تبیان، دستیار زندگی
برای عملیات اکتشاف در دریای خزر حدود 300 میلیارد تومان هزینه شد که پیش بینی می شود، 50 میلیارد دلار آن عایدی حاصل از کشف هیدروکربور در این منطقه باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش ذخایر نفتی خزر چقدر است؟


برای عملیات اکتشاف در دریای خزر حدود 300 میلیارد تومان هزینه شد که پیش بینی می شود، 50 میلیارد دلار آن عایدی حاصل از کشف هیدروکربور در این منطقه باشد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مورد کشف میدان سردار جنگل در آب های دریای خزر گفت: ارزش ذخایر نفت خام کشف شده در خزر بیش از 50 میلیارد دلار است.

ذخایر نفتی خزر

'احمد قلعه بانی' روز دوشنبه در مراسم شکرانه کشف نفت در دریای خزر اظهار کرد: کشف نفت در دریای خزر آنهایی را که قصد تحمیل تحریم های بیشتر در صنعت نفت کشورمان را داشتند، ناکارآمد و بهت زده کرد.

به گفته وی، برای عملیات اکتشاف در دریای خزر حدود 300 میلیارد تومان هزینه شد که پیش بینی می شود، 50 میلیارد دلار آن عایدی حاصل از کشف هیدروکربور در این منطقه باشد.

قلعه بانی در خصوص تحریم فروش بنزین و فرآورده های نفتی تصریح کرد: دو سال پیش برخی کشورها فکر می کردند با جلوگیری از فروش بنزین و فرآورده های نفتی می توانند به مردم ایران فشار بیاورند، در حالی که با کمک به مجموعه صنعت نفت این تهدید تبدیل به فرصت شد و موفق شدیم واردات 20 میلیون لیتر بنزین را به کمترین حد برسانیم و در تولید آن خودکفا شویم.

با تکمیل بخشی از مطالعات اکتشافی در میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف ذخایر عظیم نفت خام در این منطقه شد

وی به سرمایه گذاری در بخش بالادست صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: سال گذشته 22.5 میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادست نفت جذب شد که نسبت به سال پیش از آن (16.5 میلیارد دلار) رشد قابل توجهی داشته، در حالی که استفاده از برخی منابع مانند بیع متقابل نسبت به گذشته کمتر شده است.

یادآور می شود؛ با تکمیل بخشی از مطالعات اکتشافی در میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف ذخایر عظیم نفت خام در این منطقه شد.

همچنین میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

کشف نفت در دریای خزر آنهایی را که قصد تحمیل تحریم های بیشتر در صنعت نفت کشورمان را داشتند، ناکارآمد و بهت زده کرد

شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.

در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک 6 اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است، اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع:خبرگزاری فردا