تبیان، دستیار زندگی
نق‌نق‌های نوزادتان را سرسری نگیرید! او قصد دارد با زبان بی‌زبانی به شما بفهماند كه مشكل یا خواسته‌ای دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نق‌نق‌های او گوش دهید!


نق‌نق‌های نوزادتان را سرسری نگیرید! او قصد دارد با زبان بی‌زبانی به شما بفهماند كه مشكل یا خواسته‌ای دارد.


نوزاد

اگر شما متوجه دلیل گریه نوزادتان نمی‌شوید، بهتر است کمی هوش و حواستان را جمع کنید و گریه‌های با سر و صدای این کوچولوهای کم‌توقع را جدی بگیرید.

شاید تا امروز خبر نداشتید اما حالا که مشغول مطالعه این مطلب هستید، بهتر است بدانید که گریه بچه‌ها در واقع به نوعی زبان آن‌هاست؛ یك زبان گفتاری که شاید برای دیگران قابل فهم نباشد، اما این موجودات معصوم راه دیگری برای بیان خواسته‌هایشان پیدا نمی‌کنند.

یک زبان مشترک

تحقیقات مختلفی که روی بیش از هزار نوزاد تازه متولد شده تا سه ماهه انجام شده، نشان می‌دهد این بچه‌ها اگر چه از فرهنگ‌ها و ملل مختلف هستند، اما یک زبان مشترک دارند که چند نکته مهم در این زبان نهفته است. این چند نکته همان کلیدواژه‌هایی است که معمولاً بچه‌ها در سرتاسر دنیا برای نشان دادن مشکل یا خواسته‌شان آن‌ها را بیان می‌کنند. وقتی بچه‌ای در استرالیا گرسنه است، درست همان واژه‌ای را به کار می‌برد که نوزاد کوچک شما استفاده می‌کند! واژه‌هایی که شاید گاهی نامفهوم ادا شوند، اما کافی است کمی گوشتان با این واژه‌ها آشنا شود تا متوجه شوید نوزادتان دقیقاً به چه دلیل گریه می‌کند. شک نکنید که منظور او از این جیغ و فریادی که با گریه بر سر شما می‌کشد، اذیت و آزار شما نیست. او یک چیزی می‌خواهد یا یک مشکلی دارد!‌

نِه (Neh): گرسنمه!

او گریه را با این واژه آغاز می‌کند. مرتب پشت سر هم تکرار می‌کند و شما را کلافه می‌کند. اما این را بدانید که نِه (Neh) یعنی این که من گرسنه هستم. یکی از واکنش‌های قوی بچه‌ها در ابتدای تولد حرف «ن» است که ترکیب آن با گریه حین گرسنگی بچه‌ها به این واژه تبدیل می‌شود. وقتی این واژه را شنیدید، سریع او را سیر کنید.

هِه(Heh): ناراحتم!

وقتی این صداها همراه گریه از دهان نوزادتان درمی‌آید، او فقط می‌خواهد یک چیز به شما بگوید: «من احساس ناراحتی می‌کنم.» این نوع از صدا با صدایی که هنگام گرسنگی، بچه از خود درمی‌آورد متفاوت است چرا که در موقع ناراحتی حرف «ه» (H) ابتدایی خیلی محکم و غلیظ ادا می‌شود! وقتی چنین صداهایی را از نوزادتان می‌شنوید، باید دلیل ناراحتیشان را پیدا کنید. او یا نیاز دارد پوشکش عوض شود یا این که در حالت جدیدی قرار بگیرد مثلاً اگر به پشت خوابیده حالتش را تغییر دهید و او را روی شکم بگذارید.

شک نکنید که منظور نوزاد از این جیغ و فریادی که با گریه بر سر شما می‌کشد، اذیت و آزار شما نیست. او یک چیزی می‌خواهد یا یک مشکلی دارد!

اِیر (Eair): دلم درد می‌کند!

وقتی درد ناشی از هوا در شکم نوزاد کوچک شما می‌پیچد، او معمولاً پاهایش را به سمت سینه‌اش جمع می‌کند و صدای اِیر (Eair) را همراه گریه از خودش درمی‌آورد. در چنین شرایطی گاهی نوزاد را به شکم روی پاهایتان می‌گذارید و پشت او را آرام آرام مالش می‌دهید یا این که او را باز هم به شکم روی دستتان می‌گذارید و با دست دیگر از سر او محافظت می‌کنید و می‌گذارید پاهایش آزاد باشد و به پایین بیفتد (در همین رابطه حتماً مواظب باشید که سر بچه در شرایط امنی قرار داشته باشد).

اِووه(Owh): خوابم میاد!

نوزادتان خسته است و برای اعلام خستگی‌اش این حروف را کنار هم می‌گذارد. پایه بیان این حرف از خمیازه کشیدن می‌آید. بنابراین این واژه تلفیقی است از خمیازه و گریه. اولین اِووه، Owh که از دهان نوزادتان درمی‌آید قاعدتاً باید کشیده باشد. وقتی این صدا را می‌شنوید، بهتر است کمک کنید تا نوزاد زودتر بخوابد. البته علائم دیگری هم برای این که متوجه شوید نوزادتان خواب‌آلود است، وجود دارد. مثلاً همان خمیازه کشیدن یا مالیدن چشم‌ها.

نوزاد

نکته‌هایی که باید بدانید

- تشخیص نوع گریه نوزاد شما و صداهایی که همراه آن است، در ابتدای گریه بسیار راحت‌تر از زمانی است که گریه او شدت می‌گیرد و در نهایت به جیغ و فریاد تبدیل می‌شود! سعی کنید در همان ابتدا با دقت به صدای گریه‌اش گوش دهید و قبل از این که تشخیص آن مشکل شود، تصمیم بگیرید چه باید کرد.

- در مقابل حروف برجسته واکنش نشان دهید. منظور این است که اگر در طول گریه نوزادتان، یک حرف یا یک واژه را بیش از بقیه می‌شنوید، روی آن تمرکز کنید و توجه اصلی‌تان را به آن صدای خاص بدهید.

- اگر نمی‌توانید متوجه نوع گریه نوزادتان شوید شکل و حالت او را عوض کنید. مثلاً او را از روی زمین بردارید و روی زانوهایتان بگذارید یا بغلش کنید و به صدایش گوش بدهید.

- در بچه‌ها این امر طبیعی است که بعضی صداها و واژه‌های مخصوص به خودشان بیشتر از بقیه صداها و کلمات دیگر تکرار شود؛ پس اگر نوزاد شما خیلی به ندرت از صدای خاص یا واژه خاصی برای بیان خواسته‌اش استفاده می‌کند، نگران نشوید.


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: iran2264