تبیان، دستیار زندگی
هنرپیشه زن که در فیلم های مختلف نقش همسری برای افراد گوناگون را دارد چه حکمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگری زن در نقش همسر

فیلم «چرخ و فلک»

سوال: هنرپیشه زن که در فیلم های مختلف نقش همسری برای افراد گوناگون را دارد چه حکمی دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

با مراعات کامل حجاب اسلامی اشکال ندارد، مگر در مورد بخصوصی که مفسده ای بر آن مترتب باشد.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: در صورتی که سوژه و یا قالب موضوعی حاکم بر فیلمی اقتضاء نماید که کارگردان و یا بازیگران مونث (مسلمان یا غیرمسلمان) حجاب کامل و یا اصلاً حجاب را رعایت نکنند، حکم چیست؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

هر گونه فیلمی که در ساختن آن ضوابط شرعی اهمال شود و یا مفاسدی بر آن مترتب باشد اشکال دارد، بلکه ساختن و نمایش و تماشای آن جایز نیست.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: استفاده از برنامه های رادیو و تلویزیون (فیلم، سریال و...) چه حکمی دارد؟

آیة الله گلپایگانی(ره):

تهیه و نمایش فیلم و تأتر و نمایشنامه و غیره به صورت میهج شهوت، مانند شوخی زن و مرد با یکدیگر و یا مبادله کلمات شهوت انگیز به عنوان زن و شوهر، و یا اجتماع مرد و زن با دست و روی باز و لباس و اندام تحریک آمیز، و یا به طرز مخصو ص گفتگو کردن که جلب توجه ببیندگان و شنوندگان کند، و هواهای نفسانی را تشدید نماید، که بدآموزی قهری و طبیعی و یا معرضیّت برای فساد اخلاق داشته باشد حرام است. هر چند تحت عنوان مطلوبی باشد. (مثلاً برای تفهیم عاقبت سوء هوسرانی) و مشاهده چنین مناظری نیز حرام است، ولی استفاده از برنامه هایی که مشتمل بر خلاف شرع نباشد اشکال ندارد.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: داشتن و دیدن و شنیدن (برنامه های) رادیو و تلویزیون چه حکمی دارد؟

آیة الله گلپایگانی(ره):

استفاده از برنامه های مشروع آن، اشکال ندارد و از موسیقی و برنامه هائی که بدآموزی اخلاقی دارد یا ترویج مفاسدی از قبیل بدحجابی و ارتباط پسر و دختر و امثال آن اجتناب نمائید.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: فیلمی در دانشگاه آزاد اسلامی قم در رشته زبان انگلیسی به عنوان درس برای خواهران گذاشته می شود به صورت ویدئو که خلاصه ای از آن چنین است: دو تا پسر و دو دختر در خانه ای با هم دوست می شوند، با هم بیرون می رفتند و بعد در یک اتاقی نوار می گذاشتند و با هم می رقصند و رقص آن ها مهیج است. لباس دختران در فیلم بدون آستین و شلوار بالای زانو و صحنه ای بسیار زشت توأم با آهنگ و موسیقی که الفاظ و شعرهای این آهنگ انگلیسی است و به عنوان درس محسوب می شود و 20 نمره دارد و این فیلم در کلاس پسران که جدای از کلاس دختران است گذاشته می شود. استاد زبان می گوید این فیلم ها با مهر و تأیید وزارت ارشاد نشان داده می شود و بلافاصله بعد از درس پسران هر چه از این فیلم فهمیدند باید برای استاد دقیقاً توضیح دهند و این کلاس اجباری است و هفته ای دو روز می باشد لطفاً از نظر شرعی نظرتان را بفرمایید که ما چه تکلیفی داریم؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

بسمه تعالی. در فرض مورد سوال، نظر کردن به فیلم مذکور و استفاده از آن حرام است.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.