تبیان، دستیار زندگی
دادستان تهران از اعلام جرم علیه‌ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دلیل آخرین نطقش در مجلس هشتم خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام جرم دادستانی علیه مطهری


 دادستان تهران از اعلام جرم علیه‌ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دلیل آخرین نطقش در مجلس هشتم خبر داد.
مطهری

عباس جعفری دولت‌آبادی در پایان چهاردهمین جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ بزرگ فساد مالی در جمع خبرنگاران از اعلام جرم علیه‌ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد و تصریح کرد: در مورد اظهارات علی مطهری که چند وقت پیش در مجلس نطقی کرده بود، بخش‌هایی از نظر دادستانی مجرمانه تشخیص داده شد و دادستانی اعلام جرم کرده است.

وی افزود: بخش‌هایی از اظهارات وی از نظر ما جنبه‌ مجرمانه داشت و دادستانی درخصوص آن اعلام جرم کرد.

به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که صحبت‌های وی پیرامون چه موضوعاتی بوده؟ گفت: آن بخش از صحبت‌ها که بحثی از کاباره و ... بوده است.

این بخش از سخنان دادستان تهران نشان می داد که اگرچه سپاه پاسداران از قید شکایت از علی مطهری به دلیل مواضعش در قبال رویکرد  انتخاباتی این نهاد گذشته است اما مدعی العموم به دلیل اظهارات مطهری که دولتمردان را نشانه رفته بود، وارد عمل شده است.

علی مطهری در آخرین روز اردیبهشت سال 91 و پیش از آغاز فعالیت مجلس نهم در نظق میان دستور خود از عملکرد فرهنگی دولت به شدت انتقاد کرد و گفته بود: آقایان مشائی و احمدی‌نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده‌اند که پوشش استاندارد شلوار و مانتوی آزاد تا زانو را تبدیل به وضعیت فعلی کرده‌اند و در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده‌اند و موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در جوانان ما شده‌اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق تأسیس کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند، شاید آن زمان روحانیت ما و مردم متدین و حزب‌اللهی ما که در دوره اصلاحات با یک‌صدم وضعیت فعلی کفن‌پوش به خیابان می‌ریختند احساس مسئولیت کنند و اقدامی نمایند.

واکنش علی مطهری

علی مطهری اما امروز نسبت به سخنان دادستانی تهران واکنش نشان داد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما درباره اعلام جرم دادستان تهران علیه شما در خصوص نطقی که در مجلس داشته‌اید چیست؟ به فارس گفت: برای من اسباب تعجب شد که بیان یک مطلب جامعه شناسانه و روانشناسانه چرا باید موجب اعلام جرم شود.

از سخنان دادستان تهران نشان می داد که اگرچه سپاه پاسداران از قید شکایت از علی مطهری به دلیل مواضعش در قبال رویکرد  انتخاباتی این نهاد گذشته است اما مدعی العموم به دلیل اظهارات مطهری که دولتمردان را نشانه رفته بود، وارد عمل شده است

وی افزود: نباید به گونه‌ای رفتار شود که مردم احساس اختناق کنند. حرف من این بود که اگر برخی مقامات دولتی اعتقادی به نظارت بر پوشش اسلامی در جامعه ندارند و قائل به آزادی تحریک جنسی جامعه هستند، باید به لوازم آن هم متعهد باشند و به تأسیس اماکنی برای ارضای غریزه جنسی اقدام کنند تا جوانان دچار عقده‌های روانی نشوند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت بر همین اساس یادآور شد: گفتم ما یا باید به نظام خانوادگی اسلام عمل کنیم یا به نظام غربی با همه آثار سوء آن، نمی‌شود بینابین حرکت کنیم، هم اسلامی باشیم و هم غربی، و به عبارت دیگر نه اسلامی باشیم و نه غربی.

وی همچنین گفت: مردم قضاوت کنند آیا بیان این مطلب جُرم است؟ اگر یک نماینده مجلس نتواند این مطلب را در نطق خود بگوید، باید فاتحه آزادی بیان و قانون اساسی را خواند.

