تبیان، دستیار زندگی
دبیر کنگره شعر آئینی شفق از ارسال 1127 اثر به دبیرخانه این کنگره و داوری آنها در سه مرحله خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست کنگره شعر آئینی

1127 اثر به دبیرخانه کنگره شعر شفق رسید/ مهلت ارسال تا 30 مهر


دبیر کنگره شعر آئینی شفق از ارسال 1127 اثر به دبیرخانه این کنگره و داوری آنها در سه مرحله خبر داد.


نشست کنگره شعر آئینی

نشست نخستین کنگره شعر آئینی شفق با حضور ناصر فیض، محمدعلی مجاهدی و محمد بهجتی اردکانی صبح روز دوشنبه 18 تیر ماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری محمدعلی مجاهدی در سخنانی با اشاره به اینکه شاهکارهای ادبی برجای مانده از زبان پارسی تا دوران معاصر انگشت‌شمار هستند، اظهار کرد: در میان این آثار کم نیستند آثاری که دارای روحیه معنوی بوده و آموزه‌ها و تعالیم اسلامی را منتقل می‌کنند و این موضوع در شعر پارسی امری مسبوق به سابقه است.

وی ادامه داد: بسیاری از مقولات به تصویر درآمده توسط شعر فارسی صبغه آئینی دارند که می‌توان در میان آنها به انبوه اشعاری اشاره کرد که از کتاب وحی سرمنشاء گرفته‌اند، کتابی که هرگز تحریف نشده و خداوند وعده کرده است که خود نگاهبان آن است.

مجاهدی در ادامه به گونه‌های مختلف شعر آئینی اشاره کرد و گفت: در قلمرو مقولات توحیدی موضوع نیایش، پرستش و اشعاری که درونمایه خود را پالایش انسان می‌دانند و به بالندگی انسان می‌پردازند، بسیار فراوان در شعر فارسی به چشم می‌خورد. امروز شعر آئینی دیگر تنها به یک مقوله منحصر نمی‌شود و موضوعاتی مثل شعر انتظار، شعر ولایی و ... را نیز می‌توان در آن گنجاند.

دبیر نخستین کنگره شعر آئینی در ادامه با اشاره به آمار شرکت کنندگان در این کنگره اشاره کرد و گفت: تاکنون 1127 اثر شعری به دبیرخانه کنگره ارائه شده است که از میان آنها 123 شعر با موضوع ائمه اطهار، 56 شعر با موضوع کودک و نوجوان، 104 شعر با موضوع علوی و غدیر، 296 شعر فاطمی، 296 شعر عاشورایی، 93 شعر رضوی، 234 شعر مهدوی و 82 شعر نبوی به دبیرخانه ارسال شده‌ است.

این کنگره تلاشی است برای معرفی گوشه‌ای از شخصیت و مجاهدت مرحوم شفق در مسیر حاکم کردن روح اشعار آئینی در جامعه.

وی افزود: در بخش پژوهش نیز 20 مقاله و کتاب در مقام بررسی شخصیت آیت‌الله محمدحسین بهجتی اردکانی و 15 اثر هم درباره جایگاه شعر آئینی به دبیرخانه رسیده است.

مجاهدی همچنین به انجام سه مرحله داوری آثار در این کنگره اشاره کرد و گفت: پس از پایان داوری‌های مرحله سوم بسته به امتیار اشعار امکان معرفی 14 اثر برگزیده نیز وجود دارد.

وی افزود: آنچه انتخاب مرحوم بهجتی برای این کنگره را رقم زد، سلامت نفس و خداباوری ایشان بود. شاعری تنها یکی از وجوه ایشان بود؛ وگرنه ایشان در بسیاری از امور اجرایی نیز نمونه بودند.

نمایش گوشه‌ای از شخصیت مرحوم شفق

محمد بهجتی اردکانی، فرزند ارشد مرحوم بهجتی اردکانی و از اعضای شورای سیاستگذاری این کنگره نیز دومین سخنران این مراسم بود.

نشست کنگره شعر آئینی

بهجتی در سخنان خود با اشاره به اینکه در فراز و فرود ملت‌های بزرگ در جهان شخصیت‌هایی پرورش می‌یابند که موجب افزون شدن حیات ملت‌ها خواهند شد، گفت: سرافرازی و ماندگاری هر ایرانی به خاطر مکتبی است که او پذیرفته و در آن پرورش یافته است و این مکتب چیزی جز مکتب شهادت نیست.

وی با اشاره به مرحوم بهجتی اردکانی افزود: او از جمله عناصر و افرادی است که حیات طیبه‌شان از ابتدای نوجوانی در حوزه علمیه تا زمان مرگ وقف انقلاب اسلامی شده و حتی او را نخستین شاعر انقلاب اسلامی نیز می‌شمارند که اشعارش پس از سخنرانی مشهور امام درباره لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی زبانزد و مشهور است.

بهجتی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تجلیل از شخصیت مرحوم شفق در دیدارشان با شاعران آئینی گفت: این کنگره تلاشی است برای معرفی گوشه‌ای از شخصیت و مجاهدت مرحوم شفق در مسیر حاکم کردن روح اشعار آئینی در جامعه.

ارسال آثار تا 30 مهر

ناصر فیض دبیر اجرایی این کنگره نیز سومین سخنران این نشست خبری بود که با اشاره به تعویق زمان برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره شعر آئینی شفق پیش از این قرار بود امروز برگزار شود، اما در جلسه‌ای که با آقای مجاهدی و برخی دیگر از دوستان داشتیم با توجه به اینکه برگزاری این کنگره در زمان فعلی مناسب تشخیص داده نشد و نیز انعکاس رسانه‌ای عمومی مطلوبی هم نداشت، تصمیم گرفتیم اجرای آن را به 20 و 21 آذر موکول کنیم.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال آثار به این کنگره 30 مهرماه تعیین شده است و داوران و شیوه داوری نیز به تناسب اعلام خواهد شد.

دبیر اجرایی این کنگره همچنین از انتشار کتاب مقالات رسیده به این کنگره تا زمان برگزاری آئین اختتامیه آن خبر داد.

بخش ادبیات تبیان


منبع:

فارس نیوز