تبیان، دستیار زندگی
پ شماره 5 آموزش نوار ابزار در درس قبل شما با تعدادی از ابزارهای كلیدی و مهم آشنا شدید به علت این كه ابزارها كه در درس قبل توضیح داده شد بسیار مهم و كلیدی بودند در یك جلسه به صورت جامع به آنها پرداختیم در این قسمت تعداد بیشتری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش فتو شاپ شماره 5

آموزش نوار ابزار

در درس قبل شما با تعدادی از ابزارهای كلیدی و مهم آشنا شدید به علت این كه ابزارها كه در درس قبل توضیح داده شد بسیار مهم و كلیدی بودند در یك جلسه به صورت جامع به آنها پرداختیم در این قسمت تعداد بیشتری از ابزار جعبه ابزار آشنا خواهید شد .

magic wand

این ابزار نیز جز دسته ابزارهای انتخاب می باشد . اما با این تفاوت كه به كمك این گزینه می توان یك قسمت كه از نظر طیف رنگ تقریبا" بر اساس درصد داده شده یكی می باشند را انتخاب نمود ( البته درصد داده شده در انتخاب تاثیر اصلی را دارد ) هر چه این درصد بالاتر باشد محدوده منتخب بزرگتر و رنگهای بیشتری را انتخاب می كند.

در این ابزار مانند ابزارهای دیگر پارامترهایی وجود دارد كه با انتخاب این ابزار در نوارoption ظاهر می شود تمامی گزینه در سایر ابزارهای انتخاب كه در درس قبل توضیح داده شد ه است گفته شد ولی یك گزینه در این قسمت مهم می باشد كه در درس قبل گفتیم ولی فكر می كنم گفتن آن خالی از لطف نباشد.

Tolerance : به كمك این فیلد عددی شما می توانید میزان درصد انتخابی طیف رنگی را تعیین نمایید .

Crop

ابزار بعد ابزارCrop می باشد این ابزار برای برش دادن یك قسمت تصویر البته به صورت مربع و محدود كردن تصویر به یك قاب به اندازه دلخواه است یعنی شما می توانید به صورت دلخواه یك قاب با اندازه دستی ایجاد نمایید . زمانی كه این گزینه را فعال می نمایید

چندین گزینه در نوارOption ظاهر می شودكه در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.


Shield:

این گروه وظیفه سایه روشن نشان دادن صحنه را به عهده دارد به این صورت كه زمانی كه شما یك قسمت را انتخاب می كنید دور محدوده انتخابی را سایه تیره ای فرا می گیرد با غیر فعال كردن این گزینه این سایه از بین می رود و فقط كادر دوری باقی می ماند لابته این قسمت دو گزینه دیگر دارد كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .


Color :

در این قسمت رنگ سایه دور محدوده انتخابی را تعیین می نمایید .


Opacity :

در این فیلد عددی میزان غلظت رنگ پیرامون محدوده انتخابی را تعیین می نمایید .


Perspective:

به كمك این گزینه شما می توانید یك كادر دارای پرسپكتیو داشته باشید .

البته این گزینه های بالا فقط زمان انتخاب و ایجاد كرد نمایان می شوند و گزینه های دیگر نیز برای این ابزار وجود دارد كه در زمان فعال بودن ابزار فقط نمایان می شوند كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .


Width :

در این قسمت شما می توانید میزان درصد باز شدن كادر البته در ضلع عرضی را تعیین نمایید .


Heilnt :

در این قسمت شما می توانید میزان درصد باز شدن كادر لابته در ضلع طولی را تعیین نمایید .


Resolution:

در این فیلد عددی شما می توانید میزان كیفیت كادر را تعیین نمایید و همچنین در منوی كركره ای بقل آن نوع واحد اندازه گیری قرار دارد .


Front Image :

این گزینه كادر و كیفیت صحنه جاری را برای ابزار انتخابی تعیین می نمایید و گزینه بقلی آن تنظیمات را پاك می نماید .

