تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز شما را در اینجا با قسمت دوم با ابزار آلات باغبانی آشنا می کنیم از جمله ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با ابزار آلات باغبانی (2)

آشنایی با ابزار آلات باغبانی (2)

دانش پژوهان عزیز شما را در این جا با قسمت دوم با ابزار آلات باغبانی آشنا می کنیم.

1)   چاقوی پیوند زنی: از این چاقو در هنگام پیوند زنی برای جدا کردن پوست از بخش چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. این چاقو باید دور از رطوبت نگهداری شود.

2)   کلنگ: در مواردی برای باز کردن شیار جهت بذر پاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

3)    داس: برای برداشت های مختلف و همچنین قطع ساقه های علفی استفاده می شود.

4)    زیر گلدانی: نگهداری آب زهکشی شده گیاه وظیفه زیر گلدانی است. در گیاهانی مانند نخل مرداب که نیاز به رطوبت دارند از زیر گلدانی استفاده می شود تا با استفاده از فیتیله، آب زهکشی شده را دوباره به ریشه گیاه بازگردانند و همواره اطراف ریشه گیاه مرطوب باشد.

آشنایی با ابزار آلات باغبانی (2)
5)   گلدان: به طور کلی گلدان ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

الف) گلدان پلاستیکی: این گلدان ها دارای رنگ های مختلفی بوده و از جنس پلاستیک هستند. این گلدان ها بر خلاف گلدان های سفالی زهکش های متعددی دارند. تقریبا قاعده بالائی این گلدان ها با قاعده پائینی برابر است. این نوع گلدان ها آّب پس نمی دهند و رشد ریشه در این نوع گلدان ها منظم است.

ب) گلدان سفالی: این گلدان از خاک رس ساخته شده است و حسنی که دارد این است که این گلدان رطوبت را پس می دهد. در این نوع گلدان ها قاعده پائین از قاعده بالا کوچک تر بوده و این حالت باعث می شود که ریشه به حالت مخروطی رشد کند. این گلدان دارای یک زهکش است .

ج) گلدان جیفی پات: ین گلدان ها دارای قطر دهانه 5 تا 10 سانتی متر بوده ، به شکل گرد یا چهارگوش می باشند. جنس آن ها از پیت، فیبر و چوب است که گاهی مقداری کود شیمیایی نیز به آن ها اضافه شده است. از ویژگی های این گلدان ها پوسیدگی هنگام در خاک قرار گرفتن می باشد، بنابراین ممکن است بذرهایی را که انتقال آن ها مشکل است در یک محیط گرم رشد کرده سپس با گلدان در خاک قرار داد. نوعی از این گلدان ها به شکل قرص ساخته شده که پس از آن که در آب قرار می گیرد متورم شده و برای کاشت بذرهای بسیار ریز مناسب است.

آشنایی با ابزار آلات باغبانی (2)

6) شن کش: تسطیح سازی و جمع آوری قلوه سنگ ها و مواد زائد از روی بستر و بعضی اوقات جهت هوادهی به خاک های سنگین استفاده می شود.

7) فرقون: جهت حمل وسائل و ابزار و... مورد استفاده قرار می گیرد.

8) بیل: در موارد خاصی برای شخم زدن و بیل زدن مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

آشنایی با ابزار آلات باغبانی (١)

اره چوب بر

اره مویی