تبیان، دستیار زندگی
فرقی نمی کند؛ که در چه خانواده ای پرورش یافته باشید؛ مذهبی یا غیر مذهبی! سالمند و میانسال باشید یا جوان و نوجوان! در جنسیت هم که جای بحث نیست!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خودتان غفلت نکنید


اگر شما هم تا کنون از  مهربان خالقتان، روی گردان بوده اید و بنده ای فراموش کار و سهل انگار، بهتر است از خواب خرگوشی بیدار شوید و سعی کنید نجوای الهی درونتان را بشنوید و بی تفاوت از آن گذر نکنید.

اگر خواهان تعالی روحتان هستید!

فرقی نمی کند؛ که در چه خانواده ای  پرورش یافته باشید؛ مذهبی یا غیر مذهبی! سالمند و میانسال باشید یا جوان و نوجوان! در جنسیت هم که جای بحث نیست!

تنها معیاری که شما را از دیگر افراد متمایز می کند، وضعیت کنونی احوالاتتان است؛ روزگار عجیبی را می گذرانید، چیزی را در درونتان جستجو می کنید که گمان می برید گمشده ای دست نیافتی است، اما حسی دیگر در درونتان نیز غوغا می کند و نقش دیگری بر دلتان می نوازد، نمی دانید که چرا و به چه دلیل، بسیار طالب آن نایافتنی هستید! بر انگیخته می شوید  تا به هر طریق ممکن، آن حس عجیب را بیابید و لمسش کنید!

وقتی با خود می اندیشید که آن گمشده چیست و کیست؛ بیشتر از قبل حیرت می کنید! ندایی شما را می خواند که برایتان هم آشنایی دیرینه ای دارد و هم غریبه ای ناآشنا است!

وقتی تفحص و کنکاش می کنید،با  قدرتی نافذ و ماورایی مواجه می شوید که تنها نام آن را شنیده اید!  الله ؛ پروردگار عالمیان!!!

حسی عجیبی را تجربه می کنید که نمی توانید به هیچ وجه ممکن آن را نادیده بگیرید، دوست دارید بر این ریسمان محکم چنگ بزنید و هرگز رهایش نکنید!

اما شرمنده اید و باور ندارید که خدایتان شما را اجابت کرده باشد و سراغتان را گرفته باشد!

با خود می گوئید:

سالهای سال است که از او دور افتاده اید و از گذر او برای چند لحظه ای هم شده، حتی عبور هم نکرده اید! پس چگونه ممکن است و... هزاران سوال بی جواب دیگر.

اندکی تامل کنید

اندیشه های آزار دهنده را رها کنید و به حس عجیب تان بچسبید...

پروردگارتان، آغوشش را باز نموده و خواهان آن است که شمای غافل را در یابد!

پس جای هیچ بحث و تردید نیست!!!

اگر شما هم تا کنون از مهربان خالقتان، روی گردان بوده اید و بنده ای فراموش کار و سهل انگار، بهتر است از خواب خرگوشی بیدار شوید و سعی کنید نجوای الهی درونتان را بشنوید و بی تفاوت از آن گذر نکنید.

توصیه می کنیم، هرگاه چنین احساسی را پیدا کردید، بی تفاوت نباشید، سعی کنید به هر طریق ممکن، با روح معنوی وجودتان ارتباط برقرار کنید و راه دوباره احیا شدن آن را بیابید. در گام های نخستین، حتی به گفتن ذکرهای کوتاهی چون صلوات اکتفا نمائید و احساس خوش پس از آن را ارج دهید

بدانید هرگز دیر نیست و بنابر فرمایش آن مهربان؛ او همیشه ما را  چشم در راه است!!!

