تبیان، دستیار زندگی
زندگی زناشویی را می توان به شهری با هزار دروازه تعبیر کرد که هر یک از ورودیهای این شهر، کلید مختص به خود دارد و بدون آن کلید نیز، گذر به این شهر غیر ممکن و محال است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاه کلید ایمان در زندگی مشترک


زندگی زناشویی را می توان به شهری با هزار دروازه تعبیر کرد که هر یک از ورودیهای این شهر، کلید مختص به خود دارد و بدون آن کلید نیز، گذر به این شهر غیر ممکن و محال است. اما شاه کلیدی وجود دارد که می تواند باب هر یک از این مداخل را بدون فوت وقت باز نماید و شما را به داخل شهر رهنمون سازد؛ و این شاه کلید رویایی چیزی نیست جز ایمان هر یک از زوجین.

ایمان توخالی در زندگی مشترک

ایمان همان معیار آشنای هر خانواده ایرانی به هنگام وصلت است، مولفه ای که هر یک از ما سعی می کنیم ، زمانی که به خواستگاری دختری می رویم و یا برای دخترمان خواستگار می آید، مد نظر داشته باشیم.

آیا واقعا ایمان را ملاک انتخاب قرار می دهیم؟!

آیا مولفه های ایمان حقیقی را می شناسیم؟!

ایمان چه نقشی در تداوم زندگی مشترک دارد؟

اصلا، منظور ما از ایمان چیست؟

و.... هزاران سوال دیگر!

ایمان گستره ای وسیع را در بر می گیرد و انجام فرایض دینی و واجبات تنها بخشی از وجوه اصلی آن است، آنچه که شاید مهمتر از انجام واجبات، به نظر می آید و بی گمان هدف آفریننده نیز همین بوده است، التفات به اثرات متعاقب و سازنده ، اجرای برخی از فرامین است، و این مهمی است مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.

متاسفانه یدک کشیدن اعتبار مسلمانی و مومن بودن، تنها تضمین ما برای سلامت اخلاقی و دینی یک فرد در راستای مسیر زندگی فردی و مشترک است. به ضمانت همین معیار، انتخاب می کنیم و راهی خانه بخت می شویم، اما چند صباحی نگذشته، با تعریف دیگری از ایمان همسرمان و یا خودمان مواجه می شویم. ایمانی که خالی از عمل است و در حد شعار باقی مانده است.

همگی اذعان به این مهم داریم که بیان صرف ایمان و دینداری ره گشای مسائل نیست، بلکه عالم به عمل بودن، به یقین گواه بر ایمان راستین است. چه بسا بسیار دیده و شنیده ایم که بسیاری از زنان و مردان تنها تظاهر به ایمان دارند و باطنا هیچ یک از عملکردهایشان نشان از ایمان ظاهری هم ندارد. این همان چیزی است که متاسفانه در جامعه امروز ما بسیار رواج یافته و هر یک از ما هم بسیار شاهد آنیم.

**مگر آن که ازدواج می کنیم تا با مکمل و نیمه گمشده خود به آرامش برسیم!؛ اما چه می شود که تلاطم و دل نگرانی جای خود را با آرامش تعویض می کند و حلاوت این رابطه زیبای پیوند دهنده را به تلخی تبدیل می کند. چرا همسرمان آرامش دهنده ما نمی شود؟

خودخواهی، تکبر، فخر فروشی، تعصبات بی جا، بد گمانی، دروغگویی، و سایر رفتارهای ناپسند و غیر اخلاقی و انسانی که همچون طوفانی بر سر یک زندگی مشترک فرود می آیند و  منجر به سلب اعتماد و آرامش می شوند، قطعا نمی توانند از نشانه های یک فرد با ایمان باشند.

بددهنی و دشنام از دایره رفتار فرد مومن به دور است، چگونه می توان زن و مردی را باایمان تصور کرد که در مشاجرات و اختلافات زندگی، چشم ها را می بندند و هر چه به زبان می آید را می گویند!!

** اندک نیستند افرادی که با توسل با هزاران ترفند و حیله، نظر فرد دلخواه را جلب نموده و ازدواج می کنند و از همه بدتر آن که، روال بد رفتاری خود را بعد از ازدواج نیز ترک نمی کنند و بر اشتباه خود نه تنها اصرار می ورزند بلکه به هیچ وجه من الوجوه حاضر به پذیرش خسران و خسارت وارده بر دیگری نیز نمی شوند و ...

قطعا این خصیصه هم، توفیر دوصد چندان با ایمان واقعی دارد، بی گمان، یک فرد مومن، خداترس است و حاضر نیست کوچکترین آسیبی به دیگری برساند ولو این که خود متضرر شود و آسیب ببیند.

