تبیان، دستیار زندگی
حضرت‌ آیت‌الله بهاءالدینی‌، در ایام‌ تحصیل‌ از محضر بزرگان و شخصیت های فراوان و فروزان حوزه علمیه قم خوشه چینی‌ کرد و با حضور در محضر شان زانوی تلمذ بر زمین زد و از این رهگذر‌ توشه‌های‌ فراون علم و دانش‌ اندوخت‌.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اساتید و شاگردان

آیت الله بهاءالدینی
حضرت‌ آیت‌الله بهاءالدینی‌، در ایام‌ تحصیل‌ از محضر بزرگان و شخصیت های فراوان و فروزان حوزه علمیه قم خوشه چینی‌ کرد و با حضور در محضر شان زانوی تلمذ بر زمین زد و از این رهگذر‌ توشه‌های‌ فراون علم و دانش‌ اندوخت‌.

استادان‌

حضرت‌ آیت‌الله بهاءالدینی‌، در ایام‌ تحصیل‌ از محضر بزرگان و شخصیت های فراوان و فروزان حوزه علمیه قم  خوشه چینی‌ کرد و با حضور در محضر شان زانوی تلمذ بر زمین زد و از این رهگذر‌ توشه‌های‌ فراون علم و دانش‌ اندوخت‌.

برای آشنایی با علم لغت کتاب «نصاب‌ الصبیان‌» را نزد حاج‌ آقا صفایی‌ فراگرفت‌. کتاب جامع‌ المقدّمات‌ و سیوطی‌ را از محضر استاد، ولی‌الله عامری‌ آموخت‌ و در پس از آن‌ برای‌ تسلّطی‌ بیشتر بر ادبیات‌ عرب‌ و بدست‌ آوردن‌ نیروی‌ استنباط‌ مغنی‌ اللبیب‌ را از محضر آقا میرزا علی‌ ادیب‌ فراگرفت‌.

در موضوع فقه شرح لمعه را از محضر آخوند میرزا محمّد همدانی‌ آموخت و برای آشنایی با روش اجتهاد و استنباط به سراغ کتاب قوانین و رسائل رفت و این دو کتاب مهم اصولی را از محضر زعیم بزرگ و استاد زبر دست  آخوند ملاّ علی‌ همدانی‌ آموخت‌.

حضور در درس‌ رسائل‌ آخوند میرزا محمد همدانی‌ نقشی‌ عمیق و ژرف گونه ‌ در پایه‌ریزی‌ دانش‌ اصولی‌ وی‌ داشت‌.

حضرت‌آیت الله بهاء الدینی  کتاب وزین و شریف شیخ انصای یعنی مکاسب‌، را در محضر آیت‌الله صدر آموخت‌ و از این‌ طریق‌ فقه‌ استدلالی‌ و متین‌ را فراگرفت‌.

سپس‌ آخرین‌ کتاب‌ اصولی‌ سطح‌ عالی‌ کفایة‌الاصول‌ را در درس‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ تحصیل‌ کرد. روش‌ معرفت‌آفرین‌ و دلپذیر روحی‌ و معنوی‌ حاج‌ آقا رضا بهاءالدینی‌، همراهی‌ نور تحصیل‌ و عطر تهذیب‌ بوده‌، تا از این‌ طریق‌ آمیزه‌ای‌ آسمانی‌ از عشق‌ و اندیشه‌ فراهم‌ شود و پلکان‌ ملکوت‌ یکی‌ پس‌ از دیگری‌ طی‌ گردد.

 استادان‌ وارسته و بزرگ ایشان‌ که‌ از نوجوانی‌ در کلاس‌ علم‌ و عمل‌ آنان‌ حضور داشته‌ و راه‌ صلاح‌ و اصلاح‌ را آموخته‌ است‌، آیت‌الله حاج‌ شیخ‌ ابوالقاسم‌ قمی‌ و شیخ‌ علی‌ صفایی‌ بوده‌اند.

پس‌ از پایان‌ درسهای‌ مقدّمات‌ و سطح‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌، درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ مطرح‌ است‌، تا با حضور چندین‌ ساله‌ و کوشش‌ فراوان‌ قلّه‌ مقدّس‌ «اجتهاد» فتح‌ شود و موفقیت‌ در استنباط‌ احکام‌ شرعی‌ بدست‌ آید.

هوشمندی‌ چشمگیر و تلاش‌ فراگیر این‌ طلبه‌ فاضل‌، او را به‌ هنگام‌ نوجوانی‌ به‌ درس‌ آیت‌الله حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ کشید، تا از محضر آن‌ شیخ‌ عظیم‌الشأن‌ استفاده‌ کند و اندوخته‌های‌ بسیار فراهم‌ آورد.

آن‌ بزرگ‌ مرد در روزگار قحطی‌ فضایل‌ اخلاقی‌، به‌ سان‌ ستاره‌ای‌ درخشان‌، خوش‌ درخشید و در یلدای‌ ظلمت‌ با نورافشانی‌ خود بهاءالدّین‌ پرورید.

شــاگــردان‌

حضرت‌ آیت‌الله بهاءالدّینی‌ در طول عمر سراسر خیر و برکت خویش، آثار ژرف‌ و پربهایی‌ به‌ یادگار نهاد که‌ جلوه‌ای‌ از آن‌ همه‌، پرورش‌ شاگردان‌ ممتاز و مفیدی‌ است‌ که‌ سالیان‌ سال‌ در ثمرآفرینی‌ و خدمات‌ بسیار کوشیده‌اند.

دهها سال‌ تدریس‌، فرصتی‌ بسیار برای‌ ذکر شاگردان‌ و استفاده‌ کنندگان‌ از محضر درس‌ ایشان‌ می‌طلبد، از این‌ رو در این‌ جا از برخی‌ شاگردان‌ معظم‌ له‌ نام‌ می‌بریم‌.

 برخی‌ شاگردان‌ دوره‌ سطح‌ این‌ فقیه‌ والامقام‌ عبارتند از حضرات‌ آیات‌ و حجج‌ اسلام‌: استاد شهید مطهری‌، احمد جنتی‌، علی‌ مشکینی‌، احمد آذری‌ قمی‌، محمد فاضل‌ لنکرانی‌، حسینعلی‌ منتظری‌، سید مصطفی‌ خمینی‌ و فرزندان‌ حضرات‌ آیات‌ صدر، خوانساری‌، حجّت‌، ابوالقاسم‌ قمی‌ و حاج‌ شیخ‌ عباس‌ قمی‌، از جمله شاگردان این مرد بزرگ و راستین بوده اند.


منابع:

کتاب آیت بصیرت

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه تبیان