تبیان، دستیار زندگی
عوامل جسمی و فکری مختلف در تمرکز موثرند. سلامت جسمی ،ایجاد عادات سالم و معین در تقویت توان تمرکز ،نحوه اختصاص ساعت کار و استراحت بین کارها و غیره از آن جمله است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای تمرکز بهتر

راهنمای تمرکز بهتر

بزرگسالان بسیاری از جوامع برای ترقی ، بعد از سالها ترک تحصیل ، برای دریافت دیپلم دبیرستان یا سایر مدارک در کلاسهای گوناگون نام نویسی میکنند.به نظر بسیاری از آنها یادگیری آسانتر از دوره ی جوانی و به نظر برخی از آنان یادگیری دشوارتر است .اگر بگوییم ریشه اختلاف در قدرت یادگیری دو گروه یاد شده ، هوش ذاتی یا میزان انگیزه ی آنهاست ، یک ساده انگاری است . انگیزه عملا در هر دو گروه قوی است و به نظر می رسد که اختلاف در توانایی تمرکز آنها است .معمولا آنهایی که در این مورد دچار مشکل هستند می گویند که هرگز قادر به تمرکز نبوده اند و بسیاری از آنان می پذیرند که علت آن کمی تحصیلات ایشان است.روشن است که دانش بدون تمرکز آموختنی نیست با وجود این میلیونها نفر از مردم کم و بیش اعتراف می کنند دارای این پیش شرط یادگیری نیستند.

عبارت "به نظر نمی رسد بتوانم حواسم را متمرکز کنم "یا هیچ گاه نتوانستم حواسم را جمع کنم " به قدری رایج و معمول است که احتیاجی به تفسیر ندارد . در واقع منظور بسیاری از آنان از این استدلال نوعی جلوه و نمایش است . استنباط کسانی که می گویند نمی توانند تمرکز داشته باشند این است که یک وضعیت ومادرزادی خارج از کنترل دارند.

همه ی افراد باهوش بهنجار که بیشتر ما از این دسته هستیم می توانند روش تمرکز را یاد بگیرند . خواست یادگیری تمرکز باید با کنجکاوی ذهنی شدید همراه باشد.اگر شما از کودکی به کنجکاوی درباره ی همه چیز در اطراف خود ترغیب شده باشید ، در یادگیری تمرکز حواس ، زحمتی نخواهید داشت و تقریبا آن را مثل تنفس خودکار و آسان خواهید آموخت . اگر دارای این نوع کنجکاوی نیستید باید آن را پرورش دهید زیرا پیش شرط یادگیری و تمرکز کنجکاوی است. مهمترین واقعیتی که باید به خودتان ثابت کنید این است که واقعا توانایی تمرکز را دارید ولی آن را بالفعل نکرده اید و کافی است که استعداد خود را به کانالهای فکری بیشتری انتقال دهید.وقتی که درجه ی علاقه به موضوعی زیاد است ، تمرکز خودکار است . پس به نظر می رسد که مشکل مهم افزایش علاقه به چیزی است که شخص باید یاد بگیرد اما تمایلی به تلاش ندارد .

عوامل جسمی و فکری مختلف در تمرکز موثرند. سلامت جسمی ،ایجاد عادات سالم و معین در تقویت توان تمرکز ،نحوه اختصاص ساعت کار و استراحت بین کارها و غیره از آن جمله است.

خوب است به یاد داشته باشیم که فراموشکاری ، یک بخش عادی زندگی جاریست . به خاطر داشتن مشروح هر جریان در زندگی مان امری لازم یا دلخواه نیست . برای مثال طبیعت برای فراموش کردن وقایع ناخوشآیند به ما کمک می کند و ما درباره ی روزهای خوش گذشته فکر می کنیم ، گویی که چیزی جز چیزهای خوش اتفاق نیفتاده است.

