تبیان، دستیار زندگی
بخشی ازجوانان کشور ما زندگی مجردی دارند. این مساله متاسفانه در کلانشهرها نمود بیشتری داشته و هشداری برای خانواد‌ه‌ها محسوب می‌شود. واقعیت این‌ است که خانواده‌ها خواسته و ناخواسته زمینه را برای زندگی مجردی فرزندانشان فراهم کرده و در برابر این دگرگونی و تما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌های مجردی بستر رفتارهای غیر‌اخلاقی


 بخشی ازجوانان کشور ما زندگی مجردی دارند. این مساله متاسفانه در کلانشهرها نمود بیشتری داشته و هشداری برای خانواد‌ه‌ها محسوب می‌شود. واقعیت این‌ است که خانواده‌ها خواسته و ناخواسته زمینه را برای زندگی مجردی فرزندانشان فراهم کرده و در برابر این دگرگونی و تمایلات جوانان سکوت می‌کنند.

خانه مجردی

البته همه خانه‌های مجردی، كثیف و بی‌نظم نیست و برخلاف تصور عمده كسانی كه تا عبارت «خانه مجردی» به گوششان می‌خورد، ابرو در هم می‌كشند، تعداد كمی از خانه‌های مجردی، ساكنانی زندگی می‌كنند كه زیر سقف آن دست به كارهای خلاف قانون می‌زنند.جرم انگاری تجرد و هراس جامعه از در اختیار قرار دادن امکان سکونت به افراد مجرد می‌تواند بیش از پیشگیری از وقوع جرم خود عامل سوق یافتن افراد به ویژه جوانان به سمت اعمال مجرمانه در اثر نوعی سرخوردگی اجتماعی باشد.

در شرایطی که وضعیت اجتماعی به گونه‌ای پیش می‌رود که آمار افراد مجرد جامعه مدام در حال افزایش است ،عواملی همچون تورم فزاینده، بیکاری، افزایش آمار طلاق، تغییر شیوه‌های زیست و... موجب تشدید این روند شده‌اند؛ در چند مدت گذشته بحث جمع‌آوری خانه‌های مجردی موجی از نگرانی را در میان شهروندانی که ناچارند به این طریق زندگی کنند برانگیخته است.به هر حال یکی دانشجوست و می‌خواهد درس بخواند، دیگری از همسرش جدا شده و حوصله کسی را ندارد، یکی برای کار از شهرستان به تهران آمده، یکی دیگر به‌دلیل بالا رفتن سن‌ازدواج و اختلاف نظر با خانواده‌ و هزار و یک دلیل دیگر، خانواده‌ را مجاب می‌کند تا به اسم حس استقلال‌طلبی یا تمرین زندگی، با گرفتن خانه مجردی موافقت کنند.این کالای وارداتی که از نظر بعضی کارشناسان تکرار اشتباهات فرهنگ غرب است مدتی است که بین خانواده‌های ایرانی ریشه دوانده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

وقت آن فرا رسیده كه مسوولان با نگاهی دقیق تر و كارشناسانه تر و با كمك خواستن از جامعه شناسان، به بررسی دوباره بعضی از سیاست گذاری های اقتصادی مثل انبوه سازی خانه های50 متری بدون توجه به عوارض اجتماعی آن بپردازند

70 درصد دخترانی که خانه های مجرد دارند هرگز ازدواج نمی کنند

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: حدود 70 درصد دخترانی كه زندگی مجردی دارند هرگز ازدواج نخواهند كرد. بر اساس گزارش ها 30 درصد از دختران در پنج استان بزرگ در خانه های مجردی زندگی می  كنند.

مصطفی اقلیما گفت: اصولا دخترانی که درخانه های مجرد زندگی می کنند امکان ازدواج برای آنها به مراتب سخت تراست چراکه اصولا پسرانی که قصد ازدواج با اینگونه دخترها دارند شاید کمی محتاط تر باشند و یا اینکه اصلا ازدواج نکنند.وی یكی از دلایل عمده شیوع زندگی های مجردی را خانه های كوچك دانست و گفت:سال هاست تبلیغ هایی كه صورت می گیرد روی ساختن خانه های كوچك است و تمام خانه های مهر و سایر ساختمان هایی كه توسط دولت و نهادهای دولتی ساخته می شود 60 - 50 متری هستند. شهرداری نیز به ساختمان هایی كه زیر 60 - 50 متر ساخته شوند مالیات های كمتری اختصاص می داد. از این رو می توان نقش سیاست و برنامه ریزی دولتی را در زندگی مردم در خانه های كوچك مشاهده كرد.به نظر می رسد وقت آن فرا رسیده كه مسوولان با نگاهی دقیق تر و كارشناسانه تر و با كمك خواستن از جامعه شناسان، به بررسی دوباره بعضی از سیاست گذاری های اقتصادی مثل انبوه سازی خانه های50 متری بدون توجه به عوارض اجتماعی آن بپردازند. به راستی یك خانواده 6 یا 5 نفره چگونه می تواند در یك فضای 50 متری زندگی كند؟