پس

نشانه ها را جدی بگیرید

شاید هان ای دل غافل، اولین گام شما باشد

هر فردی به اقتضای شرایط و موقعیت زندگی خود، روزی بارقه های اصیل خداپرستی در درونش جرقه می زند و بر اساس پیشینه دینداری  خود دچار دگرکونی می شود؛ قطعا کسانی که سهل انگاری کرده اند به گونه ای متفاوت تر از دیگرانی که از قبل مومن بوده اند، دچار تحول می شوند و شاید همین ترقی معنوی - اخلاقی و نگرشی یکباره، آنان را به گونه ای در نظر خود و یا حتی دیگران متفاوت جلوه  دهد و تحت لوای تعابیری چون  نظر کرده الهی قرار دهد که به موجب آن ، آتش عشق به  معبود در فرد شعله ورتر می شود و او را به تفکر وا می دارد که هان ای دل غافل، با خود چه کرده ای؟

اگر چنین تجربه ای داشته اید و یا با آن مواجه شدید، هرگز تعلل نکنید و فرصت به دست آمده را هدیه الهی و نوید هدایت خود قلمداد نمائید و  نهایت استفاده را ببرید.

این قدرت اندیشه کنجکاوانه  خود را پرورش دهید و ابعاد متفاوت آن را از جهات متعددی بکاوید و در جهت تقویت آن تلاش کنید، چرا که روان شناسان معتقدند بزرگترین تغییرات بشری، پس از "تجربه ی آهان" به وجود می آید و تاثیرات شگرفی در دگرگونی شخصیت فرد دارد.

اگر خواهان تعالی روحتان هستید!

منکر فطرت خداجویی تان نشوید

شاید به کرات، برایتان اتفاق افتاده باشد که پس از تجربه یک واقعه ی ناخوشایند، احساس تهی و ناچیز بودن کرده باشید، در آن لحظه است که خود را نیازمند اتصال به یک نیروی ماورایی و لا یتناهی می یابید، نیرویی که نمی دانید چرا به یک باره در وجودتان هویدا می شود و شما را به سمت خود می خواند و به گونه ای باور نکردنی  آرامش تان را تضمین می کند؛ باید بگوئیم  این نیرو، همان قدرت وجود الهی کتمان شده در وجودتان است  که به هنگام استیصال و درماندگی در درونتان غوغا می کند و این نوید را به شما می دهد که می توانید با اتکا و اعتماد به او از پس مصائب زندگی تان برآئید. لذا توصیه می کنیم، هرگاه چنین احساسی را پیدا کردید، بی تفاوت نباشید، سعی کنید به هر طریق ممکن، با روح معنوی وجودتان ارتباط برقرار کنید و راه دوباره احیا شدن آن را بیابید. در گام های نخستین، حتی به گفتن ذکرهای کوتاهی چون صلوات  اکتفا نمائید و احساس خوش پس از آن را ارج دهید.

اگر می خواهید تغییر کنید و در جهت  تعالی  روح خود گام بردارید

به باور "خواستن، توانستن است" معتقد شوید

احساس ناراحتی و دلخوری از عملکرد و کردار خویش، یکی از مهمترین ارکان تغییر رفتار است  و انگیزه لازم را برای تحول در فرد رقم می زند. پس به این حالت خود بی التفات نباشد و آن را مرحله ای از تغیّر خود قلمداد کنید و در صدد رفع آن در جهت مطلوب برآئید. امروز و فردا نکنید ، با خود رو راست باشید و تنبلی و ادله های واهی و پوچی چون ، "خداوند مرا نمی بخشد، من نمی توانم جبران مکافات کنم، من بنده خوبی نیستم، و..."  را کنار بگذارید. ناامیدی را کنار بگذارید و به رحمت بی شمار خدا امیدوار باشید و با خود قرار بگذارید  و خودتان را به عهدتان پایبند سازید که می خواهید بنده ی  مومن، پرهیزکار، باتقوا وصالح شوید. باور این ضرب المثل قدیمی"خواستن، توانستن است" کمک شایانی  به شما  می کند.

در تصمیم تان راسخ باشید

ممکن است هراز چند گاهی  به دلایل متعددی در مسیر تغییرتان دچار تزلزل شوید و  روال گذشته ی  را پیاده کنید و در برخی از امور دینی و مذهبی خود قصور و کوتاهی نمائید. به شما هشدار می دهیم  بسیار احتیاط کنید و مواظب چنین وقایعی باشید و آگاهانه در فراز و نشیب های این راه گام بردارید، هر چند این نکته را هم باید بپذیرید که این حالت رفت و برگشت شما به دو وضعیت حال و گذشته طبیعی است و بخشی از روند تغییر است. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید، نگران نشوید و دوباره تصمیم جدیدتان را مرور کنید و با دانش به این که ترک عادت، یک شبه غیر ممکن است، مجددا در مسیر تحول تان گام بردارید.