گرچه چیزهای زیادی در ذهن هوشیار (( فراموش شده )) ، هیچ چیز در ضمیر نیمه هوشیار محو نشده است . هر تجربه زندگی ما در ضمیر نیمه هوشیار بایگانی شده و اغلب آنان میتوانند از راه استفاده از اصول معین روانشناختی بازخوانده شود . در یادگیری تمرکز لازم است به عوض یادآوری یک تلاش نا موفق و ناخوشآیند در آغاز کار ، تلاشهای موفق یادگیری را به یاد بیاورید .

مهمترین اصل در تمرکز و سایر امور زندگی چگونگی برخورد شخص با خودش است . اگر کسی خود را بی ارزش بداند یا از خود ارزیابی پایینی داشته باشد که نمی تواند تمرکز کند ، این تفکرات در ضمیر ناخودآگاه او ثبت میشوند و همانگونه بازتاب می یابند .

از لحاظ معنایی لازم است اشاره شود که توجه و تمرکز در واقع یکی نیستند . اگر زمانی که این کتاب را می خوانید از صداها و افکار مزاحم اطراف خود آگاهید ، توجهتان اساسا روی موضوع است در حالی که قدرت تمرکز با توانایی شخص برای بازداشتن آشفتگی و تمرکز روی مسائل اندازه گیری می شود.پر واضح است هرچه بیشتر بتوانید فکرتان را روی موضوع ثابت کنید کمتر متوجه انحراف می شوید . اما خوب است به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که در تمرکز ماهر شوید هرگز قادر به حذف کامل افکار مزاحم نخواهید بود . زیرا این طبیعت ذهن است که فکر کند . منظور نزدیکی هر چه بیشتر به تمرکز است . اگر فکر می کنید که تمرکز به معنی تسلط بر همه ی افکار مزاحم است شکست خواهید خورد . تمرکز کامل تنها شاید یک یا چند ثانیه کوتاه طول بکشد.

مهمترین اصل در تمرکز و سایر امور زندگی چگونگی برخورد شخص با خودش است . اگر کسی خود را بی ارزش بداند یا از خود ارزیابی پایینی داشته باشد که نمی تواند تمرکز کند ، این تفکرات در ضمیر ناخودآگاه او ثبت میشوند و همانگونه بازتاب می یابند .

اگر تمایل به خواندن کتاب هایی برای افزایش تمرکز خود هستید دلیل این است که دست کم مقدار کمی کنجکاوی فکری و تمایل به پیشبرد قدرت تمرکز خود دارید ، پس می توانید تمایل به یادگیری خود را که اکنون بر انگیخته شده دنبال کنید.افزایش قدرت تمرکز چیزی بیش از جمع آوری و ضبط تصورات انتزاعی و دسترسی به سطح فرهنگی بالاتر به شما کمک خواهد کرد.خواهید دید که تمرکز باعث هدایت روند افکار منطقی ای خواهد شد که به شما امکان می دهد مشکلات روزمره خود را که اکنون باعث فشار و نگرانی برای شماست چاره کنید . شما برای اولین بار امکان و جرات پیمودن مسیر زندگی کسانی را می یابید که به خاطر هوش سرشارشان مورد غبطه تان بوده اند استعداد برخلاف نبوغ در هر کس که زحمت آزمایش امور با به خود بدهد می تواند بعد از کشف پرورش داده شود. کتاب حاضر می تواند شما را در رسیدن به این مهم راهنمایی کند ، این کتاب شامل یازده فصل است و از فصول آن می توان به دانستنی های تمرکز،تشریح تمرکز ،عوامل روانشناختی در تمرکز ،استفاده از ضمیر نیمه هشیار برای تمرکز بهتر،روش افزایش قدرت تمرکز ،روش های خاص برای تمرکز ،خواندن و یادگیری بهتر و... اشاره کرد.

مشخصات کتاب

نویسنده:ملوین پاورز،رابرت استارت

مترجم:حسین نیر

ناشر: آستان قدس رضوی

تنظیم :مرکز مشاوره