تبیان، دستیار زندگی
اوایل ازدواج و آشنایی زیاد پیش می آید که زوج های جوان حرف همدیگر را نمی فهمند جرو بحث می کنند و کارشان بالا می گیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5کلید طلایی ازدواج موفق


اوایل ازدواج و آشنایی زیاد پیش می آید که زوج های جوان حرف همدیگر را نمی فهمند جرو بحث می کنند و کارشان بالا می گیرد. مشکل این زوج های جوان که شاید شما هم یکی از آنها باشید، معمولا این نیست که واقعا حرف هم را نمی فهمند یا سطح هوش و بلوغ فکری شان به یک اندازه نیست. مشکل این زوج ها بیشتر از آنکه سخت افزاری باشد به نرم افزارهایی مربوط می شود که برای برقرار ارتباط با همدیگر به کار می برند!

5کلید طلایی ازدواج موفق

مشکلاتی که شما و همسرتان امروز با آن مواجه هستید به دلیل این است که خیلی مهارت های لازم در زندگی را به دست نیاورده اید، اینکه چگونه انتقاد کنید، چگونه مخالفت کنید، چگونه با مخالفت دیگران کنار بیایید، و یا اینکه چگونه جراتمند باشید؟

جرات مندی به معنای حفظ حقوق خود بدون اینکه به حقوق دیگران بی احترامی کرده ویا حقوق دیگران را خدشه دار سازیم. می دانیم هر فردی حق اشتباه کردن را دارد پس یک رفتار جرات مندانه می تواند قبول و پذیرش این اشتباه باشد. برای ارتباط موثر برقرار کردن مجموعه مهارتهایی لازم است.

اولین گام مهارت گوش دادن است. این گوش دادن با شنیدن فرق می کند زیرا شنیدن فرایندی است روان شناختی که همراه با همدلی و انعکاس احساسات است ولی شنیدن پدیده ای ادراکی است.

مردان یک سوم زنان صحبت می کنند و در صحبت هایشان بدون عواطف و احساسات هستند ولی زنان در صحبت هایشان می توانند به راحتی انعکاس عواطف را دریافت کنند. وقتی مردی مخاطب باشد فقط گوش می کند و نمی تواند همزمان با گوش دادن کار دیگری انجام دهد ولی زنان اینگونه نیستند.

در مورد این مهارت باید در مورد بافت و چگونگی شرایط آگاهی داشته باشیم زیر هر کلمه معنا و مفهومی دارد که در بافت و مضمون خاصی موثر است.ئدر مورد شخص گوینده علاوه بر اصل موضوع مواردی است که می تواند در دریافت مضمون به مخاطب کمک کند نظیر: تن صدا، وضع لباس، و شرایط و …

خوب حرف زدن نیازمند این است که شما به محتوای کلامتان، لحن بیان آن، زمان بیان صحبت ها و حتی بار معنایی کلمه هایی که انتخاب می کنید دقت داشته باشید

مهارت دوم خوب حرف زدن است. اینکه با توجه به بافت بدانیم صحبتی که می کنیم چه تاثیری خواهد گذاشت و به بافت ذهنی و ساحت ذهنی شخص مخاطب پی برد. چرا که زبان هرکس ساحت ذهنی اوست. نظیر نامه ای که امام خمینی ( ره) به گورباچف نوشت و در نتیجه آن کمتر از 24 ساعت نیروهایش را از افغانستان خارج کرد. خوب حرف زدن نیازمند این است که شما به محتوای کلامتان، لحن بیان آن، زمان بیان صحبت ها و حتی بار معنایی کلمه هایی که انتخاب می کنید دقت داشته باشید.

5کلید طلایی ازدواج موفق

محتوای کلام، یعنی آن چیزی که می خواهید به همسرتان بگویید. شاید همسرتان واقعا از شنیدن برخی حرف ها عصبانی می شود. بنابراین این حرف ها را باید گزیده، مرحله به مرحله و در آرامش به او بگویید.

لحن کلامتان، این که دستوری باشد، دوستانه باشد، کمک خواهانه یا قاطعانه باشد، هر کدام پذیرش متفاوتی از طرف همسرتان خواهد داشت. شما همچنین برای رساندن منظورتان می توانید از کلمات مختلفی استفاده کنید. مثال عینی این جمله، بشین و بفرما است. هر کدام از این کلمات بار معنایی خودشان را دارند. پس بهترین و مثبت ترین و تاثیرگذارترین کلمه را انتخاب کنید.

مهارت سوم همگامی است. یعنی هنگام گوش دادن به فرد مقابل با همگامی خود. بطور مثال با گفتن کلماتی مثل خوب، آهان، بقیه اش رو بگو... و یا تکان دادن سر و تغییر در نگاه. با او ارتباط برقرار کرده و تشویق به صحبت کنید. طوری که او بفهمد شما مشتاق شنیدن حرف هایش هستید.

مهارت چهارم تقدم در ارائه نظرات است. اینکه به دیگران اجازه بدهیم که قبل از ما نظراتشان را مطرح کنند. در این صورت هم تسلط بیشتری برای پاسخگویی خواهید داشت و هم درک بهتری از نظر او به دست می آورید و دیگر مجبور نیستید هر کدام برای گفتن حرفتان، فریاد بزنید و در کلام همدیگر بپرید.

مهارت پنجم پرهیز از مطلق گویی است. چرا که ارتباط موثر را خدشه دار می سازد. از کلماتی نظیر: همیشه، هرگز، هیچ وقت استفاده نکنید و همیشه جایی برای نسبیت باقی بگذارید. اگر همسر شما دیر سر قرارتان رسیده است، به او نگویید تو همیشه دیر می کنی، تو همیشه کارت را به من ترجیح می دهی و... قطعا اگر منصف باشید می بینید که این اتفاقات آنقدرها هم همیشگی نیستند و مواقع زیادی هم بوده که همسرتان مطابق میل شما عمل کرده است.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سیمرغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.