تبیان، دستیار زندگی
دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و تفصیل آن را به فرصتی دیگر و كتابی دیگر ـ ان‌شاءالله ـ وا می‌گذاریم. مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس به شرح زیر و در چند قسمت ارائه میگردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس(1)


دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و تفصیل آن را به فرصتی دیگر و كتابی دیگر ـ ان‌شاءالله ـ وا می‌گذاریم. مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس به شرح زیر و در چند قسمت ارائه میگردد.


پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس(1)

دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و تفصیل آن را به فرصتی دیگر و كتابی دیگر ـ ان‌شاءالله ـ وا می‌گذاریم. مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس عبارتند از:

1. اعتماد به نفس و خودباوری

از بركات مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری بوده است. ما در كوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم كه باید خود را باور كنیم و با تكیه بر توانمندی‌های خود ـ به ویژه جوانان خداجو ـ كشور را اداره نماییم. تأثیر این خودباوری، بعد از جنگ در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فناوری‌های نوین دفاعی، نمود فزاینده‌ای داشت.

در جنگ و دفاع مقدس هشت ساله،‌ به این نتیجه رسیدیم كه باید بر روی پای خود بایستیم و به این خودباوری دست یافتیم كه، می‌توان سالیان سال علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها مبارزه كرد؛ همچنان كه حضرت امام(ره) فرمودند: «ما در این جنگ،‌ اُبهت دو قدرت شرق و غرب را شكستیم.»

شكستن اُبهت دو قدرت شرق و غرب، نه فقط در صحنه‌های نبرد و جنگ،‌ بلكه در تمامی صحنه‌ها به دست آمد. با خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده در مردم،‌ به پیشرفت‌ها و ابتكاراتی دست زدیم كه تحسین دوست و دشمن را برانگیخت. درتحریم اقتصادی، صبورانه با روحیه‌ی قناعت و صرفه‌جویی مقاومت كردیم و اقدام به ساخت وسایل و قطعات مختلف نموده، تا مرز خودكفایی در كالاها و محصولات اساسی پیش رفتیم و در یك جمله؛ ملت ما ثابت كرد كه، ‌اگر بخواهیم، می‌توانیم و این‌ها همه از بركات جنگ تحمیلی و تحریم‌های مختلف بود كه به قول امام(ره): «این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج كارشناسان خارجی،‌تحفه‌ای الهی بود كه ما از آن غافل بودیم»؛ و این وصیت رهبر خودباور جامعه است كه «انتظار نداشته باشید كه از خارج كسی به شما در رسیدن به هدف،‌كه ]همان[ اسلام و پیاده كردن احكام اسلام است، كمك كند. خود باید به این امر حیاتی كه آزادی و استقلال را تحقق می‌بخشد، قیام كنید.»

شكستن اُبهت دو قدرت شرق و غرب، نه فقط در صحنه‌های نبرد و جنگ،‌ بلكه در تمامی صحنه‌ها به دست آمد. با خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده در مردم،‌ به پیشرفت‌ها و ابتكاراتی دست زدیم كه تحسین دوست و دشمن را برانگیخت. درتحریم اقتصادی، صبورانه با روحیه‌ی قناعت و صرفه‌جویی مقاومت كردیم و اقدام به ساخت وسایل و قطعات مختلف نموده، تا مرز خودكفایی در كالاها و محصولات اساسی پیش رفتیم

2. شكوفایی استعداد و خلاقیت

از جمله تحولاتی كه در جنگ طولانی هشت ساله رخ داد، بروز خلاقیت‌ها،‌ نوآوری‌ها و اعمال بدیعی بود كه در ابعاد مختلف صورت گرفت. از ابتكار عمل‌های داهیانه‌ی رهبر فقید انقلاب اسلامی در مسایل و تصمیمات استراتژیكی جنگ گرفته، تا ابتكارات و نوآوری‌های نیروهای بی‌ادعا و خالص بسیجی.

در مورد حركت هوشیارانه‌ی شركت دادن نیروهای مردمی در جنگ،‌ به یاد داریم كه این امر با مخالفت لیبرال‌ها و جناح بنی‌صدر معزول روبه‌رو گردید. آن‌ها معتقد بودند كه جنگ را تنها باید به ارتش واگذار كرد، ولی حضرت امام(ره) به دلیل آگاهی عمیقی كه از اهداف بنیادی دشمن، مبنی بر براندازی نظام و انقلاب داشتند، راه چاره و رفع توطئه را در این می‌دیدند كه ملت به مثابه‌ی قیام پیروزمندانه در مقابل رژیم ستمشاهی، در جنگ نیز یكپارچه به مقابله برخیزند و این استراتژی، البته تأثیری عمیق و شگرف بر روند پیروزی‌های جبهه‌ی حق گذاشت؛ و بدین ترتیب بود كه راه بروز خلاقیت‌ها و ابتكارات از سوی نهادهای رسمی و غیر رسمی مربوط در جنگ هموار گردید. خلاقیت‌های بی‌شمار در زمینه‌ی تدارك تجهیزات جنگی و لجستیكی ـ مانند ایجاد پل‌های خیبر و اروند رود ـ نقش ویژه‌ای در پیروزی عملیات‌ها ایفا نمود.

پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس(1)

3. رشد باورهای دینی

رشد باورهای دینی در دوران دفاع مقدس بسیار چشمگیر بود. همه چیز ما در جبهه و پشت جبهه، رنگ و صبغه‌ی الهی به خود گرفته بود. میادین نبرد و سنگرهای رزمندگان، آكنده از حضور خدا و اهل بیت(علیهم السلام) بود. نیایش‌ها و شب زنده داری‌ها و توسل خالصانه‌ی رزمندگان و امت شهید پرور به ائمه‌ی معصومین(علیهم السلام) فضای كشور را به عطر ایمان و معنویت معطر كرده بود و روح عبودیت در مردم موج می‌زد؛ حتی بی‌تفاوت‌های جامعه در این فضای معنوی به خود آمده، تحول عمیق درونی در آن‌ها ایجاد شد.

خوشــا روزی كه گـرم جنگ بودیم

میـان رنگ‌ها بـــی‌‌رنگ بـودیـم

دل هركس شهــادت را طلب داشت

حدیث عشق و مستی را به لب داشت

خوشـا تنـهایــــی شب‌هـای سنگر

كـه دل بـود و تمــنا بـود و دلـبر

ادامه دارد...

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس - نویسنده: دكتر اسماعیل منصوری لاریجانی