تبیان، دستیار زندگی
انسان در زندگی همیشه به دنبال بهانه است .اگر شما یک کاسب باشید وبه بینید که مغازه روبروی شما به مدت یک هفته بسته است از همسایگان می پرسید که چه اتفاقی افتاده است و اگر به شما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند دوباره روابط فامیلی


انسان در زندگی همیشه به دنبال بهانه است .اگر شما یک کاسب باشید وبه بینید که مغازه روبروی شما به مدت یک هفته بسته است از همسایگان می پرسید که چه اتفاقی افتاده است و اگر به شما به گویند که طرف به علت بیماری در بیمارستان بستری شده است ،جهت عیادت از او به بیمارستان می روید.

پیوند دوباره روابط فامیلی

یک خواهر یا برادر بعد از مدتی دوری از همدیگر به علت انس و الفتی و عادتی که به دیدار هم داشته اند به ملاقات هم می روند .در واقع دید و بازدید مدام بین فامیل و دوستان در انسان ایجاد عادت و انس و الفت می کند و چون مدتی از هم دور باشند این احساس دلتنگی بهانه و مولد حرکتی برای انسان می شود که عزم خود را جزم کند و به دیدار اقوام و آشنایان و دوستان برود .اما اگر مدت طولانی شما با اقوام یا دوستان یا فامیل خود نروید به علت دوری و کاهش علاقه دیگر بهانه خود را برای دیدار با آنها از دست می دهید .

در بین فامیل کسانی که رفت و آمد نمی کنند در واقع علاقه و بهانه خود را برای بازدید فامیل از دست داده و بعد از مدتی منزوی و تنها می شوند .

بهانه و گفتار این حرف این گروه این است "فامیل برای ما چه کاری انجام داده است همشان دردسر هستند و هر چه کمتر با آنها رفت امد کنیم بهتر است"آنها از درک قدرت خویشاوندان و نیاز انسان به داشتن فامیل غافل هستند .

خانواده و خویشان ما همانند یک انگشت هستند که وقتی با هم و در کنار هم باشند به یک مشت تبدیل شده و می توا نند با قدرت خود بسیاری از مشکلات زندگی یک دیگر را حل کنند .

از سوی دیگر، خیلی از خانواده ها هم که هر سال به دیدن اقوام و فامیل هایشان می رفتند، در کنار هم بودند و از کنار هم بودن لذت می بردند. شاید بر اساس برخی اختلافات که از سر غرور به وجود آمده در طی این سال روابط آنها کمی سست شده باشد و به اصطلاح چشم دیدن یکدیگر را نداشته باشند. بیایید این اختلافات را کنار بگذاریم و دوستی هایمان را حفظ کنیم، چرا که انسان یک موجودی اجتماعی است، با گرفتن یک دسته گل به دیدن شخص بزرگتر برویم و صله رحم را به جا آوریم.

اصلاح روابط قطع شده می تواند دریچه جدیدی از امید و نشاط را به روی شما بگشاید.به عبارتی همین عشقهای کوچک است که زندگی را زیبا می کند و مارا به آن پایبند می سازد.

اگر روابط قطع شده ای با ارحام خود دارید به این نکات توجه فرمایید:

آرامش چیزی است که با شادی های مصنوعی به وجود نمی آید .برای خلق آرامش و نشاط درونی به روابط خوبی با اقوام خود نیازمندید .خدایی که بشر را آفریده ،سفارش زیادی به روابط نیک با ارحام فرموده و برای صله رحم _ که به معنی نیکی و پیوستن به خویشاوندان است _ تاثیرات بسیاری از قبیل طول عمر ،آرامش ،سبکی و نشاط واقعی قرار داده است. با از سر گرفتن روابط بریده شده ،علاوه بر آنکه خداوند را از خود خشنود می کنید ،می توانید یک بار دیگر پشتیبانان واقعی خودتان را به سمت خود جذب کنید.

** اگر دوست دارید فرزندان شما در بزرگسالی همدیگر را رها نکنند و کنار هم بمانند ،امروز پایبندی و وفاداری نسبت به اقوام را به آنها بیاموزید و باور داشته باشید که قطع روابط مخصوصا با ارحام ،بدترین الگویی است که می توانید برای آنها ترسیم کنید .فرزندان شما از روابط شما ،میزان اهمیت روابط با یکدیگر و احسان در حق هم را می آموزند .علاوه بر این فرزندان شما به محبت پدربزرگ و مادربزرگ، عمه ها و عموها ،دایی ها و خاله ها نیازمندند.روابط با آنها موجب تقویت قوای عاطفی فرزندانتان و مهارت یافتن در روابط با دیگران می شود.علاوه بر این فرزندان آنها می توانند بهترین دوست و همبازی کودکان و نوجوانان شما باشند.