** خویشتن داری و مبارزه با امیال و خواسته های نفسانی، رمز پرهیزکاری و تقوایی است.

چگونه ممکن است یک زن یا مرد متاهل مومن و یا حتی مجرد مومن، بتواند نگاه هوس آلودی به جنس مخالف خود داشته باشد، نگاهی هایی که می شود پیامدهای شوم آن را در سطور حوادث بسیاری از روزنامه ها خواند. در بهترین وجه می شنویم  زنی / مردی به همسر خود خیانت کرد! و در بدترین وجه آن می خوانیم که زنی با مردی دیگر هم پیمان شد و شوهرش را کشت!  و یا مردی با وجود همسر، با دختران و یا زنانی روابط نا مشروع برقرار کرد! و...

اگر ازدواج کرده اید و خلاء ایمان حقیقی را در زندگی تان احساس می کنید، سعی کنید با توافق همسرتان به گفتگو بنشینید و چگونگی ایمان خود و همسرتان را با توجه به موارد مطرح شده، بسنجید تا نقصان های عملی ایمانی و اخلاقی تان را بیابید و با مساعدت یکدیگر،هر یک در جهت رفع آن گام بردارید

** تعهد و وظیفه شناسی از نشانه های فرد با ایمان است و فقدان این دو مولفه در یک فرد، چیزی جز ضعف این معیار نیست. دقت کرده اید که برخی از زنان و مردان ما، حس مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی درقبال همسر و خانواده ندارند و جالب آن که نه تنها  تخلف از آن را بر خود واجب می دانند بلکه آن را رمز موفقیت خود در تساط بر همسر معرفی می کنند. به تعبیری این رفتار یک نوع خیانت است.

خیانت در حس وظیفه شناسی، همچون خیانت جنسی و عاطفی است و حتی شاید جرمی سنگین تر از آن نیز داشته باشد چرا که با اهانتی پنهان به شعور و شخصیت همسر شروع می شود و به طرز خاموشی وی را تحت لوای عواطف مثبت دورغین هضم می کند و با چهره ای نمادین خوشایندی تظاهر می یابد. جایی نخوانده و نشنیده ام که فرد با ایمان، بتواند رفتاری این چنین داشته باشد و بر آن نیز مباهات کند!

** بد دهنی و دشنام از دایره رفتار فرد مومن به دور است، چگونه می توان زن و مردی را باایمان تصور کرد که در مشاجرات و اختلافات زندگی، چشم ها را می بندند و هر چه به زبان می آید را می گویند!!

در این یادداشت مجال بسیار نیست و ما  تنها به مهمترین آنها اشاره کردیم، اگر بنشینید و تفکر کنید، با مثالهای بی شماری مواجه خواهید شد که به طور قطع ، معنای واقعی ایمان فردی و پیامد متعاقب آن بر زندگی مشترک را از نظر شما هم زیر سوال خواهد برد!!

با توجه به آنچه گفته شد، می توان اظهار نمود فرد با ایمان و با تقوا،لازم است واجد شرایط و خصوصیاتی مبرهن و آشکاری باشد که بتوان اثرات مثبت آنها در تمامی ابعاد اداره یک زندگی مشترک موفق، مشاهده نمود.

ایمان توخالی در زندگی مشترک

اخص ترین آن خصوصیات عبارتند از:

* همسران با ایمان آرامش دهنده اند

* همسران با ایمان خدا ترس هستند

* همسران با ایمان صداقت دارند

* همسران با ایمان پرهیزکار و خویشتن دارهستند

* همسران با ایمان وظیفه شناس و متعهد هستند

* همسران با ایمان احترام گذارند

اگر درصدد ازدواج هستید، توصیه می کنیم به 6 ویژگی افراد باایمان توجه کنید و آنها را معیار محک تان برای ایمان فرد در ازدواج و زندگی مشترک قرار دهید، اما اگر ازدواج کرده اید و خلاء ایمان حقیقی را در زندگی تان احساس می کنید، سعی کنید با توافق همسرتان به گفتگو بنشینید و چگونگی ایمان خود و همسرتان را با توجه به موارد مطرح شده، بسنجید تا نقصان های عملی ایمانی و اخلاقی تان را بیابید و با مساعدت یکدیگر،هر یک در جهت رفع آن گام بردارید.

عملی کردن  6 خصیصه فوق به شما این امکان را می دهد که عالم بی عمل نباشید و  به دیگر سخن این که، ظاهر و باطن ایمانتان یکی شود. لذا، بهتر است بدانید با این کار،  قطعا موفقیت زندگی مشترک تان را  با سلاح ایمان تضمین کرده اید! فقط هرگز شک نکنید!

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.