تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه بسیاری از افراد بالخص برخی از جوانان امروز، به واسطه زیبندگی دنیای مادی مدرن و شیفتگی فریبنده متعاقب آن و یا حتی به خاطر برخی از سوگیری های سیاسی و اجتماعی، غرق درتفکرات مادی و غیر منطقی شده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشتی با دنیای آرامش


پس اگر در جستجوی احیاء این حس و به دنبال آشتی با سجاده عشق هستید، توصیه می کنیم این یادداشت را مطالعه نمائید و از راهبردهای  پیشنهادی در جهت حصول هدفتان بهره ببرید.

 کاهلان نماز، حتما بخوانید!

متاسفانه بسیاری از افراد بالاخص برخی از جوانان امروز، به واسطه زیبندگی دنیای مادی مدرن و شیفتگی فریبنده متعاقب آن و یا حتی به خاطر برخی از سوگیری های سیاسی و اجتماعی، غرق درتفکرات مادی و غیر منطقی شده اند که به موجب آن نیز، هر روز بیش از گذشته، از معنویت وجودی خود غافل شده و از آن دور می افتند. اما در این میان،عده ای نیز هستند که از وضعیت خود ناخرسند و لاجرم معترضند و به دنبال راهکاری می باشند تا بدان طریق بتوانند بر این حالت خود مستولی شوند و حداقل بر برخی از مراتب بندگی خود نائل آیند و زنگار وجودشان را رنگ خدایی بخشند و به آرامش برسند.

یکی از مهمترین ارکان بندگی،حس پرستش است، حسی که می تواند باب حضور و تقرب الهی باشد. فراموشی این حس و بستن سجاده مناجات و دعا، خوشبختانه خاطر برخی از فاعلان آن را مکدر ساخته و در تکاپوی وصل انداخته است.

پس اگر در جستجوی احیاء این حس و به دنبال آشتی با سجاده عشق هستید، توصیه می کنیم این یادداشت را مطالعه نمائید و از راهبردهای  پیشنهادی در جهت حصول هدفتان بهره ببرید.

ماه مبارک رمضان، می تواند سکوی پرش شما باشد

فرصت این روزها و ماه مبارک رمضان را مغتنم بشمارید و از حال و هوای روحانی شب های  آن نهایت استفاده را داشته باشید و در جهت پرورش و تقویت بعد معنوی وجودتان گام بردارید. خودتان را متعهد به انجام فریضه های این ماه کنید، در مراسم شب های ویژه این ماه شرکت کنید و روح زنگار یافته خود را جلا و پالایش دهید و با خودتان قرار بگذارید که از این پس، به گونه ای متفاوت تر از قبل، سعی در انجام واجبات بندگی خود خواهید داشت. بهتر است با خودتان یک قرارداد کتبی امضا کنید و شروطی را نیز ،با توجه به دیگر نکاتی در ادامه این مطلب بیان می شود، مشخص نمائید و آن را در مکانی که قرار دهید که بتوانید روزانه بارها به آن نگاه کنید و یاد پیمانتان بیفتید.

هدفمندانه رفتار کنید

برای ایجاد یک عادت جدید و یا تغییر یک عادت غلط چه می کنید؟

اصلا، اجازه دهید به گونه ای دیگر پرسش کنیم؛ مثلا، اگر بخواهید در آزمون ورودی دانشگاه ها ، استخدامی، آموزشی و... شرکت کنید چه می کنید؟

موکول کردن تشویق و یا تنبیه به زمان های دیگر، از شدت و تاثیر پاداش دهندگی و یا تنبیه کنندگی آن می کاهد و انجام بی موقع آن ، پیامد کار مورد نظر را عبث و بی فایده می کند

قطعا برای موفقیت سعی خواهید نمود، میزان مطالعه و دانش خود را افزایش دهید، که این خود نیز نیازمند زمان و برنامه ریزی است و قطعا با روال پیشین زندگی شما مغایرت بسیار هم خواهد داشت، اما هدف پیشرفتتان در این امر، باعث می شود دور برخی از برنامه های زندگی تان را خط قرمز بکشید و تغییر عادت دهید؛ کمتر بخوابید، مهمانی نروید،دوستانتان را کمتر ببینید، از میزان تفریحتان بکاهید و...

