تبیان، دستیار زندگی
وقتی خانم بارداری متوجه می شود که دارای سرطان سینه است، باید نگرانی خود را کنترل کند تا اثر بدی بر روی بیماری اش و همچنین سلامت جنین...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان سرطان سینه در طی بارداری


وقتی خانم بارداری متوجه می شود که دارای سرطان سینه است، باید نگرانی خود را کنترل کند تا اثر بدی بر روی بیماری اش و همچنین سلامت جنین داخل رحمش بر جای نگذارد.


بارداری

به محض تشخیص سرطان سینه در خانم باردار، باید درمان‌های مربوطه برای او آغاز شود. انتخاب نوع درمان بستگی به مرحله پیشرفت سرطان و ماه بارداری دارد.

حال روش های مختلف درمان سرطان سینه در زنان و تاثیرات هر یک از آنها را بر مادر باردار و سلامت جنین بررسی می کنیم.

روش های درمان سرطان سینه

1- عمل جراحی

جراحی معمولا اولین روش درمان سرطان سینه در مادر باردار می باشد. اشکال مختلف عمل جراحی برای این کار عبارتند از :

- ماستکتومی (mastectomy) کامل : در این عمل جراحی، تمام سینه مبتلا به سرطان به همراه برخی غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود.

- ماستکتومی جزئی : در این عمل جراحی، بخشی از بافت سینه مبتلا به سرطان به همراه قسمتی از بافت سالم اطراف آن و برخی غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود.

- لامپکتومی (lumpectomy) که طی آن تومور سرطانی، به همراه قسمتی از بافت سالم اطراف آن و برخی غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود.

* تذکر:

این اعمال جراحی، خطرات کمی برای جنین دارند، اما به ماه بارداری (سن جنین) بستگی زیادی دارد. در برخی ماه های بارداری، بیهوشی مادر برای انجام عمل جراحی، برای جنین بسیار خطرناک است.

در این دوران خاص از بارداری، پزشکان متخصص باید بر اساس رشد تومور و میزان آسیب آن به مادر و همچنین در نظر گرفتن اثرات عمل جراحی بر روی جنین، تصمیم درستی اتخاذ کنند.

2- پرتو درمانی

زنانی که تحت عمل لامپکتومی قرار می گیرند، نسبت به کسانی که عمل ماستکتومی را انجام می دهند نیاز بیشتری به روش پرتودرمانی دارند تا از عود مجدد سرطان جلوگیری شود.

زنان باردار باید هنگام پرتو درمانی مراقب باشند که دوزهای بالایی از اشعه را دریافت نکنند که برای جنین بسیار خطرناک می باشد و حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.

مادران بارداری که مبتلا به سرطان سینه هستند، هرگز نباید روش پرتودرمانی را انجام دهند و حتی المقدور آن را به بعد از زایمان موکول کنند

3- شیمی درمانی

یک روش درمانی برای توقف سرطان، شیمی درمانی می باشد که با مصرف یک سری داروهای خاص باعث توقف سرطان و یا کشتن سلول های سرطانی می شود.

معمولا شیمی‌درمانی برای آن دسته از زنانی که در مراحل اولیه پس از عمل جراحی سرطان سینه هستند، انجام می گیرد.

هرگز در سه ماهه اول بارداری، شیمی درمانی برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا سه ماهه نخست بارداری حساس‌ترین زمان بارداری است و جنین بسیار آسیب‌پذیر می باشد. در سه ماهه اول، بسیاری از اندام های جنین در حال شکل گیری می باشند و خطر سقط جنین بسیار بالاست.

آسیب ناشی از شیمی درمانی در سه ماهه دوم و سوم هنوز مشخص نیست، اما می تواند منجر به زایمان زودرس به همراه تولد نوزاد کم وزن شود.

4- هورمون درمانی

استفاده از روش هورمون درمانی در سرطان سینه، معمولا پس از عمل جراحی و یا در مراحل پیشرفته سرطان انجام می گیرد.

اگر چه تحقیقات جامع و کاملی در خصوص استفاده از این روش در زنان باردار انجام نگرفته است، اما طبق اطلاعات مرکز تحقیقات سرطان، مادرانی که از این روش در طول بارداری استفاده کرده اند، نوزادان سالمی به دنیا آورده اند. البته در برخی موارد هم نقص های صورت و جمجمه در هنگام تولد در برخی نوزادان مشاهده شده است.

لذا تا انجام تحقیقات بیشتر، به زنان باردار توصیه می شود از روش هورمون درمانی استفاده نکنند.

* تذکر:

بسته به شانس زنده ماندن مادر و میزان پیشرفت سرطان، معمولا به زنان باردار توصیه می شود که بعد از زایمان تحت درمان سرطان سینه قرار بگیرند تا فرزندشان سالم به دنیا بیاید.

البته اگر سرطان خیلی زود پیشرفت کند و بخواهد زندگی مادر را تهدید کند، پزشک تصمیم دیگری خواهد گرفت.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

خانم های ایرانی مراقب باشند

سرطان پستان در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

راه های درمان سرطان پستان در زنان

مقابله با سرطان سینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.