اگر بین شما و بستگانتان برزخی از افکار و پندار نادرست وجود دارد همه چیز فقط در فکر شماست در واقعیت، او یکی است مثل همان دوستی که از دوستی با او لذت می برید .کافی است طرز فکرتان را عوض کنید

** اگر نامهربانی و یا بدرفتاری فامیل مورد نظر موجب قطع روابط شده ،ریشه این کم کاری عاطفی و بدرفتاری را پیدا کنید .خیلی وقتها ما در شناسایی عوامل اصلی بدرفتاریها اشتباه می کنیم .چه بسا عدم اعتماد به نفس و ضعف اخلاقی آنها باعث کم کاریشان در روابط عاطفی می شود اما شما به حساب غرور و تکبر می گذارید.

گاهی مشکلات شخصی شان موجب بدخلقی هایشان شده شما به حساب احساسشان نسبت به خودتان می گذارید اگر می توانید در حل مشکلاتشان به گونه ای بزرگ منشانه کمک کنید تا از طریق فرمول «الانسان عبید الاحسان:انسان بنده کسی است که به او احسان می کند»(حدیثی از امام علی علیه السلام) ،روابط خوبی بین شما برقرار گردد.

** شاید برخی از روابط قطع شده شما با بستگانتان مربوط به زمانهای گذشته و خواست بزرگترها باشد وقتی که شما هنوز درک خوب و واضحی از این مسائل نداشته اید اکنون با شهامت و حسن نیت، روابط را از سر گیرید و قصدتان را برای آنها هم بگویید .سعی کنید اقوامتان را از نگاه خودتان بشناسید و تقلید کورکورانه نکنید.

** بندگان خدا بسیار متفاوت و گوناگونند .شما با داشتن یک روش خاص و پافشاری بر اجرای خواسته ها و تحمیل عقاید خودتان به دیگران مجبور می شوید با خیلی از نزدیکانتان قطع رابطه کنید و یا تسلیم قطع روابط شوید در حالیکه اگر مدارا کنید و دیگران را به خاطر چیزهای بی ارزش نرنجانید بعد از مدتی خواهید فهمید که این روابط چقدر می توانند مفید باشند.

بعد از اصلاح روابط از افراط و تفریط بپرهیزید .افراط بسیار خطرناک است و منجر به مشکلاتی بزرگتر از قبل می شود .حتی اگر دوستی و محبت بین شما بالا گرفت،نگذارید حد و حدود از بین برود.

** آن کسی که شما او را با قهر از خود دور کرده اید می تواند یکی از صمیمی ترین دوستان و یاران شما باشد مخصوصا که بین شما پیوند فامیلی هم وجود دارد .این مطلب تنها به طرز فکر شما بستگی دارد اگر بین شما و بستگانتان برزخی از افکار و پندار نادرست وجود دارد همه چیز فقط در فکر شماست در واقعیت، او یکی است مثل همان دوستی که از دوستی با او لذت می برید .کافی است طرز فکرتان را عوض کنید.

پیوند دوباره روابط فامیلی

اصلاح روابط با اقوام پدری

محبت فرزندان به فامیل پدری از ارزش زیادی برخوردار است .زیرا کودکان بیشترین وقت خود را با مادر می گذرانند و خلق و خوی او را به خود می گیرند و از عواطف مثبت و منفی او نسبت به دیگران تاثیر بسیار زیادی می گیرند .لذا دوست داشتن فامیل پدری علاوه بر آنکه نجابت و لطافت عواطف مادر را نشان می دهد ،داشتن روابط مثبتی را هم با اقوام همسر فرد در آینده تضمین می کند .کسانی که از روابط خوبی با فامیل پدر برخوردار نیستند اما روابط بسیار محکمی با فامیل مادر دارند باید نگاهشان را از تعصبات پاک کرده و بی طرفانه داوری کنند.

خیلی از اوقات ضعف روابط با فامیل همسر اعم از زن یا مرد،فقط به خاطر الگو برداری از افکار مسموم قدیمی و پیش داوریهایی است که یک نوعروس یا یک تازه داماد را از معاشرت شایسته با فامیل همسر باز می دارد اکنون که روابط شما قطع شده و بدون اضطراب و نگرانی از دخالت دیگران می توانید درست فکر کنید برای بازسازی روابط قطع شده تان نقشه جدیدی بریزید اگر قدم اول را شما بردارید و به سمت آنها بازگردید کنترل این رابطه همیشه دست شما باقی می ماند.اگر همسرتان مانع روابط شما با اقوامتان می شود ،بخشی از مشکلات به خودتان برمی گردد.اگر به او اطمینان بدهید که این روابط ،شکافی بین شما ایجاد نمی کند او هم بهتر از این موضوع استقبال می کند.

بعد از اصلاح روابط از افراط و تفریط بپرهیزید .افراط بسیار خطرناک است و منجر به مشکلاتی بزرگتر از قبل می شود .حتی اگر دوستی و محبت بین شما بالا گرفت،نگذارید حد و حدود از بین برود. اگر از چیزی رنجیدید قهر نکنید یک مدت کوتاه، سکوت کنید و دوباره معاشرت کنید .گذشت زمان همیشه بهترین حل کننده مشکلات است.کافی است کمی به هم فرصت بدهیم.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سایت اینترنتی بانوان /سایت طهرونی ها

مطالب مرتبط:

راه های کسب آرامش در خانواده

مراودات عاشقانه ،آزادآزاد

بروشور یک زندگی شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.