با این تفاسیر لاجرم شما موظفید برای ایجاد این رفتار مطلوب نیز تغییراتی را در برنامه زندگی تان ایجاد نمائید و هدفمندانه و با برنامه ریزی در جهت آن گام بردارید.

بدین صورت که، دفترچه ای را تهیه کنید و به مدت یک ماه اوقات شرعی روزانه را در سه ستون صبح،ظهر، شب یادداشت نمائید و هر روز آخر شب به آن رجوع کنید و گزارشات انجام را در آن لحاظ کنید، مثلا در ستون صبح روز شنبه بنویسید، موفق شدم یا نشدم .

بهتر است زمان خاصی از اوقات روزانه تان را برای خلوت عارفانه خود انتخاب کنید. اگر شرایط زندگی تان اجازه می دهد، زمان اوقات شرعی بهترین زمان اختصاص یافته برای این کار است.

 کاهلان نماز، حتما بخوانید!

سعی کنید نماز اول وقت را در اولویت همه کارهایتان قرار دهید و به بهانه های مختلف زمان آن را به تعویق نیندازید، چرا که گزینش این زمان، باعث می شود شما هر روز به واسطه اوقات شرعی روزانه، عبادت تان را به یاد آورید و کمتر دچار سهل انگاری و فراموشی شوید.

برای خود تشویق و تنبیه در نظر بگیرید

بهتر است از چند لحظه ای قبل تر از اذان وضو بگیرید و در سجاده  بنشینید؛ به اوضاع دورنی و روحی خودتان فکر کنید و بیندیشید که با انجام فریضه های دینی تان چه تغییری نسبت به گذشته داشته اید؟

اشتباه نکنید منظورمان کیفیت و کمیت زندگی تان نیست!

درست است که بسیاری از ما به اشتباه آموخته ایم، سجاده، یعنی صرفا طلب استمداد و بیان خواسته ها از خداوند؛ اما این بار به  این سجاده به گونه ای دیگر  بنگرید! به دنبال تغییرات مثبت روحی تان باشید که به واسطه تقرب الهی کسب نموده اید. پس از نماز و نیایش، سجده شکر به جا آورید و از این که توانسته اید روزی دیگر، دوباره موفق به انجام واجباتتان شوید، خدا را شاکر شوید . حتی می توانید یک تقویت کننده و پاداش دهنده غیر معنوی و مادی برای خود در نظر بگیرید، مثلا، به خاطر انجام به موقع و درست عبادت، خودتان را به یک کافی شاپ دعوت کنید و دسر مورد علاقه تان را بخورید.

برعکس این قضییه نیز صادق است، در صورت تنبلی، سهل انگاری و یا فراموش کاری، خودتان را تنبیه کنید. برنامه تنبیهی مشخصی را تنظیم نمائید و خودتان را موظف به انجام  کنید؛ می توانید تنبیه خود را معنوی و یا مادی قرار دهید،مثلا، قرار بگذارید اگر یکی از وعده های ادای فریضه را انجام ندادید، باید چنین رفتار کنید: هر بار خلف وعده مساوی است با دو بار انجام فریضه هر وعده ؛ و یا این که مهمانی مورد دلخواهتان را نروید.

توصیه می کنیم، در بازنگری یادداشت های دفترچه خود در آخر هر روز، سعی کنید تنبیه و تشویق هر روز را فردای آن روز انجام دهید تا از اثرات سازنده آن هم بهره مند گردید. موکول کردن تشویق و یا تنبیه به زمان های دیگر، از شدت و تاثیر پاداش دهندگی و یا تنبیه کنندگی آن می کاهد و انجام بی موقع آن ، پیامد کار مورد نظر را عبث و بی فایده می کند.