عجله ای برای پیشرفت سریعتر نداشته باشید، با تعمق و اندیشه ی بسیار پیش روید و سعی کنید یافته های دینی خود را درونی کنید و مولفه های آموخته شده خود را در زندگی تان به کار گیرید، به دیگر سخن، عالم بی عمل نباشید

اطلاعات و شناخت دینی خود را افزایش دهید

مطالعه، حضور در محافل دینی،  بحث با عالمان دینی و کنکاش در گزاره های  شنیداری و دیداری  می تواند در روشن تر شدن مسیر تصمیم تان شما را یاری نماید و باعث شود هر آموزه دینی را با آگاهی بپذیرید و  با تعمق بسیار در وجوه اجرایی آن، در ابعاد متفاوت زندگی خود  به کار گیرید.

ایده آل گرایی نکنید

اهداف و مراتب دینی خود را درجه بندی کنید. بهتر است اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعیین نمائید و دستیابی به هر رتبه ی دینی را مختص به برهه ای از زمان تعریف کنید. هیچ وقت خودتان را بسیار دست بالا نگیرید و انتظار صعود یک باره نداشته باشید چرا که چنین صعودی، نزولی به یک باره را به دنبال خواهد داشت. عجله ای برای پیشرفت سریعتر نداشته باشید، با تعمق و اندیشه ی بسیار پیش روید و سعی کنید یافته های دینی خود را درونی کنید و مولفه های آموخته شده خود را در زندگی تان به کار گیرید، به دیگر سخن، عالم بی عمل نباشید. پیشنهاد می کنیم در تحقق این نکته اخیر، ایده آل نگری کنید و حوصله بسیار به خرج دهید.

اگر خواهان تعالی روحتان هستید!

با افکار منفی خود مقابله کنید

از هجوم افکار منفی و بازدازنده مفری نیست. همان طور که پیشتر عنوان شد تغییر و ترک عادت، عملی صعب است و انرژی و طاقت بسیاری را می طلبد، از سوی دیگر، در این میان ممکن است افکار منفی نیز برذهن شما چیره گردند و مانعی جدی در حرکت سازنده تان شوند. افکار منفی چون،" تو نمی توانی، یک عمر غافل  بودی و حالا می خواهی عابد و زاهد شوی، خداوند تو را نمی بخشد، گناهان تو بسیار است و..." بسیار مخرب و ویرانگر است و نه تنها می توانند توان شما را سلب کنند بلکه نا امید و سرگردانتان سازند. لذا توصیه می کنیم با کمک یک روان شناس و استفاده از تکنیک های تخصصی با این افکار مبارزه کنید وبا نگرشی متفاوت به این افکار بنگرید و اصلاح شان نمائید. 

صبر را سر لوحه هدف تان قرار دهید

مصائب و دشواری های مسیر تغییر نگرش، بسیار و اجتناب ناپذیر است، حتی گاها موجبات کندی و سستی فرد را در ادامه راه فراهم می آورد و عنان صبر فرد را می گسلد. شما را به شکیبایی و صبوری بسیار دعوت می کنیم و می خواهیم با انجام تصورات و تجسم های ذهنی مثبت، بر اضطراب و بیقراری خود تسلط یابید و به شوق رسیدن به نقطه عطف  آرامش اصلی ، امیدواری  خود را مضاعف کنید و دست از ممارست و تمرین بر ندارید.

توکل فراموشتان نشود

تنها یاری رسان شما خداست و تنها اوست که از تلاطم های روحی  شما مطلع است و می داند در درون شما چه غوغایی است. پس از او استمداد بطلبید و بخواهید در این مسیر همراهتان باشد  و کمک تان کند. 

و در پایان  این که

بدانید شجاعت و جسارت عمل شما ستودنی است، پس هرگز از رحمت الهی ناامید نشوید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان