تبیان، دستیار زندگی
هیچ چیز به اندازه‌ی یک قاچ طالبی شیرین و خنک در گرمای تابستان دلچسب و گوارا نیست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بفرمایید یک قاچ طالبی خنک!


هیچ چیز به اندازه‌ی یک قاچ طالبی شیرین و خنک در گرمای تابستان دلچسب و گوارا نیست.

طالبی

علاوه بر این که طالبی طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد، خواص فوق‌العاده‌ای هم دارد که سلامتی را تضمین می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با خواص این میوه‌ی خوش طعم آشنا شوید با ما همراه باشید.

طالبی: همیار لاغری

با وجود اینکه طالبی طعم شیرینی دارد اما چون از 90 درصد آب تشکیل می‌شود کم کالری است. در واقع در هر 100 گرم طالبی 30 تا 50 کیلو کالری وجود دارد و حاوی حدود 10 تا 12 درصد قند است.

برای اینکه بیشتر از خواص طالبی بهره‌مند شوید از طالبی‌هایی که بیشتر در معرض آفتاب بوده‌اند و کاملاً رسیده‌اند استفاده کنید. اگر قصد دارید چند کیلویی لاغر شوید و دنبال یک میوه‌ی کم کالری می‌گردید طالبی را دریابید.

طالبی مفید برای پوست و چشم‌ها

طالبی به همراه زردآلو و انبه یکی از میوه‌های سرشار از بتاکاروتن می‌باشد. به این ترتیب که 100 گرم طالبی یعنی یک چهارم آن نیمی از نیاز روزانه‌ی ما به بتاکاروتن را تأمین می‌کند. این آنتی اکسیدان پیش‌ساز ویتامین A می‌باشد برای همین قادر است قوه‌ی بینایی را تقویت کند. به این ترتیب که از شبکیه‌ی چشم محافظت کرده و دید شبانه را بهتر می‌کند. از این گذشته طالبی برای پوست نیز مفید است. در واقع این میوه یک برنزه کننده‌ی طبیعی است و رنگ و رویتان را باز می‌کند.

در برخی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می‌شود. برای پیشگیری

از هر مشکل احتمالی بهتر است زیاده‌روی نکرده و به همان یک قاچ بسنده کنید.

بهتر است بدانید همین خاصیت طالبی برای روده‌ها خوب است و می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر ابتلا به سرطان کولورکتال داشته باشد

بتاکاروتن نوعی رنگدانه است که به میوه‌ها رنگ نارنجی می‌دهد. برای بهره‌مندی از این رنگدانه بهتر است طالبی‌هایی را انتخاب کنید که گوشت نارنجی رنگی دارند و پررنگ‌تر هستند نه آن‌هایی که گوشتشان زرد یا سبز رنگ است.

توجه داشته باشید اگر می‌گوییم طالبی برای پوست مفید است به این معنی نیست که به طور کامل از پوست در برابر نور آفتاب حفاظت می‌کند. هیچ چیز جای کرم‌های ضدآفتاب را نمی‌گیرد. توصیه می‌کنیم 20 الی 30 دقیقه قبل از خروج از خانه کرم ضدآفتاب بزنید.

طالبی

طالبی حاوی ویتامین C

اگر چه نمی‌توان ادعا کرد طالبی بمب ویتامین C است اما باید بدانید که این میوه می‌تواند یک چهارم نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین کند. متخصصان معتقدند که در هر 100 گرم طالبی 25 میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

طالبی یک برتری عمده نسبت به میوه‌های حاوی ویتامین C دیگر دارد: گوشت این میوه با یک پوست نسبتاً ضخیم محافظت می‌شود برای همین ویتامین C که نسبت به نور حساس است به واسطه‌ی این پوست از آسیب نور در امان می‌ماند. باید بدانید که ویتامین C به همراه بتاکاروتن موجود در طالبی، خواص آنتی اکسیدانی پیدا می‌کند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها و پیری سلول‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد.

طالبی فشار خون را پایین می‌آورد

طالبی برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است. متأسفانه تغذیه‌ی ما سرشار از سدیم (نمک) بوده و میزان کمی پتاسیم دریافت می‌کنیم. همه‌ی ما باید تلاش کنیم تعادلی بین میزان سدیم و پتاسیم برقرار کنیم. از آنجایی که طالبی حاوی پتاسیم است می‌تواند در جهت ایجاد تعادل بین این دو ماده به ما کمک کند. به همین دلیل طالبی با فشار خون بالایی که نتیجه‌ی مصرف زیاد نمک است مقابله می‌کند.

طالبی یک برتری عمده نسبت به میوه‌های حاوی ویتامین C دیگر دارد: گوشت این میوه با یک پوست نسبتاً ضخیم محافظت می‌شود برای همین ویتامین C که نسبت

به نور حساس است به واسطه‌ی این پوست از آسیب نور در امان می‌ماند

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است بین مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم و کاهش فشار خون بالا ارتباطی وجود دارد. به عقیده‌ی محققان مصرف میوه و سبزیجات فصلی سرشار از پتاسیم مثل طالبی باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

بهتر است بدانید مواد غذایی دیگری مثل عدس، اسفناج، آووکادو، زردآلو، سیب زمینی، موز و غیره حاوی پتاسیم هستند.

طالبی

طالبی ضد یبوست است

طالبی حاوی فیبرهای حلّالی مثل پکتین است که نقش مهمی در هضم غذا دارند. این فیبرها آب را جذب کرده، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به این ترتیب عبور آن‌را از روده‌ها آسان می‌کند. اگر دچار یبوست موقت شده‌اید به طالبی اعتماد کنید.

البته توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید. تحمل فیبرهای موجود در طالبی در افراد مختلف متفاوت است.

در برخی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می‌شود. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است زیاده‌روی نکرده و به همان یک قاچ بسنده کنید. بهتر است بدانید همین خاصیت طالبی برای روده‌ها خوب است و می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر ابتلا به سرطان کولورکتال داشته باشد.

طالبی ادرار آور است

از آنجایی که طالبی سرشار از پتاسیم است می‌تواند به دفع آب بیش از حد بدن کمک کند. در واقع ایجاد تعادل بین سدیم (نمک) و پتاسیم نمی‌گذارد بافت‌های بدن به دلیل احتباس آب متورم شوند. یعنی اینکه احتباس آب بافت‌های بدن را کاهش می‌یابد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

دستنبو، طالبی و گرمک، میوه‌های تابستانی

طعمِ خوش میوه‌های تابستانی

طالبی؛ میوه‌ای با طرفداران فراوان

ارزش تغذیه ای طالبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.