خانه مجردی

انواع خانه های مجردی

یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی نیز در گفتگو با حمایت گفت: خانه های مجردی، نوعی ازمنازل و سکونتگاهها هستند که خانواده های یک نفره و یا شبهه خانواده ها درقالب دوستان، همکلاسی ها و همکاران دویا سه نفره یا بیشتر در آنها به زندگی مشغول هستند.مجید ابهری افزود: ازنگاه رفتار اجتماعی خانه های مجردی را می توان به چند گروه تقسیم کرد: خانه های دانشجویی (یعنی به خاطر کمبود خوابگاهها، مخصوصا در شهرستانها اکثریت دانشجویان مجبور به اقامت در خانه های بیرون از محوطه دانشگاه ها هستند و دراین صورت است که با دوستان خود منزل اجاره می کنند وضمن تحصیل به زندگی مشغول هستند. درصورتیکه این دانشجویان درشهرهای بزرگ مخصوصا تهران باشند بعد ازپایان تحصیلات نیز به زندگی دراین گونه خانه ها ادامه داد. برای ادامه تحصیل یا اشتغال در آنها زندگی می کنند. دوم: خانه هایی که بعضی ازکارمندان مجبور به اقامت در آنها هستند. سوم: خانه های مجردی که افراد متاهل یا مجرد برای دوربودن از خانواده و اجرای برنامه های خوشگذرانی تهیه می کنند که منظور از خانه های مجردی این گروه از منازل می باشند.

فاصله گرفتن فرزندان از والدین و تشکیل خانواده های تک هسته ای که همین موضوع باعث ضعف علاقه به ازدواج در جوانان می شود. وادامه اینگونه زندگی ها بصورت اجبار، منجربه بروز ناهنجاری های رفتاری می شود

آثار منفی خانه های مجردی

وی تصریح کرد: آثارمنفی خانه های مجردی عبارتند از: فاصله گرفتن فرزندان از والدین و تشکیل خانواده های تک هسته ای که همین موضوع باعث ضعف علاقه به ازدواج در جوانان می شود. وادامه اینگونه زندگی ها بصورت اجبار، منجربه بروز ناهنجاری های رفتاری می شود.

خانه ی مجردی ، تنهایی و خطر

افزایش خانه مجردی تاثیرمستقیم در رفتارهای ناهنجار دارد

وی اظهارداشت: افزایش خانه های مجردی تاثیرمستقیم در بروز رفتارهای ناهنجار دارند و اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی و سایر روابط غیراخلاقی، محصول این خانه ها هستند. برای پیشگری ازگسترش اینگونه خانه ها دانشگاهها باید برای دانشجویان خوابگاههایی تهیه کرده و اجازه ندهند که گرایش به اینگونه منازل افزایش یابد. از آنجا که افراد ساکن دراین خانه ها در دوره تحصیل و اشتغال نقل و انتقال تجربه های منفی انجام می گیرند درکنار نقل و انتقال تجارب منفی ناهنجاری های رفتاری نیز منتقل می شوند.

دورشدن از ازدواج، برای دختران درخانه مجردی

وی خاطرنشان کرد: دختران ساکن درخانه های مجردی در دوره اشتغال و تحصیل نیز باتوجه به بافت فکری تیم های ساکن از ازدواج کناره گرفته و گرایش چندانی به جداشدن از دوستان خود ندارند.اگر سری به بنگاه های معاملات ملکی محل بزنید ، موارد زیادی را برای رهن و اجرای مجردها خواهید دیدکه نشان از افزایش تقاضا برای زندگی مجردی  بین جوانان ایرانی است.یکی ازمشاوران املاک نیز گفت: افراد زیادی ازجمله مجردها به املاک مراجعه می کنند تا یا خانه اجاره کنند و یا اینکه بخرند. بعضی از این افراد دانشجوی شهرستانی هستند.که به تهران می آیند و تا زمانی که درس خود تمام شود ازاین خانه ها استفاده می کنند. وبعضی دیگر دوست دارند که تنها زندگی کنند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : روزنامه حمایت