علی مطهری ادامه داد: سخن آقای جعفری دولت‌آبادی موجب وهن نظام جمهوری اسلامی و تضییع حقوق مردم است، اساساً دادستان حق ورود به نطق نمایندگان را ندارد، اگر توهین یا افترایی در کار باشد، فرد توهین‌شونده حق دفاع از خود در صحن مجلس را دارد، طبق اصول 84 و 86 قانون اساسی، نماینده در اظهارنظر درباره همه مسائل کشور آزاد است و نباید چماقی به نام "دادستان" بالای سر او باشد.

وی در خاتمه تأکید کرد: ظاهراً آقای دادستان از فرط بیکاری و یا تحت فشار دولت این حرف را زده، چون ایشان را آدم عاقل و معتدلی می‌دانستم که در برخی موارد دستش بسته است، بهتر است ایشان به جای این جور کارها، تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.

مطهری

پاسخ دادسرای عمومی و انقلاب تهران به علی مطهری

در پی انتشار اظهارات علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام جرم دادستانی تهران علیه وی، پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

1ـ در پی انتشار مطالب آقای مطهری، دادستانی تهران با دقت کامل نسبت به بررسی موضوع اقدام و تحقیقات کاملی را در این زمینه آغاز کرد که از جمله آنها می توان به اخذ نوار اظهارات نامبرده از مجلس شورای اسلامی، پیاده کردن کامل نوار و استماع اظهارات وی توسط چند نفر کارشناس اشاره کرد که سرانجام بخشی از اظهارات وی مبنی بر ".... آقایان مشایی و احمدی‌نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده‌اند...... در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده‌اند و موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در جوانان ما شده‌اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند...." جرم تلقی شده است. بدیهی است اظهار نظر نامبرده به شرح فوق به مسایل جامعه‌شناسی و روانشناسی ارتباطی ندارد.

2ـ توهین به مقامات کشوری از جمله رییس جمهوری و همچنین انتشار اکاذیب حسب قانون مجازات اسلامی جرم بوده و اظهارات نامبرده به شرح فوق جنبه مجرمانه داشته و دادستانی در این زمینه طبق تکلیف قانونی اقدام کرده است.

دادستانی: نحوه اظهارات و ادبیات آقای مطهری در مورد نهاد دادستانی تحت عنوان اینکه "نماینده در اظهار نظر درباره همه مسایل کشور آزاد است و نباید چماقی به نام دادستان بالای سر او باشد" و یا اعلام جرم از فرط بیکاری یا فشار دولت خود از مصادیق عناوین مجرمانه است

3ـ این که آقای مطهری اقدام دادستانی در عمل به قانون را موجب وهن نظام دانسته مایه تاسف است زیرا آنچه موجب وهن نظام است اظهارات اخیر نامبرده و قائل بودن به مصونیت ویژه برای خود است. مفاد اصل 86 قانون اساسی هیچ‌گاه شامل عناوین مجرمانه نمی‌شود و دادستان در صورت اظهارات و اقدامات مجرمانه نمایندگان، حق ورود دارد؛ کما اینکه تاکنون نیز در موارد مشابه اقدام صورت گرفته است و نظریه تفسیری شورای محترم نگهبان از جمله به شماره 80/ 21/ 3036 مورخ 20/ 10/ 1380 نیز موید این امر است.

4ـ نحوه اظهارات و ادبیات آقای مطهری در مورد نهاد دادستانی تحت عنوان اینکه "نماینده در اظهار نظر درباره همه مسایل کشور آزاد است و نباید چماقی به نام دادستان بالای سر او باشد" و یا اعلام جرم از فرط بیکاری یا فشار دولت خود از مصادیق عناوین مجرمانه است.

5ـ نامبرده در اظهارات خود از برخی افراد دارای پرونده در دستگاه قضایی نام برده است که در این زمینه نیز اعلام می‌شود همانگونه که بارها دادستان تهران و سایر مقامات قضایی اعلام و تصریح کرده‌اند" در برخورد قضایی با متخلفان هیچ‌کس مصونیت ویژه ندارد" و این موضوع شامل آقای مطهری هم می‌شود.

فرآوری :  یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منبع:  مهر، فارس، ایسنا