Slice

به كمك این ابزار می توانید تصویر را برش و به واحدهای مختلف تقسیم كنید با فعال كردن این ابزار پارامترهای درOption Bar ظاهر می شود كه مربوط به نوع ثابت كردن و نوع اندازه محل برش می باشند اگر بر روی همین گزینه راست كلیك كنید یك گزینه دیگر نیز ظاهر خواهد شد به نامSlice Select tool كه به كمك این ابزار می توان مناطق برش داده شد ه را ویرایش كنید یعنی تغییر اندازه داده و یا مكان آن را تغییر دهید .

Healine

به كمك این ابزار می توانید یك قسمت را روی قسمت دیگر     كنید با گرفتن كلیدAlt وكلید نمودن در قسمت مورد نظر آن قسمت را ترمیم و شفا می بخشید با زدن این گزینه در قسمتOption Bar پارامترهایی ظاهر می شود كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .


Brush :

در این قسمت می توانید اندازه قلم ونوع محوی و شكل آن را تغییر دهید .


mode :

در این قسمت  می توانید مد مورد نظر را تغییر دهید كه به صورت پیش فرض بر رویNormal است . در مورد مد مفصل صحبت می كنیم .

Source

در این قسمت دو گزینه وجود دارد 1 )Sample این از نمونه گرفته شد كه توسط كلیدAlt گرفتید استفاده می كندPattern این گزینه ازPattern ها استفاده می كندPattern ها تصاویر( texture ) هایی هستند كه می توان آنها را برای تصویر استفاده نمود و می توان به

عنوان سر قلم نیز از آنها استفاده كرد.

Brush

به كمك این گزینه یك قلم در دست شما می باشد كه به كمك آن می توانید در صحنه خطوط را بكشید زماین كه این گزینه را می زنید درOption Bar پارامترهایی ظاهر می شود كه با همه آنها آشنا خواهید شد :


Brush :

در این قسمت سر قلم مورد نظر را می توانید تعیین نمایید .


mode :

این قسمت توضیح داده می شود .

opacity

به كمك این فیلد عددی می توانید میزان غلظت خطی را كه می كشید را تنظیم كنید .

Flow

به كمك این پارامتر می توانید توالی دایره قرار گرفته در یك خط را زیاد و یا كم كنید.

با راست كلیك كردن بر روی گزینهBrush یك ابزار دیگر نیز مشاهده می شود . این ابزار كهPencil یا مداد نام دارد برای كشیدن خطوط مداد نرم می باشد. پارامترهای آن مانند پارامترهای گزینه قبل می باشد .

ابزار بعد ابزارStamp می باشد این ابزار همان گونه كه از نامش پیداست برای مهر كوبی تصویر می باشد . در این ابزار نیز در قسمتOption Bar تغییر حاصل نشده و در قبل به آنها پرداخته شده است از این ابزار برای رتوش كردن و نمونه برداری استفاده می شود با گرفتن كلیدAlt و كلیك كردن در صحنه نمونه برداشته خواهد شد . و هر جا كلیك كنید نمونه پیاده می شود .

با راست كلیك كردن بر رویStamp یك گزینه دیگر به نامPattern stamp tool آشكار می شود اینStamp ازPattern ها برای نمونه استفاده می شود . در قبل در رابطه باPattern  ها توضیح داده شد .

History Brush

به كمك این ابزار می توانید تاریخچه یك تصویر در صحنه را دوباره زنده نمایید یعنی شما به كمك یك ابزار بر روی عكس تغییراتی را اعمال نمودید ولی نمی خواهید تمام آن تغییرات را ازبین ببرد آن وقت است كه از این ابزار استفاده می كنیم به كمك این ابزار می توان یك قسمت از عملیات انجام شده را لغو نمود. قسمتOption Bar نیز تغییر پیدا نكرده است

Art History Brush

به كمك این گزینه فعالیت هایHistory Brush را دارید با این تفاوت كه یك سر قلم های خاص را دارا می باشد و تصاویر هنری را خلق می نماید .

در قسمت Option Bar تغییراتی حاصل شده است كه به تغییرات آن خواهیم پرداخت .


Style :

در این قسمت شما می توانید نوع سر قلم را تغییر دهید و مدل آن را تغییر دهید .


Area :

به كمك این فیلد عددی می توانید فضایی كه می خواهید را ویرایش كنید بزرگ و كوچك كنید .

در قسمت بعد با ابزارهای بیشتر آشنا خواهید شد .

مهدی بندری