تبیان، دستیار زندگی
باهر، پخش فیلم‌های مختلف در برنامه‌های ماهواره‌ای را موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب دانست و بیان كرد: در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه رشد می‌یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجرد ماندن مد شده و ازدواج دمده


باهر، پخش فیلم‌های مختلف در برنامه‌های ماهواره‌ای را موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب دانست و بیان كرد: در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه رشد می‌یابد.

یك روانشناس با ذكر 40 دلیل درباره عدم تأخیر ازدواج جوانان، گفت: گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شكست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آنها، مهمترین دلایل اجتماعی هستند كه تمایل جوانان را به ازدواج كاهش می‌دهند.

تجرد

حسین باهر در گفت‌وگو با فارس  گفت: دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در بالا رفتن سن ازدواج جوانان تأثیر‌گذار است.وی افزود: بررسی‌هایی در رابطه با دلایل تأخیر ازدواج جوانان در ایران انجام دادم كه 40 دلیل گردآوری شد.

رفاه زدگی برخی از جوانان ازدواج آنها را با مشكل مواجه می‌كند

این روانشناس درباره عوامل اقتصادی موثر بر بی‌میلی جوانان برای ازدواج عنوان كرد: مشكلات اقتصادی، مسكن، تهیه وسایل زندگی، مهریه سنگین، بیكاری، رفاه زدگی برخی از جوانان و فقر خانوادگی، از مهمترین دلایل اقتصادی موثر در تأخیر ازدواج جوانان است.

باهر، فقر مالی خانواده‌ها در تأمین امكانات ازدواج فرزندانشان را از عوامل موثر در تأخیر ازدواج دانست و اظهار داشت: مادی بودن قوانین مانند زندانی شدن جوانانی كه قادر به پرداخت مهریه نیستند موجب ترس آنها از ازدواج می‌شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی هزینه‌های سنگین عقد و عروسی را در تأخیر ازدواج موثر دانست و خاطرنشان كرد: برخی از تالارها برای هر نفر مهمان، 100 هزار تومان هزینه دریافت می‌كنند و از سوی دیگر نداشتن جهیزیه كافی برخی از دختران، آنها را از ازدواج منصرف می‌كند.

باهر، پخش فیلم‌های مختلف در برنامه‌های ماهواره‌ای را موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب دانست و بیان كرد: در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه رشد می‌یابد

الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب موجب تمایل به زندگی مجردی می‌شود

باهر، پخش فیلم‌های مختلف در برنامه‌های ماهواره‌ای را موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب دانست و بیان كرد: در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه رشد می‌یابد.

وی درباره مسایل فرهنگی كه سن ازدواج را بالا می‌برد، عنوان داشت: ادامه تحصیلات به ویژه توسط دختران، مدرن شدن زندگی، الگوپذیری جوانان از غرب و تمایل آنها به زندگی مجردی، تزلزل ارزش‌های سنتی و مهاجرت فرهنگی، از مهم‌ترین دلایل فرهنگی برای بالا رفتن سن ازدواج است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی درك نكردن تفاوت‌های زن و مرد و رسیدن به كمال معنوی از طریق ازدواج‌ را یكی دیگر از عوامل تأخیر در ازدواج دانست.

كاهش قبح دیر ازدواج كردن، سن ازدواج را بالا برده است

این استاد دانشگاه شهید بهشتی كاهش قبح دیر ازدواج كردن را نسبت به گذشته موجب بالا رفتن سن ازدواج دانست و اظهار كرد: در گذشته دیر ازدواج كردن امر ناپسندی بود اما امروزه این موضوع به یك امر بسیار عادی در جامعه تبدیل شده است.

باهر، افسردگی و اضطراب، بی‌توجهی به مسایل دینی، ترس از تعهد متقابل را در تأخیر ازدواج موثر دانست و اضافه كرد: امروزه توكل جوانان به خدا كاهش یافته است در حالی كه برای ازدواج توكل به خدا ضروری است.

وی با اشاره به تمایل بسیاری از جوانان به ازدواج برای برطرف كردن نیازهای جنسی، گفت: هدف اصلی از ازدواج باید رسیدن زن و مرد به كمال باشد همچنین رواج بی‌بند و باری و مبهم بودن آینده جوانان در كاهش ازدواج موثر است.

تجرد

مضرات دیر ازدواج كردن و تجرد تا سنین بالا

این استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره مضرات دیر ازدواج كردن عنوان كرد: عدم مسئولیت پذیری و بی‌توجهی به آن در سایر زمینه‌های زندگی، انحراف جسمی و جنسی جهت ارضای غرایز نفسانی، هدر رفتن سنین جوانی و طراوت، بدخلقی در زندگی به دلیل عدم ارضای نیازهای فرد، فریب آسان دختران در سنین بالا با وعده دروغین ازدواج توسط پسرها، دل نگرانی‌ پدر و مادرها از دیر ازدواج كردن فرزندان و پناه بردن به مصرف مواد مخدر، از مهمترین آسیب‌های ازدواج دیرهنگام است.

این روانشناس درباره راهكارهای لازم برای تشویق جوانان به ازدواج بیان كرد: معاف كردن افراد متاهل از سربازی غیرآموزشی، اولویت‌ استخدام برای افراد متأهل كه شرایط لازم را دارند، واگذاری خانه‌های استیجاری ارزان قیمت به جوانان تحصیل كرده و متأهل، دادن وام‌های ازدواج بدون بهره و ارتقاء فرهنگ ازدواج با تشریح نیازهای طبیعی و حقوق متقابل زن و مرد، راهكارهای مهمی برای افزایش ازدواج جوانان است.

وی ایجاد فضای مناسب و ارزان قیمت برای ازدواج دسته‌جمعی جوانان را عاملی در افزایش تمایل آنها به ازدواج دانست و افزود: تعدیل مهریه‌ها تا سقف 200 سكه و زندانی نكردن افراد به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه و تملك اموال بعد از ازدواج به صورت نصف میان زن و مرد، تمایل جوانان را به ازدواج افزایش می‌دهد.

باهر، افسردگی و اضطراب، بی‌توجهی به مسایل دینی، ترس از تعهد متقابل را در تأخیر ازدواج موثر دانست و اضافه كرد: امروزه توكل جوانان به خدا كاهش یافته است در حالی كه برای ازدواج توكل به خدا ضروری است

* ازدواج‌های دانشجویی در شرایط كنونی ناموفق است

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ازدواج‌های دانشجویی بیان كرد: بنده بنیانگذار ازدواج دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی بودم ولی هم‌اكنون می‌بینم انگیزه جوانان از این ازدواج‌ها بیشتر از روی هوس، احساس و دریافت وام یا هدایا از سوی سازمان‌ها است.

وی افزود: ازدواج دانشجویی باید با انجام مشاوره و اجازه خانواده‌ها صورت گیرد و تمام امكانات لازم از قبیل خوابگاه و شغل مناسب برای این جوانان پس از اتمام تحصیلات تأمین شود.

نهادهای مسئول در امر ازدواج جوانان موفق عمل نمی‌كنند

باهر عملكرد نهادهای مسئول در امر ازدواج جوانان را ناموفق دانست و عنوان كرد: امر ازدواج جوانان باید به افراد متخصص سپرده شود و اندیشمندانی فعال در این زمینه برای معضل بزرگ تأخیر در ازدواج جوانان چاره‌اندیشی كنند.

این روانشناس در پایان افزود: مشاوره رایگان ازدواج در مراكز مشاوره می‌تواند در ازدواج موفق جوانان، شناخت كامل آنها از یكدیگر و كاهش شكست در ازدواج موثر باشد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : رجاء نیوز