تبیان، دستیار زندگی
زنی که خود را آراسته می‌کند و با حرکات زشت و زننده وارد اجتماع می‌شود، باعث ارضای خواسته‌های شهوانی مردان هوسران می‌شود. در حالی که حجاب زن را در امنیت قرار می‌دهد تا دست هرگونه سوء استفاده شهوانی از خود را کوتاه کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوا داغ و بازار بدحجابی داغ


زنی که خود را آراسته می‌کند و با حرکات زشت و زننده وارد اجتماع می‌شود، باعث ارضای خواسته‌های شهوانی مردان هوسران می‌شود. در حالی که حجاب زن را در امنیت قرار می‌دهد تا دست هرگونه سوء‌استفاده شهوانی از خود را کوتاه کند

بدحجابی

با رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا، معضل بدحجابی و حضور زنان با پوشش‌های نامناسب در محیط بیرون از خانه به صورت جدی‌تر مطرح می‌‌شود. زیرا در فصل زمستان به دلیل سردی هوا کسی فرصت عرض اندام ندارد اما در تابستان بررسی این مسئله قابل تامل است. این موضوع به حدی جدی است که گاه در سطح شهر با بی‌حجابی و فساد جنسی مواجه هستیم. چنین افرادی با رعایت نکردن حجاب در محیط اجتماعی حقوق شهروندی را زیر پا گذاشته‌اند.

در جامعه ما حجاب از آنجا كه موضوعی دینی و شرعی است از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و عدم توجه به آن تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی را به دنبال دارد. دستورات صریح دینی ما بر حفظ حجاب زنان كه تقریبا نیمی از جمعیت جامعه را تشكیل می دهند تاكید دارد و از آنجا كه در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، می توان حجاب را به همه افراد جامعه مربوط دانست.

حجاب زن موجب می‌شود تا شخصیت انسانی زن و کمالات و تفکرات او مطرح شود نه جسم و ظاهر فیزیکی وی.

زنی که خود را آراسته می‌کند و با حرکات زشت و زننده وارد اجتماع می‌شود، باعث ارضای خواسته‌های شهوانی مردان هوسران می‌شود. در حالی که حجاب زن را در امنیت قرار می‌دهد تا دست هرگونه سوء استفاده شهوانی از خود را کوتاه کند. برای محکم شدن بنیان خانواده و داشتن روابط سالم اجتماعی نیاز است که زنان جذابیت‌ها و زیبایی‌های ظاهری خود را بپوشانند تا هم خود از آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی مصون بمانند و هم افراد جامعه با فراغ بال و به دور از خواسته‌های نفسانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

زنی که خود را آراسته می‌کند و با حرکات زشت و زننده وارد اجتماع می‌شود، باعث ارضای خواسته‌های شهوانی مردان هوسران می‌شود. در حالی که حجاب زن را در امنیت قرار می‌دهد تا دست هرگونه سوء استفاده شهوانی از خود را کوتاه کند

خودنمایی و خودآرایی هم به دیگران لطمه وارد می‌کند و هم مایه انحطاط و ابتذال یک جامعه می‌شود. در چنین جامعه‌ای مردها دائما در معرض تحریکات جنسی قرار دارند و زنان نیز علاوه بر مشکلاتی که برایشان پدید می‌آید، بخشی از هزینه و وقت خود را باید صرف خودنمایی کنند. بی‌شک رعایت حجاب و عفاف یك موضوع شرعی و از ضروریات دین است و از سوی دیگر بی حجابی و بدحجابی در قانون جرم است و از طرفی بدحجابی آثار منفی اجتماعی فراوانی را در بر دارد.

بدحجابی

اما آنچه تحقیقا می توان به عنوان فلسفه حجاب ذكر كرد آثار فردی و اجتماعی آن است. مصونیت زن در مقابل نگاه هرزه مردان هوسباز و به تبع آن احساس امنیت روانی برای او و در نهایت ارتقاء امنیت و آرامش روانی جامعه، افزایش قدر و منزلت زن در خانواده و اجتماع، استحكام بنیاد خانواده و به دنبال آن استحكام و استواری جامعه، كاهش گناه و بی‌بندوباری و... از جمله آثار مثبت رعایت حجاب می باشد. در حالی که امروز در اجتماع ما آنچه اعم از فساد و بی بندوباری و هرزه گی شاهد هستیم، مربوط به آن تعداد از افراد جامعه است كه با سهل انگاری و یا عمدا با زیر پا گذاشتن حدّ و حدود شرعی و هنجارهای جامعه، چهره جامعه اسلامی را خدشه دار نموده اند. بدون شك بی اعتنایی به پدیده بدحجابی در جامعه و گذشتن از كنار رشد روزافزون آن پیامدهای ناگواری به همراه دارد كه در حال حاضر نیز شاهد برخی از این پیآمدها هستیم.

بی بندوباری جنسی، گسترش فحشاء و فساد اخلاقی، فروپاشی بنیان خانواده، افزایش طلاق، تنوع طلبی جنسی، كاهش امنیت روانی جامعه به خصوص جوانان، افزایش سن ازدواج، افت تحصیلی و آموزشی جوانان، تضعیف اعتقادات دینی و... همه از تبعات ناگوار بدحجابی است كه متاسفانه امروز در جامعه شاهد آن هستیم. از سوی دیگر بدحجابی باعث خواهد شد تا فرهنگ بیگانه با شدت هرچه تمامتر فرهنگ ایرانی اسلامی ما را مورد هجوم قرار داده و اهداف شوم دشمنان نظام مقدس و انقلاب اسلامی علیه كشور را محقق سازد.

اصلاح پوشش بدون ارائه لباس مناسب، امكانپذیر نیست

فرزانه نیكو برش مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینكه وضعیت مدل های موجود در بازار لباس به هیچ عنوان مناسب نیست، گفت: زمانی كه مدل های مناسب به بازار لباس ارائه نمی شود، چگونه می توان انتظار بهبود وضعیت پوشش را در كشور داشت.

وی در ادامه افزود: تا زمانی كه ساختار فرهنگی در جامعه تغییر نكند، نمی توان از طریق برخوردهای مقطعی با بدحجابی مقابله كرد و كاری از پیش برد.

بدحجابی

مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینكه اگر قانون گسترش عفاف و حجاب كه یكی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به درستی اجرا می شد، شاهد وضعیت كنونی بدحجابی در كشور نبودیم، گفت: در قانون گسترش عفاف و حجاب برای 26 سازمان وظایفی تعیین شده است و اگر هر نهادی وظایف خود را به درستی انجام می داد، شاهد كاهش آمار بدحجابی در جامعه بودیم.

نیكوبرش ادامه داد: اگر هر نهاد مسئول در جهت اجرای وظایف خود به منظور گسترش عفاف و حجاب تعلل داشته باشد، امكان ندارد كه شاهد بهبود وضعیت حجاب در كشور باشیم.

برخورد با بدحجابی مشکل را اضافه می کند

حضور گشت های امنیت اجتماعی در كاهش آمار بدحجابی تأثیرگذار خواهد بود اما این كاهش همیشگی نیست چرا كه افراد بدحجاب با مشاهده گشت های امنیت اجتماعی در خیابان ها حجاب خود را درست می كنند و وقتی این طرح جمع شد دوباره وضع مثل گذشته می شود.

بی بندوباری جنسی، گسترش فحشاء و فساد اخلاقی، فروپاشی بنیان خانواده، افزایش طلاق، تنوع طلبی جنسی، كاهش امنیت روانی جامعه به خصوص جوانان، افزایش سن ازدواج، افت تحصیلی و آموزشی جوانان، تضعیف اعتقادات دینی و... همه از تبعات ناگوار بدحجابی است كه متاسفانه امروز در جامعه شاهد آن هستیم

برخورد با بدحجابی باید به صورت دائم انجام شود و در كنار آن پوشش های مناسب در رسانه ها تبلیغ شود تا جوانان ترغیب به استفاده از آنها شوند همچنین وضعیت بازار لباس را باید كنترل كرد چرا كه برخی از لباس های نامناسب به كشور وارد شده و در لباس فروشی های سطح شهر به فروش می رسند. اعمال فشار و استفاده از زور ولو به شکل قانونی تنها می تواند شکل ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی را تغییر دهد و رفع آنها به این امر کمک نخواهد کرد و در واقع بیماری ها و ناهنجاری ها به اشکال دیگری وجود خواهند داشت و ادامه خواهند یافت.

بدحجابی

دکتر کولایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم  راه حل برخورد با پدیده هایی چون بدحجابی را اقناع و پرهیز از خشونت می داند و می گوید:« به نظر می رسد برای مواجهه با پدیده های فرهنگی استفاده از ابزارها و روش های مناسب به ویژه اقناع و پرهیز از خشونت باید مورد توجه قرار گیرد چرا که تجربه های گذشته نشان داده این نوع روش ها به انباشته شدن مشکلات بیشتر منجر خواهد شد.»

وی افزود:« چنانچه زنان و دختران صرفا به دلیل بدحجابی زندان را تجربه کنند، پدیده ای که در گذشته شاهد آن بودیم، آیا واقعا نسبت قابل قبولی میان آنچه در قانون« جرم» خوانده شده و این مجازات وجود دارد و یا اساسا دختری که با این اتهام به زندان می افتد دچار مشکلات بسیار بزرگتر و پیچیده تری نخواهد شد؟»

الهه کولایی در پایان گفت:

به نظر می رسد کسانی که دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی را دارند باید بپذیرند که از روش ها و شیوه های مناسب که به حل مشکل و نه تخریب بیشتر آن بینجامد استفاده کنند چون تکرار تجربه های گذشته چاره ساز نخواهد بود.

هیچ راه کاری مانند فرهنگ سازی حجاب نمی تواند مقابله با بی حجابی و یا بدحجابی کند، البته فرهنگ سازی نیاز به بسیج شدن کل دستگاه های پرورشی، از مدرسه و دانشگاه و حوزه تا رادیو و تلویزیون، و از خانه تا خیابان و محیط کار، و از کتاب تا مجله و روزنامه و غیره دارد.

فراوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1-افتاب / 2- خبرگزاری فارس / 3- رجانیوز

مطالب مرتبط

اجبار چادر چه بر سر ما می‌آورد؟

فروش فحشا در پیاده روها

دامی برای زنان جوان