تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که گیاهان نیز دارای احساس می باشند! نتیجه ای مجموعه ای تحقیقات بر این موضوع نشان داده است که گیاهان نیز دارای احساساتی همچون کمبود محبت، رقابت جویی، لذت از موسیقی، غم و شادی هستند! این تحقیقات نشان داده است كه میان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

نام ایده : بررسی تأثیر عواطف بر روی گیاه شلغم

نام ارائه دهنده: فرگل افتخاری، شیرین شهسواری، نازنین آتشگر

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی: ساده

آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که گیاهان نیز دارای احساس می باشند! نتیجه ای مجموعه ای تحقیقات بر این موضوع نشان داده است که گیاهان نیز دارای احساساتی همچون کمبود محبت، رقابت جویی، لذت از موسیقی، غم و شادی هستند!  این تحقیقات نشان داده است كه میان گونه های مختلف گیاهی نوعی رقابت فیزیكی و شیمیائی وجود دارد . رقابت فیزیکی بسیار در میان گیاهان مشاهده می شود . به عنوان مثـــال گونه ای با چتــر گسترده  مانع رسیدن نور به طبقه های گیاهی پائین می شود . همچنین در جنگل های متراكم درختان مانع رسیدن نور به درختان پائین می شوند از طرفی رقابت ممكن است شیمیایی باشد كه در این حالت مطالعات برای درك مسایل رقابتی ممكن است كمی پیچیده تر باشد . در رقابت شیمیایی ممكن است بعضی از گیاهان موادی را ترشح كنند كه مانع رشد گیاهان دیگر شود که در بیشتر مواقع این مواد ترشح شده درون ریشه گیاهان تولید می شود.

با توجه به این یافته های هیجان انگیز علمی، گروهی از دوستان خود دست به آزمایش زده و تاثیر مستقیم محبت و توجه را بر روی گیاه شلغم امتحان کرده اند! این گروه دو گلدان یک شکل را در شرایط یکسان از نظر نور و آب قرار دادند. اما برای یک گلدان مرتب موسیقی پخش کرده و آن را در محلی که افراد بیشتری به آن توجه می نمودند قرار دادند. گلدان دیگر را تنها و منزوی در گوشه ای از خانه قرار داده و فقط هنگام آبیاری به آن سر می زدند. بعد از چند هفته نتایج حاصل بسار جالب می نمود! گلدان منزوی سرعت رشد کمتر و قد کوتاه تری نسبت به گلدان حاضر در جمع خانواده داشت! که در شکل زیر به خوبی نمایان می باشد.

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3) ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

به این ترتیب این گروه موفق شدند نشان دهند که شلغم ها هم دل دارند و با آن ها مهربان تر باشید! شما هم می توانید میزان احساسات سایر گیاهان را بسنجید و بررسی نمایید.


نام ایده : ثبت تغییر شکل تشک بیمارستانی

نام ارائه دهنده: پریسا کشاورز جود-پارمیدا مقامی

زمینه و نوع پروژه : فنی مهندسی - عملی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

شاید افرادی را دیده باشد که به علت قرار دادن پای شکسته ی خود بر روی تکیه گاه پس از مدتی به زخم بستر و یا کمر درد مبتلا شده اند. اما در صورتی که آن ها پای خود را با زاویه ی مناسبی روی تکیه گاه قرار دهند، این مشکل پیش نخواهد آمد. زاویه مناسب به مقدار نیروی وارد شده به صندلی و یا تخت بستگی دارد.

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

هدف این دوستان از انجام چنین پروژه ای اندازه گیری آن نیرو و تعیین بهترین حالت برای نشستن فرد بیمار می باشد. این گروه تصمیم گرفتند برای این منظور از نوعی سنسور استفاده نمایند و برای این منظور سه سنسور خازنی، القایی و مقاومتی را مورد بررسی قرار دادند. از این میان دریافتند که سنسور های القایی و خازنی برای این امر مناسب نمی باشند و سنسور های مقاومتی به عنوان ابزار مورد قبول این کار انتخاب شدند. گام بعدی ساخت این نوع سنسور و قرار دادن آن ها درون تشک می باشد. علاوه بر این خروجی مناسبی نیز باید طراحی شود که نتیجه را به کمک کامپیوتر نشان دهد. بدین ترتیب فیزیوتراپ و یا پرستار تشخیص می دهند که کدام حالت برای شخص مناسب تر است. البته کاربرد ابن طرح در بیمارستان ها مستلزم این است که این تشک از دقت بالا، دوام زیاد و هزینه مناسب برخوردار باشد.

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی دوره هفتم (1)

ایده های برگزیده زیست دوره هفتم (1)

ایده های برگزیده زیست دوره هفتم (2)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،‌تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی