تبیان، دستیار زندگی
نفت پیچیده ترین ترکیب آلی روی زمین است که بیش از 17000 ترکیب شیمیایی در این ماده وجود دارد. نفت خام یک ماده یکنواخت نیست. هر نفتی طیف متفاوتی از مواد شیمیایی را دارد که روی پایداری و تجزیه پذیری آن تاثیر می گذارد. نفت خام اساسا از هیدروکربن ها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختار نفت

ساختار نفت

نفت پیچیده ترین ترکیب آلی روی زمین است که بیش از 17000 ترکیب شیمیایی در این ماده وجود دارد. نفت خام یک ماده یکنواخت نیست. هر نفتی طیف متفاوتی از مواد شیمیایی را دارد که روی پایداری و تجزیه پذیری آن تاثیر می گذارد. نفت خام اساسا از هیدروکربن ها ساخته شده است. این هیدروکربن ها که تعداد اتم کربن آن ها بین c1  (متان) تا c50  می باشد، در سه گروه پارافینی(آلکان ها)، نفتی(سیکلوآلکان ها) و آروماتیک قرار می گیرند. علاوه بر هیدروکربن ها نفت دارای مقدار کمی ترکیبات آلی گوگرددار، نیتروژن دار و اکسیژن دار و مقدار بسیار جزئی ترکیبات آلی – فلزی، با پایه نیکل، وانادیم و آهن می باشد.

از سویی دیگرنفت خام، همانند زغال سنگ به طور طبیعی از طریق فرآیندهای حرارت، فساد، تجزیه، فشار شدید در طبیعت و طی گذشت هزاران سال در لایه‌های زیرین زمین شکل می‎گیرد. نفت خامی که از زمین استخراج می‌شود از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده است.

ساختار نفت

از نظر تجربی نفت را می توان به چهار جزء زیر دسته بندی نمود:

1)      هیدروکربن های اشباع

2)      هیدروکربن های آروماتیک(حلقوی)

3)      مواد قطبی غیر هیدروکربنی مثل رزین

4)      آسفالتن

نفت سبک بیشتر از هیدروکربن های اشباع و آروماتیک تشکیل شده است که دارای درصد کمی از رزین و آسفالتن می باشد، اما نفت سنگین که ناشی از تجزیه نفت خام در شرایط بدون اکسیژن در مخازن طبیعی است هیدروکربن اشباع و آروماتیک کمتری دارد و بیشتر از ترکیبات قطبی، رزین و آسفالتن تشکیل شده است.

هنگام تجزیه زیستی نفت خام در محیط طبیعی مواد مشابه ای با تجزیه نفت سنگین حاصل می شود. در چنین حالتی کمبود هیدروکربن های اشباع و آروماتیک همراه با افزایش نسبی ترکیبات قطبی (که به تجزیه زیستی مقاوم ترند) یک نشانه بارز تجزیه زیستی نفت خام در طبیعت است. به دلیل این که بیشترین قسمت نفت را هیدروکربن ها تشکیل می دهند، تجزیه آن ها از لحاظ کمی مهم ترین فرایند حذف نفت از محیط است. با این که ترکیبات آروماتیک و قطبی درصد کمتری از نفت خام را تشکیل می دهند اما پایدارتر و سمی تر بوده و به زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارند.

ساختار نفت

فرایند تولید نفت و گاز نیازمند به مركز آزمایشگاهی خاصی برای پردازش اطلاعات و كنترل عملیات است. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به نفت خام تولیدی چاه‌ها باید در آزمایشگاه‌های خاصی پردازش شود. این نوع از مراكز آزمایشگاهی در قسمت‌های مختلف صنعت نفت مانند پالایشگاه‌ها وجود دارد.

دسته دیگری از فعالیت‌های آزمایشگاهی به استانداردسازی مربوط می‌شود. این واحد برای آزمون استانداردهای خود، عملیات آزمایشگاهی خاصی را انجام می‌دهد. چنین فعالیت‌هایی در آزمایشگاه‌های استاندارد شركت ملی گاز انجام می‌گیرد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مبدل حرارتی

محلول سازی

روش شناسایی چند گاز متداول