخن می گویید."

سرانجام در این سریال، رکن چهارم قدرت در مقابل دیده آمریکایی ها ظاهر می شود که البته فقط در سریال است و در واقع چنین چیزی رخ نمی دهد. گزارش راشاتودی در این زمینه می افزاید:تد رال، نویسنده و ستون نویس آمریکایی می گوید: "بسیاری از کشورها وضعشان از آمریکا بهتر است، اما ما نمی توانیم در مورد آن صحبت کنیم، زیرا اگر بخواهیم چنین کاری کنیم صدایمان به بهانه اینکه این حرف ها ضد میهن پرستی است، خفه خواهد شد." در این سریال جدید، حقایقی درباره اینکه روزنامه نگاری واقعا چگونه باید باشد و همچنین وضعیت فعلی این حرفه نمایش داده می شود. همچنین والکر که یک مفسر خبری است می گوید: "بسیاری از گزارشگران، تهیه کنندگان و مجریان برنامه های خبری که این سریال را می بینند باید به این فکر کنند که چگونه ما به اینجا رسیدیم؟"

تحقیقات وسیع در مورد ارتباطات جمعی در آمریکا بدون اعطاهای مالی بنیاد راکفلر هرگز در آن حد قابل توسعه نبود

در این راستا باید توجه داشت که خانواده راکفلر ثروتمندترین و با نفوذترین خانواده از نظر مالی و سیاسی در یکصد سال گذشته آمریکا شناخته شده است. این خانواده در سال 1913 "بیناد راکفلر" را تأسیس کرد که یکی از مهمترین مراکز تعیین‌ کننده سیاست و اقتصاد آمریکا محسوب می ‌شود. این بنیاد نفوذ چشمگیری در سیاست‌گذاری‌ های داخلی و بین ‌المللی کاخ سفید دارد و از آنجایی که کنترل افکار عمومی از مهمترین اهداف دنیای سلطه است در راستای ترویج ارزش‌ ها و نمادهای آمریکایی در کشور های مختلف، بنیاد راکفلر تلاش کرده تا در این کشورها گروه های فعال سیاسی و مدنی مختلفی راه‌ اندازی کند. امنیت اقتصادی و اجتماعی از دیگر برنامه‌ های مطالعاتی بنیاد راکفلر است. در کل وظیفه اصلی این بنیاد پاسداری از نظام سرمایه‌ داری است. برای انجام همین وظیفه بنیاد راکفلر به طول چندین دهه از برنامه‌ ها و مطالعات کنترل اذهان عمومی و مدیریت افکار از طریق رسانه‌ ها حمایت های کلان مالی انجام داده است.

پشت پرده رسانه‌های آمریکا

در واقع برای اجرایی ‌کردن برنامه‌ های بلندمدت نظام سرمایه‌داری بنیاد به نتایج این مطالعات نیاز داشت. این بنیاد از دو طریق در مورد افکار عمومی کار می ‌کرد. "بررسی و تعیین وضعیت روانی مردم آمریکا در مورد درگیری پیش‌بینی شده این کشور در جنگ" و "تامین هزینه جنگ روانی و سرکوب نظرات مخالف در کشورهای خارجی به ویژه در آمریکای لاتین." در پی تشخیص ضعف سیاسی دولت فرانکلین روزولت و عدم توانایی او در برنامه‌ریزی برای جنگ در اثر تبلیغات رسانه ای وسیع داخلی و خارجی، بنیاد راکفلر اقدام به تاسیس انستیتوهای تحقیقاتی در دانشگاههای مختلف کرد و مخارج پروژه‌های تجزیه و تحلیل رادیوهای موج کوتاه خارجی را بر عهده گرفت.

تحقیقات وسیع در مورد ارتباطات جمعی در آمریکا بدون اعطاهای مالی بنیاد راکفلر هرگز در آن حد قابل توسعه نبود. به همراه هارولد لاسول (Harold Lasswell) استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو که در طی جنگ جهانی اول فعالیت رسانه‌ای و تبلیغاتی بزرگی داشت روانشناسی به نام هادلی کنتریل (Hadley Cantril) نیز کار می‌کرد که به اتفاق هم دانش و اطلاعات لازم برای تنظیم برنامه‌های بنیاد راکفلر برای جهت‌دهی تشکیلات تحت کنترل بنیاد در دوران پس از جنگ را تهیه می‌کردند. کانتریل در دهه 20 هم اتاقی نلسون راکفلر در کالج دارتموث بود و در دوره پس از جنگ اطلاعات و تکنیک‌های لازم برای سنجش و مدیریت افکار عمومی توسط بنیاد راکفلر در اروپا، آمریکای لاتین و آمریکا را تهیه و تنظیم می‌کرد. او از دانشگاه هاروارد دکترای روانشناسی دریافت کرده بود و به همراه استاد خود "گوردون آلپورت" کتاب روانشناسی رادیو را در سال 1935 نوشته بود.

بنابراین امروزه رسانه های غالب خبری در آمریکا روی فرم و شکل تمرکز کرده اند و اینکه مثلا صاحبان شرکت ها را عصبانی نکنند یا سیستم را به چالش نکشند. مسائل و نظرات آزاردهنده از لحاظ سیاسی غیرصحیح قلمداد شده یا به چالش کشیدن باورهای طولانی مدت درباره آمریکا فقط در سریال ها مجاز است

در دهه‌های چهل و پنجاه، رادیو و تلوزیون از مهم‌ترین ابزارهای کنترل ذهن جمعی مردم آمریکا بوده است. بر اساس اسناد به دست آمده آشکار شده است بنیاد راکفلر سال‌های طولانی هزینه تحقیقاتی را تامین کرده است که هدف آنها دستیابی به تکنیک‌های شستشوی مغزی و القاء ترس در جوامع بوده است. برای مثال در دهه‌های چهل و پنجاه محققان دانشگاه ییل آمریکا بودجه‌های کلانی را برای تحقیق در مورد "مکانیسم‌های روانشناختی اعمال تاثیر ارتباطات" از این بنیاد دریافت کرده‌اند .در واقع تمرکز اصلی بر روی پروژه‌هایی بوده است که به دنبال یافتن پاسخی برای نکات نامفهوم چگونگی برخورد افراد با سردرگمی حاصل از ایده‌های پرکشمکشی است که به طور سرسام‌آوری به او ارائه می‌شود. نحوه تاثیر جانبداری احساسی و افکار واهی بر قضاوت و چگونگی تغییر فرایند قضاوت حین مطالعه یک موضوع از یک وضعیت به وضعیت دیگر در فرد از زمینه‌های مورد علاقه تیم روانشناسان و جامعه‌شناسان تحت مدیریت بنیاد راکفلر بود. بنابراین امروزه رسانه های غالب خبری در آمریکا روی فرم و شکل تمرکز کرده اند و اینکه مثلا صاحبان شرکت ها را عصبانی نکنند یا سیستم را به چالش نکشند. مسائل و نظرات آزاردهنده از لحاظ سیاسی غیرصحیح قلمداد شده یا به چالش کشیدن باورهای طولانی مدت درباره آمریکا فقط در سریال ها مجاز است.

فرآوری:آزده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / ایسنا / ویکیپدیا