حضور در بحث و گفتمان های دینی بالخص خواندن نماز به جماعت کمک شایانی به پیشرفت شما می کند. شرکت در چنین محافلی باعث می شود شما با هم سن و سالانی آشنا شوید که همچون خود شما، در جستجوی معنویت هستند و پویا و فعال در این مسیر

علت موفقیت و یا ناکامی و شکست روزانه تان را یادداشت کنید

در دفترچه یاد شده، مکانی را هم برای توضیحات لحاظ کنید و در آن بخش بنویسید که علت موفقیت و یا عدم موفقیت تان در انجام فریضه چه بوده است. مثلا در توضیحات می نویسید:" امروز ظهر نماز نخواندم، چون حوصله نداشتم"؛ سپس با یک پیکان قرمز رنگی که روی آن نیز نوشته اید " علت " در مقابل آن مشخص می کنید که تنبلی کردم. بدین طریق به مرور زمان شما خواهید دانست که علت کوتاهی شما در این امر چیست و بی گمان متناسب با آن باید درصدد جستجوی راهکاری برای رفع آن برآئید.  نوشتن علت موفقیت نیز پیشنهاد می شود، زیرا بدین طریق نیز، شما می توانید تعریف مشخصی از رمز موفقیت خود داشته باشید و آن را تقویت کنید.

خودتان را ارزیابی کنید

علاوه بر ارزیابی روزانه، لازم است پس از اجرا یک ماهه ی آن،گزارش های موفقیت و عدم موفقیت در انجام هدف تان را، مجددا بازنگری کنید و علت قصور و کوتاهی خود را بیابید و در جهت اصلاح آن حرکت کنید. شاید لازم باشد بارها برنامه ماهانه خود را از سر گیرید و دوباره از اول خط شروع کنید. شناخت علت قصور، صبر و ممارست رموز دستیابی شما به  موفقیت است، پس آنها را جدی بگیرید.

 کاهلان نماز، حتما بخوانید!

دو کار ساده اما کارساز

همگام با اجرای مراحل فوق، بهتر است به هدف انتخابی(نماز خواندن ) خود بال و پر دهید و  به آن صرفا به عنوان رفتار بندگی که فراموش شده بود، نگاه نکنید. در جستجوی علل پرستش، این نیاز فطری بشری باشید و جوانب متعدد آن را بکاوید. دو راهکار ذیل، ره گشای اولیه  و شاید باب ورود به دنیای معنوی و عارفانه ای است که هر کس به گونه ای آن را در خود می کاود و در طلب وصل آن است.

شرکت در محافل دینی مفید است

حضور در بحث و گفتمان های دینی بالخص خواندن نماز به جماعت کمک شایانی به پیشرفت شما می کند. شرکت در چنین محافلی باعث می شود شما با هم سن و سالانی آشنا شوید که همچون خود شما، در جستجوی معنویت هستند و پویا و فعال در این مسیر؛  لذا همرنگی با آنان و هدف گزینی مشترک، انگیزه ای است که از یک سو،  منجر به استواری و عزم راسخ شما شده و از سوی دیگر مسبب تلاش بیشترتان برای کسب موفقیت محسوب می شود.

مطالعه کنید

خوشبختانه کتاب هایی به وفور در بازار یافت می شوند که در زمینه اثرات نماز  بر روح و روان و زندگی بشر بحث می کنند. خواندن چنین کتاب هایی، باعث روشن تر شدن مسیر هدف تان و  پیامد نهایی آن می شود و شما را ترغیب می کند تا با نگاهی متفاوت و متفکرانه با این مقوله بنگرید و خارج از یک رفتار انتقال یافته از پیشینیان و یا خود خواسته ، که حتی با گذشت زمان ممکن است برای بسیاری از ما ، غباری از عادت به خود بگیرد، به آن التفات و توجه کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان